Windows 10 lichtflits

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap waar je naar toe wil, maar dat is beetje simplistisch gedacht hoor !
Het is niet zo dat het voldoende is om wat wit is, zwart te maken : om maar iets te zeggen, dan zou je geen enkele letter tekst nog zien want zwart op zwart.

Om een pagina van Explorer of een pagina uit je browser in dark mode te krijgen is een hele conversie nodig ... die plugins die daarvoor zorgen bevatten echt wel héél wat conversieparameters en funkties hoor. Voor de browsers vb. heb ik er al een paar geprobeerd en de ene resulteert meer in een leesbare donkere versie dan de andere... Je kan vaak zien waar ze in de fout gaan bij sites die nog helemaal geen rekening houden met een dark mode.

In Windows zijn er ook een aantal dialoogschermen die je donker ziet als je dark mode opzet, maar er zijn er ook een hele boel die gewoon niet veranderen - meestal de oudere, legacy dialoogschermen. Vooral in de geavanceerde instellingen die vanuit het Win10 worden opgeroepen en er nog behoorlijk XP-achtig kunnen uitzien werkt dark mode gewoonlijk niet. Dat geeft een nogal verspreid, inconsistent beeld. De reden is natuurlijk dat het ongewoon véél werk zou vragen om die oude schermen om te bouwen volgens de standaarden die van zwart/wit naar wit/zwart en tinten omzetten.

Dus je wens is niet zo makkelijk als je lijkt de denken...
 
Ik weet dat het moeilijk is maar lukt dat ook niet via het aan het einde van het topic gegeven overzicht van wat er in het register te veranderen is? Hierin staat:

"Background color of windows" COLOR_WINDOW > Window

en:

"Background color of multiple document interface" COLOR_APPWORKSPACE > AppWorkspace
 
In een discussie bij microsoft is er wel eens een soort verklaring gegeven door een deskundige. Vrij vertaald zei die persoon: "Windows 7 classic theme gebruikte video renderers met de naam GDI wat ook in w98 zat. Vanaf w8 wordt er DWM gebruikt. Dat werd ook wel aero in w7 genoemd, toen was het vrijwillig, tegenwoordig is het verplicht." Hieronder die discussie in het Engels.

High contrast themes issue, microsoft community
https://answers.microsoft.com/en-us...e/ff386d33-dcfe-4116-8d4a-9c8cd06eb4c0?page=1



Microsoft zal het wel veranderd hebben zodat de video sneller afgehandeld wordt. Ik heb begrepen dat het niet makkelijk te veranderen is en dat het jarenlang zal duren voordat het weer zo is zoals in windows xp en 7.

Rest mij nog de vraag.
Waarom begint die beeldopbouw in hemelsnaam nu met wit?
 
Omdat tot voor kort 99,9 % van de gebruikers met witte venster-achtergrond werkte : dark modes zijn een ding van het laatste jaar zo ongeveer !

Maar hoog contrast was er al voor windows xp. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen hoog contrast gebruiken met allerlei kleurmogelijkheden en dan alles op wit hebben.
 
Dat is hetzelfde maar anders gezegd hé : 99,9 % gebruikt de instelling hoog contrast niet ...
 
Het lijkt er inderdaad op dat mensen genoegen nemen met vele witte achtergronden zodoende zullen mensen het niet eens opmerken.

Maar op windows xp en w7 was er geen beeldopbouw die begon met wit. Het is niet nodig dat het begint met wit. De beeldopbouw bij het openen van een folder in xp en w7 lijkt volledig neutraal. Ik gebruik altijd een matig grijze achtergrond op het bureaublad. Maar wat voor achtergrondkleur of ik ook gebruik, ik merk nooit geen bijzondere beeldovergang bij het openen van een folder of iets anders.

Als ze de beeldopbouw neutraal hadden gelaten had niemand er last van gehad, mensen met witte achtergronden niet en ook de mensen met hoog contrast thema's niet. Waarom dat wit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan