• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voortschrijdingstabel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Berichten
82
Geachte Excel experts,
Kunnen jullie me helpen met het volgende Excel probleem?
Ik heb een serie uitslagen waarvan ik de eerste vijf ronden in het voorbeeld heb aangegeven.

Per ronde zijn er verschillende deelnemers. Voor het gemak heb ik steeds rekening gehouden met 15 wedstrijden per ronde. De namen van de spelers heb ik ten behoeve van privacy veranders in A, B, C, enz
De spelers die een wedstrijd gespeeld hebben staan in kolommen B en C, de punten die de spelers in B behaald hebben staan in kolom D, de punten die de spelers in kolom C behaald hebben in kolom E.

Nu wil ik een voortschrijdingtabel maken. Per ronde kan je dan zien hoeveel punten een speler gescoord heeft.
De namen van de spelers staan in kolom G in rij 1 heb ik de ronden.
Nu komt het. Voor ronde 1 in h2 heb ik gebruikt de formule SUMIF($B$2:$B$16,G2,$D$2:$D$16)+SUMIF($C$2:$C$16,G2,$E$2:$E$16)
De rest van de kolom door handmatig naar beneden door te voeren
Voor ronde 2 zou het moeten zijn
SUMIF($B$19:$B$33,G2,$D$19:$D$33)+SUMIF($C$19:$C$33,G2,$E$19:$E$33)
Voor een paar ronden handmatig zou gaan, maar als je totaal meer dan 30 ronden hebt is dat omslachtig. Is een formule die je in h2 ingeeft en door naar beneden en naar rechts door te voeren zo van alle spelers en alle ronden een overzicht verkrijgt? Alleen G2 moet ik dan vervangen door $G2 neem ik aan, maar hoe de rest als die per ronde met 17 opgehoogd moet worden.

De Excel file heb ik geupload.
Bij voorbaat dank voor uw antwoord

Vr. groet,
Michvand
 

Bijlagen

  • Voorbeeld voortschrijdingstabel.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 45
Dat moet lukken, hoor. Probeer eens met in H2:
Code:
=SOM.ALS(VERSCHUIVING($B$2:$B$16;17*(KOLOM()-8);0);$G2;VERSCHUIVING($D$2:$D$16;17*(KOLOM()-8);0))+SOM.ALS(VERSCHUIVING($C$2:$C$16;17*KOLOM()-8);0);$G2;VERSCHUIVING($E$2:$E$16;17*(KOLOM()-8);0))
 
In H2 en doorvoeren naar onderen en naar rechts.
Code:
=SOMPRODUCT((INDEX($B$2:$B$120;(KOLOM()-8)*17+1):INDEX($C$2:$C$120;(KOLOM()-7)*17)=$G2)*(INDEX($D$2:$D$120;(KOLOM()-8)*17+1):INDEX($E$2:$E$120;(KOLOM()-7)*17)))
 
Reactie op bericht van Enigmasmurf en HSV

Ik heb de formule van Enigmasmurf vertaald naar het Engels, want mijn Excel is ook in het Engels. De formule ziet er dan zo uit: =sumif(offset($B$2:$B$16;17*(column()-8);0);$G2;offset($D$2:$D$16;17*(column()-8);0))+sumif(offset($C$2:$C$16;17*column()-8);0);$G2;offset($E$2:$E$16;17*(column()-8);0))
Bij het plakken van deze formule in H2 krijg ik een foutmelding

Ook de formule van HSV werkt niet, ik krijg dezelfde foutmelding.

Is er misschien iets in de instellingen van Excel fout?

De foutmelding heb ik in de bijlage toegevoegd.Foutmelding.jpg
 
zo?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld voortschrijdingstabel (1).xlsx
    29,3 KB · Weergaven: 30
De formule maar even voor je in het bestand gegoten.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld voortschrijdingstabel.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 41
Ha ja, als je tijdens het vertalen ook ergens een haakje laat wegvallen kan het moeilijk kloppen.
Daar waar je de derde keer 'column' gebruikt ontbreekt er dus eentje.
 
Ander voorbeeld voortschrijdingstabel

Hartelijk dank voor het snelle reageren en oplossen van mijn probleem betreffende voortschrijdingstabel. Ik had het gemakkelijk gemaakt voor mezelf en voor jullie met steeds een zelfde aantal uitslagen, waarvan de laatste dan oningevuld waren. Het document is dan bruikbaar voor andere seizoen door simpel de uitslagen en de deelnemers te vervangen. Maar wat als het gecompliceerder is en ik het invul zoals in het andere voorbeeld? Is het dan ook nog steeds mogelijk, gebruik makend van verwijzing naar titel van de ronde in de uitslagen en in de tabel met een formule in h2 en doorvoering naar beneden en rechts?Bekijk bijlage Ander Voorbeeld voortschrijdingstabel.xlsx
 
Je hebt vermoedelijk telkens een vast aantal spelers (die daarom niet elke ronde spelen), maar als je ze allemaal, dus ook wie niet speelt, in elke ronde zou invullen zou het volstaan om de '17' uit mijn formule (=15 rijen wedstrijden + 2 extra rijen - zie je eerste voorbeeld) te vervangen door het op dezelfde wijze bekomen getal. Of simpeler: laat waar minder spelers deelnemen extra lege rijen zodanig dat je tussen elke ronde een zelfde interval hebt!
Die zelfde redenering gaat mogelijk ook op bij de oplossingen van de andere helpers maar ik heb hun werkwijze niet gedetailleerd bekeken. Met mijn eerdere methode (een correct antwoord op de initiële vraag) kom je er niet als het er effectief als in je nieuwe voorbeeld moet gaan uitzien.
 
met een macrootje, dan ben je af van een vast aantal regels, wel moeten spelers en rondes correct gespeld worden.
Bovendien, een speler (bv. A) die in 1 en dezelfde ronde meerdere keren speelt, is dat correct ?
 

Bijlagen

  • Ander Voorbeeld voortschrijdingstabel.xlsb
    26,5 KB · Weergaven: 42
Ook nog maar eens met een formule.
 

Bijlagen

  • Ander Voorbeeld voortschrijdingstabel.xlsx
    17,5 KB · Weergaven: 46
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Met behulp van een macro, wel leuk, maar dan moet ik daar eerst een cursusje in volgen of zo. Als ik namen en aantal wedstrijden per ronde verander in een ander toernooi of als ik andere toevoegingen heb waardoor het overzicht in andere kolommen terecht komt weet ik die niet zo gemakkelijk aan te passen. In de formule gaat het beter. Natuurlijk speelde speler A niet 2 keer in de 4e ronde, de 2e A had N moeten zijn. Maar dat doet er niet toe, de echte namen heb ik tbv privacy veranderd, bovendien omvat het echte toernooi ruim 30 ronden waarbij de rating om de 7 ronden verandert. Bij andere probleempjes kom ik gaarne bij jullie terug. De topic betreffende voortschrijdingstabel kan gesloten worden.
 
het aantal en de namen van zowel de spelers als de ronden, die liggen vast in de koprij en de 1e kolom van de tabel, dat mogen er voor mijn part bv. vlot 100 zijn.
Vooraf dus de tabel netjes opmaken volstaat, aan de macro verandert er niets.

Verder, zolang respektievelijk je 2 namen en de 2 uitslagen in kolommen B:C en D:E staan en het aantal onder de magische grens van 1 miljoen en een beetje blijft, moet je ook niets doen.
 
Beste excel deskundigen,
Ik heb toch nog een probleem met het verwerken doordat het voortschrijdingstabell wat verder naar rechts staat beginnend bij kolom AB door toevoegingen van andere kolommen.
Ook de punten zijn in in andere kolommen en verder staan de uitslagen 2 rijen lager ivm een titel die bijgeplaatst. is

Ik heb geprobeerd het formuletje in cel BA4 te plaatsen maar doorvoeren heeft geen zin, ik heb weer een foutmelding. Weten jullie een oplossing?

Ook niet bij de formule: =SUMPRODUCT((INDEX($B$2:$B$120,(COLUMN()-8)*17+1):INDEX($C$2:$C$120,(COLUMN()-7)*17)=$G2)*(INDEX($D$2:$D$120,(COLUMN()-8)*17+1):INDEX($E$2:$E$120,(COLUMN()-7)*17)))
Bij aanpassing van kolommen D en E in M en N en getallen 8 en 7 in 53 en 52, misschien waren dat wel de verkeerde, gaat het ook mis.
Bekijk bijlage Nogmaals competitie met voortschrijdingstabel.xlsx
Kunnen jullie de formules werkend maken? Bij voorbaat dank!
 
Begrijp je die formules wel ?
Volgens mij staan zowel in de formule in BA als in de hierboven voorgesteld een aantal ongerijmdheden, die het zoeken bemoeilijken.

Je zou 1 en ander kunnen vergemakkelijken door
- ofwel met gedefinieerde namen te werken voor de rondes (had ik dat voor jou of voor iemand anders al een keer gedaan ?)
- ofwel erboven in BA2 al een verwijzing van het te doorzoeken bereik voor te schotelen en daar dan op in te pikken met een indirect.

Bovendien zit je dan nog maar aan de helft van je formule en dus van het gewenste resultaat, want na de thuisploeg moet je ook nog een keer de uitploeg doen.
 
Terug naar je oorspronkelijke aanpak in #1 met SOMMEN.ALS waarbij ik 1 kolommetje met rondenummers heb toegevoegd voor het gemak.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld voortschrijdingstabel (AC).xlsx
    14,6 KB · Weergaven: 32
Ik ben slechts een beginnend Excel programmeur. Ik begrijp wel ongeveer hoe de formules werken, maar niet allemaal en helemaal. Daarom wend ik me ook af en toe tot het forum om hulp te krijgen van gespecialieerde excel werkers. Het klopt dat je me er op gewezen had over rondes er voor te zetten.Via een formule met if en zo zou het vlot moeten kunnen bij al die 31 ronden, maar vind het mooier zoals ik die had van HSV. Als het echt niet anders kan dan maar op de manier van Alexcel. Dank voor je antwoord.
 
Code:
=SOMPRODUCT((INDEX($B$1:$B$600;VERGELIJKEN(BA$3;$B:$B;0)):INDEX($C$1:$C$600;ALS.FOUT(VERGELIJKEN(BB$3;$B:$B;0);600))=$P4)*(INDEX($M$1:$M$600;VERGELIJKEN(BA$3;$B:$B;0)):INDEX($N$1:$N$600;ALS.FOUT(VERGELIJKEN(BB$3;$B:$B;0);600))))
En maak M13:N20 leeg door ze te selecteren en op delete te drukken.
Wat er in staat weet ik niet.
 
Ik heb je formule vertaald naar het Engels. Ik kreeg toen een foutmelding.
Vervolgens heb ik puntkomma's vervangen door komma's. De foutmelding was weg, maar kreeg als antwoord #value!

Wat is er nog mis aan de formule?
=SUMPRODUCT((INDEX($B$1:$B$600,MATCH(BA$3,$B:$B,0)):INDEX($C$1:$C$600,IFERROR(MATCH(BB$3,$B:$B,0),600))=$P4)*(INDEX($M$1:$M$600,MATCH(BA$3,$B:$B,0)):INDEX($N$1:$N$600,IFERROR(MATCH(BB$3,$B:$B,0),600))))

De overbodige cellen zijn leeggehaald.
 
Afsluiten met control shift enter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan