Laptop geopend...

Status
Niet open voor verdere reacties.

dana43

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
14
Hallo, ik moet mijn ventilator vervangen, dus heb mijn laptop opengemaakt
Nu wil ik de ventilator vervangen maar krijg een pinnetje niet los.
Ik heb een foto toegevoegd.
Enig idee hoe ik dit los krijg?
 

Bijlagen

  • 4D1C1A67-3F64-455D-9311-48C9E0E3A7EE.jpeg
    4D1C1A67-3F64-455D-9311-48C9E0E3A7EE.jpeg
    122,3 KB · Weergaven: 71
  • E14712A3-2AFD-45B9-8415-D81CDDEAE741.jpeg
    E14712A3-2AFD-45B9-8415-D81CDDEAE741.jpeg
    142,9 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Hallo, ik moet mijn ventilator vervangen, dus heb mijn laptop opengemaakt
Nu wil ik de ventilator vervangen maar krijg een pinnetje niet los.
Ik heb een foto toegevoegd.
Enig idee hoe ik dit los krijg?

Wij noemen dat een stekker en als er geen borgpinnen zijn te zien los wrikken.

En waarom vervangen? maakt het lager herrie?
 
Laatst bewerkt:
ja maakt flinke herrie, -niet gelijk- maar bij inspanning zeg maar.
De melding die ik krijg bij opstart heb ik bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • IMG_6924.jpg
    IMG_6924.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 56
Zo te zien is het al vernield met een dergelijke "telefoontang." De witte stukjes aan weerszijden lijken veel op grendels, die je eerst een stukje naar voren moet schuiven. Als je schrijft welke laptop dan kijken we op YouTube of dat klopt.
 
Ok, drupje tefspray had het ook op kunnen lossen maar als je al een nieuwe ventilator hebt.......

Maar als de warmteoverbrenging tussen CPU slecht is door verdroogde thermal pads heb je ook een slechte koeling.

Mocht de nieuwe ventilator hetzelfde probleem geven kun je gaan denken aan het vervangen van de thermal pads door warmtegeleidende pasta, met wasbenzine schoonmaken en dat spul zo dun als mogelijk aanbrengen, tis alleen bedoeld om de eventuele oneffenheden uit te vlakken.
 
Heb niets gevonden van video's of aanwijzingen dus houd het er op dat je de witte stukjes iets naar voren kan schuiven wanneer de stekker weer is teruggeduwd. Probeer dat eens voorzichtig. Foxconnect doet zijn naam wel eer aan. Meestal zijn deze stekkertjes eenvoudiger.
 
Hallo

Zo ziet deze fan met zijn connector er uit :

https://www.benl.ebay.be/itm/Brand-...017353?hash=item2638484409:g:ZBgAAOSweh9eJavP

Onderaan de connector zitten er 2 kleine weerhaakjes , die vermoedelijk door stof net iets te weinig speling hebben.

Wees voorzichtig om de connector op het motherboard niet te doen sneuvelen.

Connector op de ventilator lijkt me tot nu toe al een en ander te hebben meegemaakt ...

Geen idee of er een extra "slotje" op deze connector zit .... foto's zijn net niet duidelijk genoeg.

Ratelen , etc ... zijn een indikatie van "versleten" ventilator (in veel gevallen kun je deze smeren)

Het huilen (op hoog toerental draaien) is geen indikaie van een defekte fan , maar eerder indikatie van uitgedroogde therm. geleidende pasta.

Als de therm. geleidende pasta is uitgedroogd door te lang te hoge t° , zeker de thermalpad (g.p.u) controleren.

In extreme gevallen (te lang te hoge t°) kan de g.p.u. van het motherboard loskomen (soldeerverbindingen die scheuren / bros worden).

Soms "popcornd" de g.p.u. chip ...

Peter
 
Hallo

Meestal kun je deze modellen niet demonteren om te smeren , maar dit zou je wel nog kunnen proberen :

Zuiver maken , iets opwarmen , en dan dunne olie voorzichtig in laten druppelen.

Vergt wel enige fingerspitzengefuhl , maar is niet onoverkomelijk ....

Mits een beeld meer zegt dan 1000 woorden ... dit gevonden ...

Zie :

https://www.youtube.com/watch?v=KDdhiI8s79g

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan