• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Deelnemers in groepen plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
Beste Excel experts,

Hier een probleem waar ik niet zo 1-2-3 uitkom.
Gedurende een competitie promoveren/degraderen spelers naar een andere groep.
Hier wil ik een overzicht van maken. Het is me maar ten dele gelukt en neemt een hoop ruimte in.
In het voorbeeld excel documentje probeer ik dit duidelijk te maken.

In kolom A van rij 2 t/30 heb ik de namen van de spelers, tbv privacy A t/m CC genoemd.
In kolom B de groepen waarin ze in de eerste ronden uitkomen, kolom C in de 2e fase en kolom D 3e fase . Er zijn nog een paar fasen meer, maar die heb ik weggelaten. Nu wil ik ze in een tabel hebben zoals ik die heb in de kolommen M t/m R. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik eerst een paar hulpkolommen gemaakt van F t/m K, deze lopen door t/m rij 30. Hierdoor lopen kolommen M t/m R ook door t/m rij 30.

Nu is mijn vraag: volgens mij is het mogelijk zonder hulpkolommen zo’n tabel te maken, hoe?
Liefst zonder VBA, maar gewoon met een formule die je in de cel linksboven kan invullen en dan naar beneden en rechts kan doorvoeren.
Tweede vraag: Is het mogelijk om een tabel van de 2e groepsfase er onder geplaatst te krijgen, beginnend vanaf rij 15 en tenslotte een tabel van de 3e groepsfase beginnend in rij 45. Ik ga er van uit dat er nooit meer dan 10-11 in 1 groep zitten, of moeten ze toch naast elkaar omdat ze tot rij 30 doorgevoerd zijn?
Gebruik makend van jullie voorbeeld kan ik zelf 4e en 5e fase invullen.

Alvast mijn dank voor de moeite die jullie willen doen.Bekijk bijlage Spelers in groepen.xlsx

eerste deel

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is niet helemaal wat ik bedoel. Alle cellen in een groep hebben dezelfde formule.
De formule moet er iets uitzien als index(small en een if. Deze vul je in in de topcel links, voor fase 1 is dat dan g2, fase 2 g15, fase 3 g30 enz.
Ik weet ook niet hoe je aan deze groepsindeling gekomen bent. Misschien mbv sneltoetsen?
Ik bedoel een sheet zonder macro of VBA, gewoon met een formule die doorgevoerd moet worden.
Ik hoop dat mijn vraagstelling nu duidelijk is.

het antwoord voldoet volledig aan de gestelde eisen.
De extensie van de bijlage is "xlsx", dus kan er nergens sprake zijn van VBA of van een macro (is hetzelfde).

De voorliggende formules zijn matrixformules, die zijn de enige mogelijkheid tot oplossen als je zonder hulpkolommen wilt werken, tenzij je al met de laatste versies van excel al aan het werk bent. Matrixformules, die moet je afsluiten met CTRL+Shift+Enter. Daardoor komen die {} rond de formule te staan.
Daarna moet je die slepen om te kopieren.

Als klap op de vuurpijl, small, index en if, die zitten inderdaad verweven in de formule en spelen een essentiele rol in de goede werking.
Code:
=ALS.FOUT([COLOR="#FF0000"]INDEX[/COLOR](speler;[COLOR="#FF0000"]KLEINSTE[/COLOR]([COLOR="#FF0000"]ALS[/COLOR](ronde1=G$1;RIJ(ronde1);999)-1;RIJ()-[SIZE=4][COLOR="#FF0000"][COLOR="#FF0000"]1[/COLOR][/COLOR][/SIZE]));"-")
Het verschil tussen de 1e en de 2e ronde (zie bv naar G2 en G15) is de correctie na die rij(). Daar trek je het rijnummer van de rij er boven af.
Dus in voorliggend geval G2 en G15 is dat gewoon die -1 en die -14.

Wil je straks de 3e ronde in G30 bv. starten, dan moet je de formule aldaar overnemen en corrigeren naar "-29" en naar onder en opzij slepen.
Natuurlijk wordt "ronde2" in die formule dan ook "ronde3" en die term verwijst naar een gedefinieerde naam (zie Formules>Namen beheren)

Laatst bewerkt:
Zoals cow al aangeeft is in de nieuwste versie van Excel (365) dit een fluitje van een cent:
Code:
G2: =FILTER(speler;ronde1=G1;"")

Laatst bewerkt:
Dank voor jullie hulp. Ik heb de groepenindeling werkend gekregen! Het trucje bij matrix met CTRL+Shift+Enter kende is nog niet. Weer wat geleerd. Excel 365 heb ik niet, ik heb de 2019 versie, maar de formule die cow aangaf werkte perfect nadat ik het trucje had toegepast.

Het verschil tussen "gewone" en "matrix" functies zijn dat de eerste slechts 1 uitkomst hebben, terwijl de tweede meerdere uitkomsten kan hebben. Afsluiten met C-S-E geeft aan dat je meerdere uitkomsten wilt. Vanaf Excel 365 hoef je dit niet meer expliciet te doen, dan "weet" Excel dit door de manier van invoeren. De nieuwe functies in Excel (zoals FILTER) zijn ook handig voor veel problemen, waardoor gebruik van matrixfuncties vaak niet meer nodig is. *einde reclame*

Leesvoer:
1. http://www.betterwin.nl/know-how/tutorials/excel-matrixformules-basis/
2. http://www.betterwin.nl/know-how/tutorials/excel-matrixformules-vervolg/

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan