• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excelen Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

corania17

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
Berichten
248
Geachte forumleden,
Ik ben nog steeds aan het stoeien om een samenvoeg- en omzetbestand goed te krijgen.
Vanuit het bisdom kunnen we twee bestanden downloaden, een daarvan komt in Grafbeheer en de andere in Begravingen.
In Grafbeheer staan alle gegevens van een graf achter elkaar.
In Begravingen staan alle gegevens van het graf onder elkaar maar moeten achter elkaar komen te staan zodat de grafnummers met elkaar corresponderen in de Master, tot maximaal 7 lagen.
Bij Grafbeheer is een macro die alleen gefilterde en gesorteerde data naar de Master moet zetten, inclusief de kopregel maar die moet dan wel als kopregel bovenaan blijven staan. <Probleem 1>
Bij Begravingen is een macro die hetzelfde moet doen en daarna via Blad6 en via Blad2 de gegevens achter de gegevens van Grafbeheer in de kolom AU in Master moet zetten.<??>
Daarbij is het niet erg dat de kopregel niet mee wordt genomen, maar zou wel handig zijn als dat wel kon gebeuren in verband met de zoekfunctie in Word om een verzendlijst te maken.<Probleem 2>
Het blad Verlopen geeft een overzicht van de graven die gefilterd zijn op Expiratiedatum en dan op jaar. Dit is gewoon een filter op Expiratiedatum (2021) in de Master en dan kopiëren en plakken van de Master naar Verlopen.<Nog geen macro??>

De andere bladen xxxplat werken goed met een afzonderlijke macro, maar daar had ik graag één macro voor gehad alleen als ik die dan gebruik loopt alles door elkaar??? <Probleem 3>
Het Master blad kan worden gebruikt met verschillende Word documenten, voor adres en gegevens van de overledenen in een graf via een Verzendlijst
Echter daar gaat het niet helemaal goed. De datum van overlijden gaat veranderen van dd-mm-jjjj naar mm-dd-jjjj, terwijl de Expiratiedatum wel goed blijft staan.<Probleem 4>
Zie ook bijgevoegd Word document.
Wie zou mij hierbij kunnen assisteren dat het Excel bestand in zijn geheel goed werkend wordt en dat de datum goed komt te staan met een streepje in plaats van een slash?
Rubik
 

Bijlagen

  • Verlopen helpmij.docx
    17,4 KB · Weergaven: 39
  • master-helpmij..xlsm
    1,2 MB · Weergaven: 36
een heel lang verhaal.
handig als je bvb in het rood invult wat er in je tabel moet komen (door de macro)
 
Excel Word

Geachte Sylvester Ponte, bedankt voor uw reactie.
Hierbij een ingevuld voorbeeld in rood wat er allemaal met de gedownloade data moet gebeuren.
De data in de bladen Grafbeheer en Begravingen wordt aangeleverd of gedownload.
Vanuit Grafbeheer zorgt de macro er voor dat de data in Master na twee filters wordt geplaatst.
Vanuit Begravingen gaat de data via Blad6 naar Blad2 en zo naar de Master.
Als het kan mogen deze bladen ook verdwijnen als de data in Master maar hetzelfde resultaat oplevert.
In het blad Verlopen komt data die is gefilterd op Expiratiedatum in de Master, in dit geval op 2021, maar zou ook handmatig moeten of kunnen gebeuren.
Met de datum is iets vreemds aan de hand. In de tabellen staat de datum links of rechts in de kolom.
Maar als deze datum naar het Word document gaat wordt de volgorde anders en er verschijnt een slash tussen de dag maand jaar.
De verwijzingen in het Word document zijn nu ook anders geworden maar alleen bij het overledenen blok van initialen, tussen voegsel en achternaam en natuurlijk de overlijdensdatum.
Ik hoop u hiermede voldoende gegevens te hebben gestuurd zodat we er een goed werkend geheel van kunnen maken.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 

Bijlagen

  • Verlopen helpmij.docx
    18,3 KB · Weergaven: 36
  • master-helpmij..xlsm
    1,3 MB · Weergaven: 36
Hallo Rubik,
als je in de sheet "Grafbeheer" kijkt zie je dat in de kolom "Expiratiedatum grafrecht" sommige datums als tekst en sommige als datum zij doorgegeven.
is dat vaker zo ?
 
Exel Word

Hallo Sylvester Ponte,
Hier hebben we al meer problemen mee gehad en ook data van voor 1900.
Waarom dit is weten we niet, de data van voor 1900 gaat gewoon verdwijnen dus dat is niet zo erg.
Het staat zo in het hoofdsysteem waaruit we een download kunnen maken en inlezen in een Excel bestand.
Er hoeft niet met de datum worden gewerkt dus kan het als normaal in het Excel bestand komen.
Maar in Word komt het er weer anders te staan.
Ik heb nog geen oplossing daarvoor gevonden.
Als u ons zou kunnen helpen, dan graag.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Hallo Rubik,
ik probeer de Master sheet te doorgronden.
ik dacht: alles behalve geblokkeerd, maar JA01-001 staat er ook in en die is geblokkeerd.
vertel eens hoe ik master moet verzamelen?
 
Rubik, kijk eens of deze excel poging voor jouw werkt.

in de code sheet staan de filters en de knop om ze uit te voeren
 

Bijlagen

  • master-helpmij. 4.xlsm
    590,1 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
hier nog een poging met een printvoorbeeld.
 

Bijlagen

  • master-helpmij. 5.xlsm
    602,2 KB · Weergaven: 34
Excel Word

Geachte heer Ponte,

Eerst bedankt voor uw reactie.
Ik ben even afwezig geweest vandaar misschien wel deze late reactie van mij.
De Master sheet wordt gebruikt om alle gegevens uit Grafbeheer en Begravingen achter elkaar te plaatsen.
In Grafbeheer staan alleen de graven met bijvoorbeeld nummer JA01-001 en hun gegevens.
In Begravingen staan de personen die begraven zijn in nummer JA01-001 en kan meerdere keren voor komen en die dan onder elkaar staan..
De Master laat dan alleen JA01-001 zien met de gegevens van Grafbeheer met daar achter de gegevens uit Begravingen maar dan achter elkaar en niet onder elkaar zoals die worden aangeleverd.
Telkens als er gegevens nodig zijn worden deze gedownload en geplaatst in de Master onder Grafbeheer en Begravingen die daar weer een werkzaam blad van maakt
Als we dus een Word bestand (Brief met gegevens) uit willen sturen kunnen alle gegevens uit de Master worden gebruikt.
Het is namelijk niet mogelijk om de gegevens in een Word bestand uit twee Excel bestanden te halen met een link.
Ik moet uw oplossingen nog bekijken en meld mij later wel weer of het is gelukt of dat het toch anders moet.
Hartelijk dank, Rubik.
 
Exel Word

Geachte heer Ponte,
Ik heb nu al van alles geprobeerd maar het resultaat is nog niet helemaal goed.
De Master die moet worden gevuld uit Grafbeheer en Begravingen geeft verschuivingen.
De bedoeling is dat het nummer bijvoorbeeld JA01-001 uit Grafbeheer met alle gegevens in die regel wordt gekopieerd naar de Master.
Achter deze gegevens in de Master worden alle gegevens in de regels met nummer JA01-001 uit Begravingen gekopieerd.
In Grafbeheer staat maar een keer een regel met gegevens achter JA01-001.
In Begravingen staan tot 7 regels onder elkaar met gegevens achter JA01-001, die dus tot 1 regel moeten worden omgezet.
Ergens gaat dit verlopen en komen de gegevens niet meer overeen.
Ik heb nu gezocht naar een oplossing om alle gegevens in de regel van JA01-001 uit Grafbeheer naar de Master te kopieren, wat wel goed gaat.
De gegevens uit Begravingen komen ook mooi achter elkaar te staan, dus van max 7 naar 1 regel, maar ze komen niet meer overeen in de Master.
De macro zou alleen alle gegevens uit Begravingen in een rij moeten zetten van een bepaald nummer en dan zoeken naar een gelijk nummer uit Grafbeheer om daar achter te plaatsen in de Master.
Dus de Master wordt gevuld eerst met de Grafbeheernummers JA01-001 en volgende, en aangevuld met de gelijke nummers uit Begravingen en dan alleen de nummers die overeenkomen.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om er nog eens naar te kijken?
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Hallo Rubik, je schrijft: iets over JA01-001 ,die zou in Master moeten voorkomen, maar hij is in grafbeheer geblokkeerd.

dan hoort hij toch niet in master te komen, of heb ik het niet begrepen? wat is de juiste redenering voor het filter?

kun je aangeven wat je bedoeld met "De Master die moet worden gevuld uit Grafbeheer en Begravingen geeft verschuivingen."
wel het laatst gestuurde bestand gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Excel Word

Geachte heer Ponte,
Het nummer was alleen maar bedoeld als voorbeeld en ik bedoelde te zeggen dat de grafnummers in zowel Grafbeheer als Begravingen in één regel binnen de Master komen te staan. Het Master blad krijgt een kopie van A t/m AT met de gegevens uit Grafbeheer en daarna AS met de gegevens van Begravingen.
Het probleem is dat Begravingen tot 7 regels heeft met hetzelfde grafnummer, dus die gegevens moeten eerst in 1 regel komen.
De data die wordt verkregen uit een download kan ik helaas niet sturen en ik heb gezien dat er in de eerste regels niets aan de hand is.
Ik zal proberen om een wat groter bestand van Grafbeheer en Begravingen te sturen in hetzelfde bestand master-helpmij.4.xlsm.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Rubik, in grafbeheer staan sommige graven geblokkeerd. moeten deze regels ook in master komen?
 
Excel en Word

Geachte heer Ponte,
Het heeft even geduurd voordat ik een goed bestand had om te testen.
Ik heb uw CODE overzicht aangepast.
De kolommen ABC geven aan wat er in de Master moet komen maar dan in een regel.
Eventueel een kolom extra tussen AT en AU die het grafnummer geeft van Begravingen voor controle dat de gegevens uit Grafbeheer JA01-001 overeen komt met JA01-001 uit Begravingen, enzovoort.
Het filter op in Grafbeheer moet alleen op In Gebruik staan omdat dit de data is waar mee wordt gewerkt.
De filter op Lam- Cae- Jan- en Wilplat is respectievelijk L, C, J en W dus zonder a omdat alle nummers zichtbaar moeten zijn.
Bij Verlopen mag alleen de datum die wordt ingegeven in E94 te zien zijn, niet de rest vóór deze datum. Ter controle moeten dit er 120 zijn voor 2021.
Ik stuur u hierbij ook een klein gedeelte van de data waarmee we moeten werken, namen en adressen zijn weggehaald.
Dus is het wel bijna goed maar bijna was net het probleem.
Ik hoop dat u met dit mooie weer toch nog tijd vind om het probleem mee op te lossen.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 

Bijlagen

  • master-helpmij. 41.xlsm
    1 MB · Weergaven: 30
Excel en Word

Geachte heer Ponte,
Ik heb uw ander model geprobeerd aan te passen en dat is nog gelukt ook.
Maar er is nog een maar.
In de Master komen de gegevens in de eerste regel wel mee van Grafbeheer maar niet van Begravingen.
Dit geldt alleen voor de eerste regel JA01-001 want er staan in Begravingen wel 3 regels die niet mee komen in de Master.
Is dit een kwestie van een getal wijzigen in de macro?
Verder werkt alles naar wens.
Het printen van een printvoorbeeld duurt wel erg lang als er 120 pagina's moeten worden geprint.
Daarom willen we daar een ander formulier voor gaan gebruiken wat meestal maar bestaat uit 5 stuks.
Alleen is er dan weer een ander probleem.
Is het mogelijk om in deze printmacro ook een logo in te verwerken zodat dit op elk formulier komt te staan?
Ik stuur u hierbij ook het bestand zoals we dat gaan gebruiken.
Grafbeheer en Begravingen is ingevuld.
Als u de knoppen gebruikt zult u zien dat de gegevens in de Master van Begravingen in het gele vak niet mee zijn gekomen.
In het printvoorbeeld staat een voorbeeld van een logo.
Zou u nog eens naar de macro's willen kijken zodat alle mogelijkheden mogelijk zijn?
Heel hartelijk dank voor de geboden hulp en bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 

Bijlagen

  • master-helpmij. 50.xlsm
    1,4 MB · Weergaven: 31
Dit lijkt me een projekt waarvoor het kerkbestuur beter een professional kan inhuren.
Teveel heeft de kerk in het verleden al mensen voor zich zonder vergoeding (gedwongen) laten werken.
 
Rubik, je schrijft:
In de Master komen de gegevens in de eerste regel wel mee van Grafbeheer maar niet van Begravingen.
Dit geldt alleen voor de eerste regel JA01-001 want er staan in Begravingen wel 3 regels die niet mee komen in de Master.
in het begin vroeg ik waarom in het voorbeeld bestand in master niet alle graven uit grafbeheer stonden.
daar is nooit duidelijk antwoord op gekomen.
ik opperde dat de geblokkeerde graven niet mee genomen worden. maar daar was in het voorbeeld een uitzondering op.
als het zo is dat alle graven uit grafbeheer ook in master voor moeten komen meld dan even dat het eerste voorbeeld van master niet juist was.
ik ben steeds aan het gissen wat de bedoeling is.
zoals het nu is worden de geblokkeerde graven niet meegenomen in master.
ik zie echter net dat het filter is aangepast.
prima gedaan, nu worden alle regels van grafbeheer naar master gekopieerd.
verder schrijft u,
Het printen van een printvoorbeeld duurt wel erg lang als er 120 pagina's moeten worden geprint.
Daarom willen we daar een ander formulier voor gaan gebruiken wat meestal maar bestaat uit 5 stuks.
is er een voorbeeld van?
hoe wordt er aangegeven welke van de verlopen graven een brief moeten krijgen?
en duurt het genereren van de afdrukken te lang, of het afdrukken zelf?




snb , goed dat je een vinger aan de pols houd. :thumb:
ik vind het leuk om te kunnen helpen. ook als het een vaag verhaal lijkt. of als het lang duurt.

(als mijn motivatie verdwijnt ligt dat aan de nare dingen die ik in mijn omgeving mee maak ,
dan deel ik hier mee dat ik geen motivatie meer heb. )
 
Laatst bewerkt:
Excel en Word

Geachte heer Ponte,
Hartelijk dank voor uw reactie,
Inderdaad moeten alle gegevens in de Master komen vanuit Grafbeheer en Begravingen zoals in het laatste bestand.
De expiratiedatum geeft aan welke graven gaan verlopen vandaar ook de naam expiratie.
Het genereren van de printouts duurt erg lang.
Ik vind het heel fijn dat de mogelijkheid van het printen er bij zit, maar waarschijnlijk gaat de beheerder dit niet gebruiken.
Hij zal via Word alle formulieren genereren vanuit de Master.
Ik ben de macro nu aan het aanpassen om een Grafakte te printen die maar een keer wordt geprint op speciaal papier zonder logo.
Vandaar dat ik u vroeg of het mogelijk is om ook een logo via de macro te plaatsen.
Maar ook dit heb ik opgelost om het logo gewoon op het formulier te plaatsen.
Blijft alleen nog de eerste regel open in de Master waar wel de gegevens van Grafbeheer terecht komen maar niet de gegevens van Begravingen.
Ik ben gedreven door Excel en vind het een fantastisch programma en heb ook wel eens andere forumbezoekers kunnen helpen.
Ik wil verder niet ingaan op de opmerkingen van snb, ik beleef er plezier aan om het een en ander uit te zoeken en hoe meer ik kan leren van een ander hoe meer ik ook weer een ander kan helpen.
Meneer Ponte ik hoop toch dat u nog een beetje motivatie heeft om dit laatste probleempje op te lossen anders is alles voor niets geweest en sorry als ik niet duidelijk genoeg ben geweest.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Excel en Word

Geachte heer Ponte,
Ik wil u hierbij melden dat het programma vandaag zondag 28 juni 2020 om 14:05u prima werkt.
Ik hoop niet dat ik uw motivatie op het forum heb verminderd.
Het forum is voor mij de laatste strohalm om mijn liefde voor Excel te blijven continueren.
Een hobby om mijn pensioenjaren nog een tijdje te kunnen invullen.
Hartelijk dank aan alle forumleden die mij hierbij hebben gesteund.
Met vriendelijke groet, Rubik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan