Probleem met nieuw wifisysteem op school

Status
Niet open voor verdere reacties.

DannyBru

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2016
Berichten
46
Hallo,

Ik werk als leerkracht en i-Coach op een kleine basisschool. De netwerken binnen onze school worden beheerd door een netwerkbeheerder. Nu gaat deze locatie over een onbepaalde tijd op de schop en werd er gezocht naar een manier om de nieuw aangeschafte Chromebooks door de hele school te kunnen bewegen. Nu zijn dit er maar 10 a 15 dus ben ik over gegaan tot de aanschaf van de M9 Deco set van Tp-link. (4 pack) Erg mooi systeem met een groot bereik per accespoint.

Maar nu lopen wij tegen het volgende probleem aan. Het lijkt erop dat de Smart DHCP functie van de 'Accespoint' modus van het systeem toch ip-adressen uitdeelt terwijl het systeem van onze netwerkbeheerder dit ook doet. Dit merkte ik op toen ik een aantal tablets had aangesloten om te testen, met de Corona-crissis nu hebben wij namelijk al onze Chromebooks uitgeleend aan de mensen die thuis geen devices hebben voor het schoolwerk. De tablets kwamen niet in het netwerk en gaven foutmeldingen die vaak te maken hadden met time-outs en problemen dat de systeemtijd niet overeen kwam met de servertijd o.i.d. Dit soort problemen herkende ik omdat ik eerder op een school al eens een draadloze router binnen een netwerk had toegevoegd en vergeten was de DHCP uit te zetten. Dezelfde foutmeldingen. In het Deco beheer is er de optie voor 'Router mode' en 'Accespoint mode'. In de eerstgenoemde modus is de DHCP niet uit te schakelen en in de Accespoint modus is hij standaard smart. Het systeem zou aan moeten voelen of er al een DHCP server in het netwerk aanwezig is en zou zich daarop aan moeten passen. Ik heb al het een en ander gegoogled en kwam meerdere mensen tegen die er ook tegenaan lopen dat het systeem niet helemaal meewerkt.

Nu kan het systeem niet meer terug want we hebben het al te lang in ons bezit. Ik wil toch graag het systeem gaan gebruiken maar ben aan het zoeken naar een manier hoe ik dit kan doen. Ik heb om te proberen een unmanaged switch geplaatst achter het zakelijke Ziggo modem en hierna uitgesplitst naar het systeem van de netwerkbeheerder, waar de hele school achter draait, en het Deco systeem. Ik kwam er al snel achter dat er, nadat ik de kabel naar het systeem van de netwerkbeheerder had ingeplugd in de switch, geen andere poort van de switch meer een internetconnectie gaf. Daar ging mijn geweldige idee om de DHCP functie van het andere netwerk te omzeilen.. Ik heb een klein beetje verstand van netwerken, want thuis heb ik wel alles op orde, maar dit gaat mij iets te boven.

Kan iemand mij/ons helpen?
 
@Dannybru
Vervelend zo een situatie, jammer dat ie niet meer terug kan.
Helaas heeft TP-link geen uitgebreide web browser gui meer, alles moet via de app of na registratie via hun home page om op de router in te loggen.
Hun homepage is nu dus ook zwaar overbelast merk ik...
Op hun forum kwam ik idd het door jouiw genoemde probleem ook tegen,
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/160293?page=7
Men wacht op een patch....

Workarounds zijn er wel maar je moet me dan op een paar punten updaten, want ik heb die spullen niet.
1. Zet mbv Ziggo hun router als bridge mode in. Daarmee ben je van die DHCP af.
2. Zet vervolgens de Deco9 in als router en laat hem lekker doen wat ie moet doen.
Dit is by far het eenvoudigste.
Zie je dit zitten?

Ik post vast, ik heb nog wel wat.

Edit:
Een unmanaged switch zou in principe je dat zelfde moeten geven tov op een vrij poort aansluiten op de Ziggo router.
Met een managed switch zou een netwerkbeheerder wel moeten weten hoe je 2 doelgroepen in 2 VLAN's of zo kunt scheiden en beiden toch internet op kunnen.

Andere optie: Deco als router
Zet in de Ziggo router de DHCP range vast op een range waar de Deco nooit iets uitdeelt... bijv 192.168.1.250-192.168.1.253 of 192.168.1.2 tot 192.168.1.4.
Op die manier is de kans op een IP conflict erg klein.
En op die manier zou je de Deco als router kunnen laten werken en de IP adressen laten uitdelen.

Werkt dat toch niet goed genoeg....? Probeer dubbele routering dus ook Deco als router maar met een ander subnet
Stel de Ziggo router deelt uit in de 192.168.1.x range.... zet dan de Deco in router mode met WAN adres 192.168.1.100 oid.
Stel dan het LAN adres van de Deco in op een ander subnet 192.168.100.y met als gateway uiteraard het LAN adres van de Ziggo router met 192.168.1.x
En dus maak je er een dubbele routering van. Normaal ben ik er geen voorstander van zeker als er eea geforward moet worden... dat moet dan ook allemaal goed werken.
Maar het kan werken.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt toch gewoon aan die beheerder vragen om een extra WLAN te definieren op de bestaande access points. Altijd vele malen beter dan elkaar in de weg te gaan zitten met allerlei wifi signalen.

Smart DHCP werkt dus blijkbaar niet. Dus artikel retour sturen met de opmerking dat het niet doet wat het beweert te doen.

Ziggomodem staat vrijwel zeker in pass-through modus. Dus tenzij je een eigen firewall/router gaat plaatsen gaat die optie niet werken.
 
@Dannybru
Vervelend zo een situatie, jammer dat ie niet meer terug kan.
Helaas heeft TP-link geen uitgebreide web browser gui meer, alles moet via de app of na registratie via hun home page om op de router in te loggen.
Hun homepage is nu dus ook zwaar overbelast merk ik...
Op hun forum kwam ik idd het door jouiw genoemde probleem ook tegen,
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/160293?page=7
Men wacht op een patch....

Workarounds zijn er wel maar je moet me dan op een paar punten updaten, want ik heb die spullen niet.
1. Zet mbv UPC hun router als bridge mode in. Daarmee ben je van die DHCP af.
2. Zet vervolgens de Deco9 in als router en laat hem lekker doen wat ie moet doen.
Dit is by far het eenvoudigste.
Zie je dit zitten?

Ik post vast, ik heb nog wel wat.

Hoi RogerS,

Wat fijn dat je zo snel reageert! Dat zie ik wel zitten. De Ziggo bellen of ze het modem in bridge mode willen zetten. Is dat de reden dat ik geen internet krijg uit de andere poorten van de switch?

Gr. Danny
 
Heb je het nu tegen RogerS of tegen Route99... ;)

Idd bel Ziggo voor bridge mode.
Het switch verhaal snap ik nu niet, maar kan zijn dat ik niet alle info heb.
Als je in bridge mode gaat ... moet de switch achter de 1e Deco router. de overige Deco sattelites werken dan wel als access points!
Effe goed de handleiding o dat punt volgen. Je kunt ze niet allemaal als router laten werken, eentje maar...
De anderen worden via de LAN poort aangesloten op de 1e Deco?
Of gaat dat dat deel attijd via de Wi-Fi. daar heb ik me niet verder in verdiept.

Overleg wel met de beheerder.... want mogelijk heb je hem nog vaker nodig.... waar het wel goed loopt....
 
Laatst bewerkt:
Heb je het nu tegen RogerS of tegen Route99... ;)

Idd bel Ziggo voor bridge mode.
Het switch verhaal snap ik nu niet, maar kan zijn dat ik niet alle info heb.
Als je in bridge mode gaat ... moet de switch achter de 1e Deco router. de overige Deco sattelites werken dan wel als access points!
Effe goed de handleiding o dat punt volgen. Je kunt ze niet allemaal als router laten werken, eentje maar...
De anderen worden via de LAN poort aangesloten op de 1e Deco?
Of gaat dat dat deel attijd via de Wi-Fi. daar heb ik me niet verder in verdiept.

Overleg wel met de beheerder.... want mogelijk heb je hem nog vaker nodig.... waar het wel goed loopt....

Hoi,

Ja excuus. Ik bedoelde Route99. Als ik het goed begrijp zou het moeten werken in de opstelling zoals ik het getekend heb.

https://imgur.com/z6DmU9Z

Dan nog een vraag. Wat gebeurt er precies als ik door Ziggo het modem in bridge mode laat zetten? Blijft alles dan nog wel werken in de huidige opstelling? Of moet ik als het toch niet blijkt te werken weer Ziggo bellen of ze het weer terug willen zetten?
 
Kan gebeuren....

Als de Deco exact alles doet wat de router van Ziggo ook deed, ja...
Maar ik zou wel de netwerkbeheerder inschakelen of er in de VLAN's nog aanpassingen gedaan worden.
Of dat er ergens nog port forwardingen gedaan moeten worden.

Voor medewerkers met een VPN verbinding om thuis veilig te werken zal dat vrijwel zeker moeten.... Zijn er nog meer zaken die van buiten komen en een port forwarding nodig hebben?
En de kids die thuis werken (als ze dat doen......)? Iets?

Ik zou dat eerst aftikken en dan even samen Ziggo bellen of zij nog beren op de weg zien.
En vragen in case dat ondanks alles er toch een echt probleem ontstaat wat meer oplostijd kost, je terug kunt...

Tis toch iets meer dan een thuisnetwerk en ik ben ook geen netwerkbeheerder.... ook al weet ik er wel eea van af...

Edit
Wat gebeurt er nu precies als je in bridged mode gaat?
Dan schakelt Ziggo het router deel uit en heb je alleen nog een modem.
Dus dat betekent dat nu op de UTP uitgang een ip-adres van Ziggo staat en niet meer het interne adres bijv 192.168.1.1
In technische termen betekent dat de NAT van de Ziggo router uitgeschakeld is .

Vervolgens neem jullie Deco, mits de 1e Deco als router ingesteld staat, deze NAT functie over en maakt dan het interne adres bijv 192.168.1.1 weer aan.
Vanaf it punt zou alles moeten werken zoals het was.
Met nog even een check van de VLAN's door de netwerkbeheerder of die nog dat doen wat ze deden. Ik weet oa nl niet of de instellingen daar statisch of dynamisch zijn.

Dan de Deco's die over zijn: Die moeten dan in samenwerking met de router als access point ingesteld staan.
Als die onderling wel goed samenwerken en geen ip conflicten veroorzaken, zou alles goed moeten werken. Icm jullie Ziggo router ging dat dus niet goed, .... de Decos gaven spontaan toch een ip adres terwijl die door de Ziggo router afgegeven had moeten worden.

Als de problemen tussen de Deco's nu onderling gaan ontstaan ... dus de Deco router die de ip adressen hoort te geven.... maar dat de andere Deco's als AP dat ook blijven doen.... dan zou ik met de leverancier van je Deco's gaan praten: De Deco's doen niet wat je verwacht, dit is ons verhaal er is een niet-deugdelijk product geleverd en we willen ons geld terug.
En dan maar kijken wat er gebeuren gaat...

Intussen zou je nog kunnen experimenteren met de andere opties die ik gegeven heb..... maar dan zul je de router van Ziggo weer terug moeten laten zetten naar de huidige settings, geen bridged mode.

Mocht je van de spullen afkomen..... kijk dan eens rond bij Asus. Ik ga niet schrijven dat ze nooit problemen hebben, maar met hun spullen heb ik recent een uitstekend werkend roaming
Wi-Fi netwerk obv Mu-Mimo (wat ook in de TP-link zit). Omdat ik niet mijn router in bridged mode kan laten zetten heb ik ze als Access Point laten werken.
Let we op bij de instellingen dat als je alleen voor AX/Wifi-6 gaat oudere draadloze apparaten niet altijd er op werken.
Dan zul je naar de settings moeten gaan AX uitschakelen en dan wordt max Wi-Fi5 gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Nou, collega's halen thuis niets op van de server. Alles hangt al in de cloud. Idem voor de kinderen. Dus van VPN is denk ik geen sprake. De server heeft een kleine gepersonaliseerde opslag per gebruiker en bewaard instellingen in profielen. Ook draait er wat software op maar dat is bijna allemaal al uitgefaseerd. Ik zal wel even horen bij de netwerkbeheerder of zij dan nog bepaalde aanpassingen moeten doen.

Bedankt zover!
 
Laatst bewerkt:
Als je reageert op het vorige bericht hoef je die quote toch niet te gebruiken ! Druk dan gewoon op 'Reactie plaatsen' aub ...
 
Bij mij is dat een button "+Reageer op bericht":p
Ben het er wel mee eens... blijft het forum beter leesbaar.
Via de knop "Bericht aanpassen " kun je het alsnog weghalen....

Terug:
Ik zal wel even horen bij de netwerkbeheerder of zij dan nog bepaalde aanpassingen moeten doen.
Bedankt zover!
Idd toch maar beter doen. wel handig dat eea nu uitbesteed is in de cloud.
Graag gedaan en ben benieuwd of hiermee het verhaal compleet is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan