SSD perikelen, wil image nemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Berichten
350
Ik heb 5 SATA drives in mijn PC zitten, 1 ervan , een 256 GB Kingston SSD verschijnt soms niet meer in WIndows.
Je merkt direct of hij gaat herkend worden of niet, als het niet zo is start de PC een stuk trager op (3 minuten wachten)

Er staan heel wat games op en nog een heleboel mods voor die games die ik al jaren speel. GEEN WINDOWS. Enkel veel installaties van games

Ik heb al eens de SSD in/uit gedaan qua aansluitingen maar ben nu toch van plan er een image van te nemen en op een andere 256 GB SSD te plaatsen.

Hoe ga ik hier best te werk? Kan ik een 1 op 1 image pakken van de Kingston SSD en plaatsen op een andere SSD?
Gaan mijn games en mods blijven werken op die manier, ik vermoed van wel?

Laat maar weten, thanks!
 
Laatst bewerkt:
Er staat geen Windows op die SSD?
Neen?
Dan zou ik gewoon alle bestanden copyen, want stel er zit ergens een fout op de SSD dan kan het klonen wel eens niet goed gaan bij gebrek aan betrouwbaarheid/reliability/consistentie van de data.
Sommige kloon tools weigeren dan zelf te klonen.....
Zodra je klaar bent met het copyen, verwijder je de oude probleem schijf en geef je de nieuwe schijf de schijfletter die de oude had en alles zou weer moeten werken zoals je gewend was.
 
Laatst bewerkt:
Er staat geen Windows op die SSD?
Neen?
Dan zou ik gewoon alle bestanden copyen, want stel er zit ergens een fout op de SSD dan kan het klonen wel eens niet goed gaan bij gebrek aan betrouwbaarheid/reliability/consistentie van de data.
Sommige kloon tools weigeren dan zelf te klonen.....
Zodra je klaar bent met het copyen, verwijder je de oude probleem schijf en geef je de nieuwe schijf de schijfletter die de oude had en alles zou weer moeten werken zoals je gewend was.

Geen Windows bestanden nee, gewoon veel installatie bestaden vna Steam bvb etc.... Daar zit ik wat mee in..

Bedankt voor uw reactie
 
Hallo

Cristaldiskinfo eens loslaten op deze drives ???

Weet je meteen in welke toestand deze verkeren ...

Peter
 
Dit heb ik net geantwoord in ander topic over het klonen van het hele systeem, een data partitie kopiëren is natuurlijk makkelijker:

Hier is de link naar MiniTool Partition Wizard Free 11

"Het kan gekloond worden naar een andere, even grote, schijf met bijvoorbeeld het gratis MiniTool Partition Wizard Free (shareware) maar, opgepast, niet de laatste Free versie 12. Je moet dus shareware 10 of 11 hebben, wat veel op elkaar lijkt, en niet updaten maar dat verzoek om te updaten komt telkens. Installeer bij de Setup evenmin programma's van derden. Je kloont de schijf of één of meerdere partities en sluit de schijf aan om te controleren dat Windows goed opstart. Even er aan denken dat in de BIOS virusbescherming (die van de boot record) uitgeschakeld staat. Ik heb een kaartje in een slot waar ik kabels voor SATA in kan doen en dan probeer ik altijd om de kabels en stekkers niet aan te raken. Klonen met MiniTool Partition Wizard kan vanuit Windows en op een bepaald punt gaat het verder als de computer opnieuw opstart. Ik hoefde bij dit programma geen Windows installatie te draaien om opstarten te herstellen. Blijf voor klonen het zelfde programma gebruiken dat resultaat geeft. De harde schijven verwisselen kan ze langer laten meegaan. Windows kan roet in het eten gooien bij gebruik van de twee schijven tegelijk, dus haal één van de twee er uit. Er is geen beveiliging van gegevens daarom zal bij geen versleuteling de kopie schijf veilig opgeborgen moeten worden."

Windows wordt nog geladen bij jou en dus kan er denk ik geen sprake zijn van schijffouten want er wordt weinig of niets gelezen. Volgens mij kan de oorzaak gelegen zijn in; een verkeerd opgegeven opstartvolgorde in de BIOS of Setup van de computer of te veel ingangen actief in die lijst, de kabel/stekker of die specifieke controller aansluiting heeft een probleem, beter beginnen bij 0 voor die met Windows en dan 1 enzovoort en het kan zijn dat Windows uit gezet wordt in Snel opstarten modus, een soort slaapstand, waarbij er iets niet goed opgeslagen wordt. Snel opstarten vind je bij Energiebeheer > Gedrag van aan en uit knop > Geavanceerd > Instellingen die nu niet worden weergegeven. Laat het maar weten wanneer je verder ermee komt.
 
Kopieer die bestanden nu eerst daar ging het toch om... daarna kun je nog altijd doorspelen om meer te weten te komen.....
 
Switch is succesvol gegaan.

Dus gewoon alle data gekopieerd naar de nieuwe SSD, oude eruit gehaald, nieuwe SSD er in gestoken en dezelfde drive letter gegeven.

Heel simpel heel effectief en alles lijkt terug OK.

Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan