Scanner scant niet volledig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rokil

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
35
Hallo,
Ik ben een tijdje geleden in het bezit gekomen van een Samsung CLX-3305 laserprinter/scanner. Aangezien ik zelden print en helemaal zelden iets scan, wordt deze niet zoveel gebruikt.
Een paar weken geleden moest ik toch een oude foto inscannen, maar de randen waarmee je de foto tegen de scannerranden legt op de glasplaat, waren niet gescand. Als ik de foto dus iets van die randen af leg (5mm), werd de foto wel in het geheel gescand, maar lag de foto weer niet recht genoeg natuurlijk. Een erg vervelend probleem dat niet op te lossen leek door bijvoorbeeld de software opnieuw te installeren, of de printer te verwijderen in Windows 10.
Gisteren had ik Linux Mint gedraaid vanaf een usb-stick en bij toeval stond de printer aan. Linux gaf de melding dat de printer geïnstalleerd was en dus probeerde ik het eens uit. De betreffende foto lag nog op de glasplaat en tegen de scannerranden aan. Nu blijkt dat de scanner in Linux dus wel de gehele glasplaat, dus ook de randen scant!
Nu kan ik natuurlijk Linux gaan proberen te installeren op de Windows 10 schijf, maar ik zou liever hebben dat de printer/scanner het op Windows 10 ook goed doet.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem zou kunnen aanpakken?
 
Jazeker. Voor de printer heb ik de Samsung universal print driver voor Windows uit 2019 en voor de scanner heb ik de Clx 330x scan driver uit 2017 geïnstalleerd. Eerst had ik de Clx 330x print driver geïnstalleerd, maar die had dezelfde problemen met scannen.
Linux wist meteen dat het om de CLX-3305 printer ging en daar werkte het zonder er iets voor te hoeven doen.
 
Lijken me de juist en enig mogelijke drivers ... tja ... :eek:
 
Vreemd geval toch?
In ieder geval bedankt voor je reactie!
 
Drivers en HP zitten wel vaker in een slecht huwelijk :mad::confused: Niet hun sterkste punt.
 
Dit kan kloppen. Dit gebeurd bij alle printers. Zelf heb ik een nieuwere versie van een samsung MFC. Hierbij scan de laatste tijd zelf veel facturen, ons briefpapier heeft aan de onderzijde over de volledige breedte een gekleurd vlak ( onderdeel van onze huisstijl ). Doordat wij wat meer thuiswerken worden facturen afgedrukt en ingescand met bijlagen. Maar wat er gebeurd is dat wij ook een witte rand te zien krijgen. Dit gebeurd bij ook bij het kopiëren van papieren facturen. Ik vermoed dat dit te maken heeft dat er ook papierformaten in omloop zijn die ietsje groter zijn dat A4-formaat.

Deze witte rand zit op een of andere manier er "hard" in "geprogrammeerd". Het gebeurd bij ieder willekeurig merk MultiFunctional ( Samsung, HP, Kyocera enz. ).

Het enige wat je kan doen is je foto's handmatig bijsnijden met photoshop achtig programma of proberen te achterhalen waar je de witmarge er uit kan halen. Mocht je dit vinden, dan hoor ik heel graag hoe het gelukt is. Ik ben namelijk hiermee ook al een flinke tijd mee bezig geweest te achterhalen om dit er uit halen. Zelfs tot aan de producent van MFC's aan toe. Hun reactie was: "het is een gegeven, deal with it".
 
Het lijkt mij vreemd dat dit kan. Is er bij de instellingen ergens iets wat regelt aan welke kant van de glasplaat het papier gelegd wordt, of is die instelling gecentreerd? Hoe ziet het voorbeeld er uit, ziet u dan in dat voorbeeld een selectie van lijnen die u kan verplaatsen door er aan te slepen? U schrijft niet of u andere software geprobeerd heeft om mee te scannen. VueScan bijvoorbeeld is een scanner wat veel hardware ondersteunt. Vanuit dit programma kan je een scanopdracht geven. Mocht het niet meteen opgelost worden, dan kan u een strook moeten gebruiken waar het papier tegenaan gelegd wordt.
 
Ik gebruik ook Vuescan inderdaad, omdat met de standaard Samsung/HP software er inderdaad een witte rand om de foto's komt. Met Vuescan heb ik dit op kunnen lossen door de preview op bijvoorbeeld 600dpi te zetten en daarna die preview op te slaan. Eventueel kun je het te scannen gedeelte aanpassen d.m.v. uitsnijden, maar diezelfde preview kun je dan gewoon opslaan. Dan is er geen witte rand. Als je Vuescan dus wel laat scannen, krijg je ook die witte rand.
Met het standaard Linux printer/scanner programma wordt er geen witte rand bij opgeslagen en heb je de volledige foto/document.

Ik scan dus met Vuescan, omdat daar meer mogelijkheden mee zijn dan met de Samsung software, maar ook daar is al bij de preview de eerste 5mm. van de bovenkant en een zijkant niet in beeld. De rest van de glasplaat van A4 formaat is wel gewoon in beeld, alleen bij alle 4 de randen mist die 5mm. Het is dus ook niet zo dat ik de foto aan de andere kant leg om het op te kunnen lossen, want daar is dus hetzelfde probleem. Een strip of iets dergelijks van 5mm. langs de kanten leggen zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, want ik wil eigenlijk niet een ander besturingssysteem gaan installeren om eens in de zoveel tijd een goede scan te kunnen maken. Nu nog bedenken wat ik voor die 5mm. strip kan gebruiken.
 
Je schreef al wat over Linux installeren naast Win10, liever niet wat soms voorstelbaar is.
Je zou Linux ook een een VM met een Windows-gedeelde map kunnen installeren...
Even kort de VM met bijv Mint opstarten... scannen/opslaan.. klaar ... VM afsluiten.
Virtual Box is open source en werkt prima.
Tis maar een gedachte... als er geen echte betere oplossing voor Win10 komt.
 
Dat idee van Linux in een Virtuele omgeving installeren heb ik toevallig gisteren uitgeprobeerd. Windows 10 heeft zelf een virtuele machine aan boord die alleen maar geactiveerd hoeft te worden : Hyper-V. Helaas werd het scan probleem daarmee niet opgelost. De randen werden ook dan niet gescand. Op de een of andere manier zorgt windows dus voor dat probleem.
@ Maestro12 : dat tooltje zal ik vandaag eens gaan uitproberen.
 
De vraag is of dat met Virtual Box wel optreedt? Vind hem zelf beter dan Hyper-V qua opties en vaak ook als gedrag. Of het echt helpt... uiteraard blijf dat een..."?"
 
Ik heb inmiddels VirtualBox uitgeprobeerd, maar ook daar werkt de scanner niet goed. Alles weer teruggezet naar het herstelpunt voordat ik alles had geïnstalleerd en daarna het HP tooltje om scanproblemen op te lossen geïnstalleerd. Het programma geeft aan dat niet alle software is geïnstalleerd en dus de aangegeven software geïnstalleerd.
Nu werkt het scannen helemaal niet meer, ook niet met VueScan. Het programma van Samsung zegt dat de printer goed werkt en verbonden is en dat alle software goed is. Printen lukt ook, maar als ik wil scannen krijg ik de melding dat de printer niet verbonden is met een I/O fout?
Ik ga de pc weer herstellen naar het herstelpunt van vanmorgen en ga misschien toch maar eens uitzoeken hoe ik het best Linux kan installeren naast Windows 10 zonder problemen. Ik moet namelijk een flink aantal foto's gaan scannen uit foto album's en dan is het toch zonde als een deel wegvalt.
 
Printen lukt ook, maar als ik wil scannen krijg ik de melding dat de printer niet verbonden is met een I/O fout?

Heb je de laatste/meest recente software van de printer gedownload. Deze foutmelding had ik ook toen Microsoft Windows 10 update had uitgerold ( dit was, volgens mij, ergens in augustus/september 2019. ). Er is in die versie iets gewijzigd in de printerinstellingen waardoor de scanner van verschillende printers het niet meer deden. Het heeft even geduurd voordat HP deze files geupdate heeft, maar als je de bestanden download van maart 2020 zou je scanner moeten werken.

Tijdelijke work-around kan zijn: scannen naar een usb stick. Uiteraard zal er een usb aansluiting ( niet de aansluiting waarmee je je printer verbind met je pc ) op je printer moeten zitten.

Dit neem niet het probleem weg waar je mee te maken heb, het scannen van foto's met een witrand er om heen.
 
@Rokil: Linux installeren?
Zoek of versier effe een schijf van ca 100GB en koppel de HD van Windows 10 los en zet de 100GB disk erbij.
Vervolgens Linux installeren en alles in orde maken voor het scannen.
PC uit, Windows schijf weer aansluiten.
PC en met het bios boot menu vaak F8 of F12 kiezen voor Windows of voor Linux.
Je weet zeker dat Grub dan niks met je Windows doet.
De data: Zet ze op een stick of installeer de NTFS-3G van Linux of maak de Win10 partitie een paar GB kleiner en maakt er een of andere FAT partitie (FAT32 oid) van, en mount deze in Linux en je kunt er in Windows ook bij.
Dat laatste kun je ook in Linux doen, een klein deel leeg laten en er een FAT-partitie van maken die dan weer in Windows benaderd kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Compatibiliteitsmodus W7 brengt helaas ook geen verandering.
 
Werk je v.a. een notebook of PC?, indien PC Linux op een tweede schijf installeren zonder de andere eraan, na install weer aankoppelen en via het boot menu key de schijf kiezen met Linux.
Linux v.a. een externe indien een notebook kan ook.
 
Werk op een PC met een NVME m2 ssd, dus zomaar ff loskoppelen is (voor mij) al wat moeilijker. Maar ik ga dat op mijn gemakkie eens uitproberen in de vakantie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan