Gebruikersinitialen bij openen bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarinusPJ

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2013
Berichten
62
In Word kan ik een veld UserInitials in een document plaatsen dat mijn initialen toont. Ik wil dat van alle gebruikers de initialen worden getoond zodra ze het standaarddocument openen om te bewerken. Ik denk dat ik dan VBA nodig heb.
In Excel heb ik de code

Function GetUserName()
GetUserName = Application.UserName
End Function


gebruikt met de formule GetUserName() in een cel. Dat werkt prima. In Word lukt het me niet om de code zodanig aan te passen dat vandaag mijn initialen MPJ zichtbaar worden en morgen die van collega HM. Dit document is alleen lezen, dus na het bewerken printen en daarna keert alles weer terug naar de originele staat.

In een ander document wil ik hetzelfde doen maar dit document moet de initialen vasthouden van de gebruiker die het bestand maakt. Dit bestand wordt op een gedeelde schijf opgeslagen.

Kan iemand mij op het goede spoor zetten? Alvast bedankt.

Groeten,
MarinusPJ
 
Je wilt dus de eerste letter hebben van ieder woord dat door Application.Username wordt terug gegeven, in 1 string?
Ook in een functie?
Code:
Function GetInitials()
    initials = Split(Application.UserName)
    For i = 0 To UBound(initials)
        GetInitials = GetInitials & Left(initials(i), 1)
    Next i
End Function
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek de initialen zoals ze worden getoond onder het kopje 'Persoonlijke instellingen voor uw exemplaar van Microsoft Office opgeven' in de opties van Word.

Ik heb code zoals in jouw bericht toegevoegd aan 'This document' maar zie niets gebeuren. Moet ik nog een snelonderdeel toevoegen?
 
Het is een functie, die zal ergens vandaan moeten worden aangeroepen.
De gegevens uit het kopje dat je noemt kan je ophalen met:
Application.UserInitials
 
Laatst bewerkt:
Dat moet ik dan tussen accolades zetten toch?
Maar dan zal ook de code veranderen?
 
Ik vermoed dat je de eigenschap bedoelt die in een Word document zit en die je ingeeft/aanpast als je Word voor de eerste keer opstart. Dat gegeven (samen met de andere gegevens) wordt opgeslagen in de DocumentProperties, en kun je dus simpel uitvragen zonder extra functies. Gewoon de Property opvragen.
Wat nog een probleem kan zijn, is dat deze eigenschap binnen het document wordt opgeslagen. Dus een volgende gebruiker van hetzelfde document zal nooit de eigen initialen zien, maar die van de oorspronkelijke auteur. Je zult dan ook, denk ik, vanuit een sjabloon moeten werken waarmee je dan een nieuw document maakt waarin de gegevens van de nieuwe auteur worden opgeslagen.
 
Ja, zo ik er verder over nadenk zijn het eigenlijk twee verschillende vragen.

  1. Een template wordt door verschillende mensen geopend, ingevuld en geprint. De aanpassingen worden niet bewaard. In dit document moeten de initialen komen van degenen die 'm opent.
  2. Een template wordt door verschillende mensen geopend, ingevuld en opgeslagen. De aanpassingen worden wel bewaard. In dit document moet de gebruikersnaam komen van degene die 'm invult.
De gebruikersnaam en de initialen moeten worden opgehaald via Bestand->Opties->Algemeen.

In de bijlage het document tot zover. Er staat al een code in die de dag van morgen weergeeft. Moet ik het in deze richting zoeken en zo ja hoe zou de code er dan uit moeten zien voor de twee verschillende templates?
 

Bijlagen

  • Medicatie tijdens transport2.docm
    497,3 KB · Weergaven: 54
Ja, met een sjabloon lukt het inderdaad. Stom dat ik daar niet zelf aan gedacht heb.
Maar natuurlijk toch nog een probleempje: als ik het sjabloon open vanuit de documentenmap dan opent doet ie 't prima en toont een .doc, maar als ik hem open via een hyperlink in een ander document dan opent het sjabloon zelf en worden de initialen niet ververst. Kunnen jullie me uitleggen wat er gebeurt?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij logisch; sjablonen gebruik je om nieuwe documenten te maken. Dan wordt het document geïnitialiseerd. ALs je vanuit een een ander document een hyperlink aanklikt, open je de sjabloon. Dat is niet hetzelfde. Dat moet uiteraard wél kunnen, want je moet je sjabloon ook immers kunnen bewerken. Dus een nieuw document maken gaat alleen vanuit Word, of door te dubbelklikken op de sjabloon. Dat zie je ook prima als je vanuit de verkenner rechtsklikt op een sjabloon; dan zie je dat Nieuw vet is, en dus de standaard optie, en dat Openen de tweede optie is: aanpassen derhalve van de sjabloon.
 
Dank je wel OctaFish, het klinkt zo wel logisch. Jammer dat het met de hyperlink niet werkt om een nieuw document te maken. We hadden namelijk een index gemaakt waarmee we in verschillende gedeelde mappen kunnen werken zonder ons 't lap te zoeken.
Toch maar weer verder zoeken, 't blijven leuke puzzels:D
 
We hadden namelijk een index gemaakt waarmee we in verschillende gedeelde mappen kunnen werken zonder ons 't lap te zoeken.
Sjablonen staan op een vaste plek, en je start ze vanaf een vaste plek. Zoeken (laat staan 't lap) lijkt mij dus niet nodig :). Daarnaast kun je natuurlijk een eigen startmenu onder een knop hangen in Word, die automatisch bij elke gebruiker mee wordt geïnstalleerd, waar je de specifieke sjablonen in kunt opgeven.
 
Vandaag hoorde ik dat de baas overgaat op Infoland als DMS. Eerst maar eens kijken hoe dat bevalt.
In elk geval bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan