backup software voor compleet gecrashte pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Berichten
190
Excuses voor de algemene titel.

Ik zoek software waarmee ik de complete pc als het ware kan backuppen. Met complete pc bedoel dan: Windows 10, alle geinstalleerde applicaties, applicatie instellingen, documenten etc.
Het liefst alles in 1 bestand of map.

zodat, als de computer een keer crasht, ik met die backup software en dat bestand of map dat gemakkelijk en snel kan herstellen.

Dus, bij een volledige crash, ik met die software en backupbestanden kan restoren naar de laatst gemaakte backup.

Wie weet er software dat dat kan? zowel het backup als het restoren? vanaf een compleet gecrashte pc.
Het liefst ook met de mogelijkheid dat dit periodiek (zeg maandelijks bijvoorbeeld) kan doen. Omdat het maandelijks kan, mag het best een uurtje duren (niet veel langer).

NB:
ik gebruik reeds Duplicati voor dagelijks backup van de documenten, dat werkt erg goed. Maar is niet te gebruiken voor bovenstaande want dan heb je al een werkende pc nodig...

Hoor het graag.

Bedankt,
M.
 
Kwestie van, op gezette tijden, een schijf-image maken en een bootmedium waarmee je betreffende image terug kunt zetten.
Zelf gebruik ik daarvoor Acronis ( betaald ) maar met Minitool en Macrium Reflect ( beide gratis ) kan dat ook.
Er zijn veel meer gratis programma's die datzelfde kunnen, o.a. Aomei en EaseUS.
 
Het kan gekloond worden naar een andere, even grote, schijf met bijvoorbeeld het gratis MiniTool Partition Wizard Free (shareware) maar, opgepast, niet de laatste Free versie 12. Je moet dus shareware 10 of 11 hebben, wat veel op elkaar lijkt, en niet updaten maar dat verzoek om te updaten komt telkens. Installeer bij de Setup evenmin programma's van derden. Je kloont de schijf of één of meerdere partities en sluit de schijf aan om te controleren dat Windows goed opstart. Even er aan denken dat in de BIOS virusbescherming (die van de boot record) uitgeschakeld staat. Ik heb een kaartje in een slot waar ik kabels voor SATA in kan doen en dan probeer ik altijd om de kabels en stekkers niet aan te raken. Klonen met MiniTool Partition Wizard kan vanuit Windows en op een bepaald punt gaat het verder als de computer opnieuw opstart. Ik hoefde bij dit programma geen Windows installatie te draaien om opstarten te herstellen. Blijf voor klonen het zelfde programma gebruiken dat resultaat geeft. De harde schijven verwisselen kan ze langer laten meegaan. Windows kan roet in het eten gooien bij gebruik van de twee schijven tegelijk, dus haal één van de twee er uit. Er is geen beveiliging van gegevens daarom zal bij geen versleuteling de kopie schijf veilig opgeborgen moeten worden.

Iets wat ik vroeger heb gebruikt voor backup dat is de veranderingen bijhouden in een daardoor almaar groeiend herstelbestand. Voorbeelden van programma's die de computer bij opstarten origineel kunnen houden zijn Rollback Rx Pro en het minder bekende Skanix Illusion. Omdat alleen de veranderingen worden bijgehouden blijft het herstelpunt klein, in tegenstelling tot een "image" backup van de hele schijf. Een herstelpunt wordt in seconden gemaakt en het terugzetten kan bij starten van de computer en is meestal binnen enkele minuten. Bepaalde mappen met gebruikersbestanden kan je uitzonderen van origineel maken dus die met documenten, afbeeldingen en hiervan nog steeds gewoon backups maken. Met in de BIOS de virusbescherming van de bootrecord ingeschakeld is het haast onmogelijk voor kwaadwillenden om de computer aan te vallen. Deze backup mogelijkheden worden op openbare computers toegepast en zijn geschikt voor digibeten of bij toegang door onwetende kinderen, personeel, vreemden.
 
Macrium reflect is al jaren favoriet, goede software.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan