Dell laptop instellen voor opstarten van usb

Status
Niet open voor verdere reacties.

userman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2004
Berichten
247
Hoe kan ik een dell laptop instellen voor opstarten van usb?
Ik heb reeds in de bios bij boot geprobeerd maar zie daar geen usb staan.Elders in de bios staat dan weer dat opstarten van usb ingeschakeld staat, maar er word niet opgestart van de usb stick die ik altijd al gebruik om met mijn back up programma een image die eerder gemaakt werd terug te zetten.
Ik heb ook geprobeerd om het originele Dell Recovery & Restore te gebruiken. Installatie ging prima, nadien moet je op direct key creator klikken om een usb hersteldisk te maken. Dat werkt ook niet, de usb stick word niet gevonden in het venster, daar staat enkel IDS_DISK_D>ESC
Heb dan toch maar eens op IDS_ START geklikt en er heeft iets gelopen, maar vind nergens op de laptop enige wijziging in het systeem of een bestand dat bijgekomen is.
 
Handig als we hier weten om welk type+nummer het van deze Dell laptop gaat.....
 
Na aanzetten gelijk F12 intrommelen, krijg je het boot menu, indien een UEFI systeem dan kiezen voor de USB stick waar UEFI voor staat.
Bij een UEFI systeem kun je in de UEFI(foutief ook bios genoemd) geen boot device kiezen, dan wordt er altijd opgestart via de Windows Boot Manager.
 
Nog meer problemen.Via F12 kwam ik in het boot menu. Opsarten van mijn usb stick ging prima.Het vinden van de gemaakte back up niet.Ik dacht omdat die in een map zit die overigens wel herkent word in het back up programma dat ik deze niet kom selecteren.zie foto 1 en 2
foto1.jpg foto 2.jpg

Ik wou deze los op de externe schijf zetten ipv in een map.Nu word die schijf niet meer herkent in Windows, maar ze staat wel in schijfbeheer Het enige dat ik kan doen is rechts klikken>volume verwijderen zie foto
schijfbeheer.jpg

Wat nu gedaan om eerst die externe (nieuwe )schijf terug in orde te krijgen en vervolgens toch een back up kunnen terugzetten?
De laptop is een Dell Latitude E 5550
 
Laatst bewerkt:
Die "schijf 2" is een externe? zo ja afkoppelen, notebook rebooten en schijf weer aankoppelen, zal toch eerst een schijfletter dienen te hebben alvorens Windows er wat mee kan.

Maare, wilde je die image terugzetten en weer als Windows gebruiken?

Anders begin je overnieuw, een image door een back-up tool wil altijd een map aanmaken waar de boel naartoe wordt gekopieerd.
 
Ik heb die schijf al in de laptop en 2 pc's gestoken, steeds het zelfde resultaat.Maar ik denk te weten wat er gebeurd is.
IK wou eerder dus via het Dell programma een opstartmedium maken en kon de usb stick niet vinden.Die schijf hing toen ook aan de laptop en met behulp van EaseUS Data Recovery zie ik verschillende mappen waaronder Boot en an dere die normaal op een opstartmedium staan.Dat Dell programma heeft dus mijn externe schijf verknoeid.
Ik hoop met EaseUS Data Recovery alles te kunnen recupereren van de gemaakte back ups.Er staan er 2 op, 22n van de laptop zoals ik hem kocht en een tweede nadat ik alles wat ik wou geïnstalleerd had.
Het is de eerste die ik nu nodig heb omdat de laptop retour moet,of ik lk moet anders via Windows recovery en mag ik 2x opnieuw beginnen, als ik de laptop na herstel terug heb.
 
De laptop moet terug omdat het scherm geen juiste kleur geeft.Wit is grijs-geel.Indien ik Windows opnieuw moet installeren moet ik die ook opnieuw configureren en ik weet niet wat ze in de shop allemaal geconfigureerd hebben dat ik niet zie, maar zij wel als ze hem terug zouden krijgen met een nieuwe Windows versie.De voorwaarde voor retourneren is in de staat waarin hij zich bevond bij aankoop of de kosten voor een nieuwe Windows installatie zijn ten laste van de klant.
Ik wil niet het risico lopen dat ze iets zouden vinden.In andere gevallen zou ik direct de Microsoft download nemen.
 
terug naar de staat van aankoop?
Dat moet bij een Dell niet zo moeilijk zijn

Dell zei:
Dit artikel bevat instructies voor het herstellen van de oorspronkelijke fabrieksinstellingen op een Dell computer met Dell DataSafe Local Backup 2.0.

Volg de onderstaande stappen als u de oorspronkelijke fabrieksinstallatie van uw computer wilt herstellen


Schakel de computer in en druk als het Dell logo verschijnt herhaaldelijk op de toets F8 tot het menu Advanced Boot Options (Geavanceerde opstartopties) wordt weergegeven.
Selecteer in het menu Geavanceerde opstartopties de optie Uw computer herstellen en druk op Enter.
Klik op Volgende en meld u met uw beheerdersaccount op de computer aan.
Klik op Dell DataSafe Restore and Emergency Backup en vervolgens op DataSafe Options (DataSafe opties).
Selecteer Restore without preserving new or changed files (Terugzetten zonder nieuwe of gewijzigde bestanden te bewaren). Klik op Volgende om door te gaan.
Kies Yes (Ja) en klik op Next (Volgende) om door te gaan.
De voortgangsstatus wordt weergegeven. Klik op Restart (Opnieuw opstarten) om het herstelproces te starten.

Tijdens het uitvoeren van de herstelbewerking worden alle gebruikersdata gewist en vervangen door de back-updata.

Bron (uit 2018)
 
Ik weet niet of dat zo verstandig is en of dat wel te riskeren valt.OP de laptop staat nu Windows 10 home maar origineel stond daar een pro versie van Windows op.Er kleeft een sticker op de onderkant Windows 10 for refurb pc's. Dus wat zal ik krijgen als ik dat ga doen?
 
Home op Pro kan wrs wel.... andersom niet....
Het systeem onthoudt normaal volgens mij de hoogste. Blijkbaar is de Home installatie toch gelukt en accepteert het systeem, omdat het "lager" is dat ook.
Ik heb na de 1e keer geen enkele keer een key of registratie meer hoeven te doen.
Normaal zou je er een Pro op kunnen zetten... normaal maak je dan eerst een image op een externe schijf ;)
 
Ondertussen heeft EaseUS Data Recovery zijn werk gedaan en heb ik alles wat op de schijf stond terug.Dat heb ik op een andere schijf geplaatst Ik heb nadien in schijfbeheer het volume verwijderd en een nieuw eenvoudig volume aangemaakt.
Ben nu terug alles aan het back uppen want gewoon kopiëren van de ene naar de andere schijf zorgt er voor dat alles op dezelfde datum staat en nu maak ik een kloon van mijn werkschijf bestanden.
Ga maandag contact met de shop nemen en informeren of een nieuwe Windows ook volstaat.Kan dan via de link die Lange Pier opgaf eenvoudig de laptop bijwerken.

Edit 7-6
Ik kon het niet laten om te testen wat het zou geven om de gerecupereerde back up terug te zetten.Alles verliep vlekkeloos,ik kan de laptop dus probleemloos in nieuwstaat zetten en ook weer terug naar mijn installatie.
Mijn eigenlijke vraag is meer dan goed beantwoord,Lange Pier en Maestro 12 hartelijk dank voor jullie tips,ik heb weer wat bijgeleerd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan