Foto in juiste verhouding en in andere resolutie zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Ik wil een foto met Photoshop die nu 1215x798 pixels 119pixels/inch heeft maken naar 1920x1080 in 72 pixels/inch of met dezelfde resolutie.
Wanneer ik gewoon de hoogte/breedte afmetingen aanpak dan is de foto 1920x1261 pixels en valt er dus een stuk af in de hoogte op mijn scherm en ik zie natuurlijk liever de hele foto.
Tot nu toe heb ik dat kunnen oplossen door het voorwerp met de magnetische masso te selecteren, dan vrije transformatie toepassen en dan alleen de hoogte aanpassen.Nadien de achtergrond reconstrueren.
Dit is een zeer tijdrovende bezigheid, maar dat is momenteel niet mijn grootste probleem.Met sommige foto's is het gewoon onmogelijk om dat te doen, zie mijn voorbeeld.
Hoe los ik dat op?
Aantekening 2020-05-31 124029 kopiëren.jpg
 
Hiervoor verander ik de grootte in het programma IrfanView. Daarvoor wordt er door IrFanView interpolatie toegepast, tussenliggende pixels worden dan berekend in plaats van logisch toegevoegd. Het resultaat is dan enigszins vervormd qua verhouding maar verschilt niet van het origineel.
 
Hiervoor verander ik de grootte in het programma IrfanView. Daarvoor wordt er door IrFanView interpolatie toegepast, tussenliggende pixels worden dan berekend in plaats van logisch toegevoegd. Het resultaat is dan enigszins vervormd qua verhouding maar verschilt niet van het origineel.

Heb dat eens geprobeerd maar dat komt op hetzelfde neer dan in Photoshop gewoon de afmetingen aanpassen.De vervorming is hier echt te veel, de ballon word gewoon samengedrukt.
Aantekening 2020-05-31 124029 kopiëren 3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik struikel al bij het begin.Bij punt 1op shutterstock Open het menu Window en selecteer Paths om bij het bijbehorende deelvenster uit te komen. Ik denk toch dat dat venster en paden moet zijn. INdien ik dat doe opent een deelvenster maar het enige dat ik kan doen is een laagmasker toevoegen.Doe ik iets fout? zie prinstcreen
Naamloos-1.jpg
 
Ik dacht dat het verschil kleiner zou zijn, sorry. Hier weet ik alleen nog dat u een uitsnede kan maken van een selectie, met de goede lengte en breedte verhouding.
 
Even 5 minuten gespeeld met PSP 8.10 ( :eek::d )
-Jouw plaatje hier uit de thread gevist
-Plaatje in verhouding gesized naar 1080 hoog
-Canvas size op 1920×1080 gezet
-Kloontool gebruikt om zijkanten 'lucht' te maken (even spelen met hardheid en dekking)
-Touwtje met de intelligente randzoeker geselecteerd en zo'n 20graden rechtsom gedraaid
-Touwtje er in geplakt

Natuurlijk niet perfect, maar als ik er nog 5 minuten meer aan besteed ga je geen verschil meer zien
 

Bijlagen

  • ballon.png
    ballon.png
    1,6 MB · Weergaven: 57
Dat is ook een manier, maar gaat alleen in dit geval,hoe los je dat op met volgende foto en hoe krijg je daar dan dat logo uit?Dat zal niet lukken op 5 min denk ik als het al mogelijk is.
Aantekening 2020-05-31 124030.jpg
 
Het kloon gereedschap kan de op te geven bron een, nader te bepalen, aantal graden draaien en dan borstel je in dit geval het publiek aan de andere kant van het veld daarnaar toe. Klonen met de Heal tool wordt op een gegeven moment moeilijker maar dan gebruik je voor de moeilijke delen het invul gereedschap, ik ken dat alleen van Gimp. Hier onder voorbeelden van een selectie maken en dat laten invullen met de omliggende structuren door de Gimp plug-in Resynthesizer. In Photoshop heet het "Content Aware Fill" Er is best veel mogelijk en daarmee snel om te doen maar af en toe moet je vals spelen en iets uit een andere foto er voor plaatsen.

https://www.youtube.com/watch?v=J61ExqvNcBQ

Voldoende tutorials voor het bewerken van foto's:

https://www.youtube.com/results?search_query=Heal+selection+Photoshop
 
Ik bedoel te zeggen, dat wij jij wilt kan niet of zonder de afbeelding te 'versnijden' naar de juiste afmeting, of delen er bij te 'verzinnen' waarbij je zelf de keuze moet maken wat de makkelijkste of mooiste weg is.
Maar omdat ik de uitdaging niet kon laten liggen, ook weer in 5 minuten, verre van perfect maar toch... met een programma uit 2003 (of zoiets) met modernere programma's moet meer mogelijk zijn.
 

Bijlagen

  • ballon2.png
    ballon2.png
    1,8 MB · Weergaven: 64
@maestro 12 Dank voor de voorbeelden,ik snap goed de werkwijze,heb jij voor het klonen een harde of zachte borstel genomen?En welk programma uit 2003 was dat?Het lijkt mij dat psp met de intelligente randzoeker een beter gereedschap heeft dan Photoshop, dat touwtje van de eerste foto heb ik zelf maar met het harde pesneel van 1pixel getekend.
Ben aan de slag gegaan en heb behoorlijk vals gespeeld, maar geen mens die het niet weet zal het zien denk ik.Heb daar waar ik ging bewerken alles uitvergroot tot bijna pixelniveau zodat als het op normale grootte gezien word het niet te zien is dat de foto bewerkt is.
Graag commentaar van de kenner.
Aantekening 2020-05-31 124030.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat ik 'zie' is dat de mensen die links naast de rode tereinauto staan, een beetje scherp afgekapt zijn, maar daar moet je voor inzoomen en goed voor kijken.
Ik gebruik dus PaintShopPro (8.10), programma doet alles wat ik wil, zonder nieuwe toeters en bellen die ik toch niet gebruik (en het draait nog steeds met Win10).
In dit geval heb ik de dingen die ik geknipt heb, met 4 px 'doezelen' aan de rand gedaan, daarmee voorkom je scherpe afscheidingen.
Ook het klonen met het kloonpenseel, doe ik met 75% hardheid en 75% dichtheid, niet direct in één keer dekkend, maar minder kans op scherpe afscheidingen.
De benamingen zullen wat anders zijn, maar het resultaat zal hetzelfde worden.
 
De twee die juist naast de terrein auto staan daar heb ik niets aan gedaan, dat stuk heb ik volledig van rechts naast de voet gehaald en geplakt waar het nu staat.De twee andere die heb ik wel behandeld,maar het zal het gras zijn tussenin dat met de kloonstempel is gedaan dat een wazige rand geeft. Als dat het enige is dat te "zien " is dan is het zo slecht nog niet.De struiken rechts in de hoek heb ik gekopieerd van wat verder rechts en geplakt.Nadien met diverse gereedschappen verder bewerkt tot wat het nu is.Het gebouw links moest sneuvelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan