Hoog processor-en schijfgebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

klaas-van-winge

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2004
Berichten
148
Opstarten duurt erg lang en als de laptop HP 255 eenmaal is opgestart geeft taakbeheer 99-100% processor-en schijfgebruik aan!
Het kost dan vreselijk lang voor er een programma geladen wordt!
Hoe kan ik dit defintief verhelpen?
 
  1. Vlak na opstart kijken met Taakbeheer wat er allemaal bezig is ...
  2. Je opstartende apps na opstart Windows tot strikt minimum beperken ...
  3. Spijtig genoeg wordt de proces bij opstarten in Windows steeds talrijker - wat je niet nodig hebt of niet gebruikt zo mogelijk verwijderen

positief gesteld...

Negatief gesteld :

Windows vervangen door Linux
 
Gooi het in de groep, advies geven wordt wel moeilijk zonder te weten welk OS en hardware er wordt gebruikt, zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig, wel de weblink en geen screenshot o.i.d.
 
Dag, Kijk eens bij Taakbeheer en Prestaties, hier onderaan staat Broncontrole en daar zie je de activiteit in iedere processor core. Dit moet het aantal kernen zijn welke jou processor heeft, dat zijn er bij een Dual Core 2. Toch al het minimum van wat Windows 10 vereist maar misschien wordt de tweede core niet herkend. In Apparaatbeheer moet te zien zijn dat de chipset drivers en de grafische drivers geïnstalleerd zijn. Bij HP zie ik een andere grafische driver staan: https://support.hp.com/nl-nl/drivers/selfservice/hp-255-g2-notebook-pc/6431939 Omdat dit een wereld van verschil kan maken zou ik nagaan of je de juiste wel hebt.

De AMD E1-2100 is een mobiele dual-core SoC voor low-end subnotebooks en tablets, voorgesteld in het midden van 2013. Naast de 2 CPU cores met een kloksnelheid van 1,0 GHz (geen Turbo), integreert de 28 nanometer-chip ook een Radeon HD 8210 GPU, een enkelkanaals DDR3-1333 geheugencontroller en een Southbridge met verschillende I / O-poorten.

Doe de computer af en toe uit. Controleer bij Energie instellingen of de prestaties op 100 procent staan voor netstroom gebruik of op batterij.

Ga naar het Windows Search Indexer service en stop dit. Zoeken naar bestanden gaat daarna nog even snel. Cloud services indexeren bestanden eveneens en houden de computer daarmee wel eens flink bezig. Ik zou alle updaters stoppen omdat die systeembronnen vaak niet vrijgeven. Kijk bij Windows Update of alles geïnstalleerd wordt. Op zo een notebook zou ik het uitschakelen en laten vragen. Er draaien onnodige processen van CCleaner en MBAM. Beter deze programma's gebruiken als je ze nodig bent.

Zelf heb ik ook niet veel geheugen in de computer, zeker niet omdat het grafisch geheugen al gereserveerd is. Daarom draai ik op de achtergrond een geheugen manager die ongebruikt geheugen vrijmaakt. Wise Memory Optimizer. Afbeelding onderaan. Dit is natuurlijk wel de manier om te gaan. Het is een langzame computer met beperkte systeembronnen.

Knipsel Memory Optimizer.JPG
 
Als je de 250/255 G2 series van HP wilt gebruiken voor meer dan alleen een oude Word versie of meer dan heel simpel browsen/e-mailen dan moet die alles bijzetten om dat voor elkaar te krijgen. Dat was al zo in 2014, we zijn nu zo'n 6 jaar verder en hardware technisch gezien is deze aan het einde, eigenlijk zijn de G2 series zo low budget dat ze dat al zijn op het moment van uitbrengen.
De laptop is enigszins te gebruiken door zo min mogelijk programma's te laten draaien (op achtergrond/voorgrond) en volgens mij werd de laptop geleverd met windows7 en is windows10 toch een stukkie zwaarder en heeft die daar goed moeite mee.
 
Om wat inzicht te krijgen, kun je je omputerproblemen eens analyseren a.d.v. WhySoSlow. Klik op Analyze en bekijk het rapport.
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier.

Hier de URL van Speccy:http://speccy.piriform.com/results/DThXpewvtwQk4t210FDdRKw

Ik heb hier geen enkele ervaring mee,hopelijk kan jij mij hier verder mee helpen?

Bij voorbaat dank.

Mogen andere ook wel hoor.
Je hebt Ccleaner, schakel eens uit bij extra en opstarten:
GoogleUpdateTaskMachineUA
GoogleUpdateTaskMachineUA1d5aad7c8d91d16
HPCeeScheduleForKlaasJohannis
GoogleUpdateTaskMachineCore
GoogleUpdateTaskMachineCore1d5aad7c82fe1c7
Adobe Acrobat Update Task
CreateChoiceProcessTask
EPM Preload
Optimize Start Menu Cache Files-S-1-5-21-1898357987-3147674467-2257812437-1002
Optimize Start Menu Cache Files-S-1-5-21-1898357987-3147674467-2257812437-500

Je hebt al gescant met Malwarebytes?
Doe dat ook met Adwcleaner.
https://nl.malwarebytes.com/adwcleaner/

Laat er ook eens een offline scan van Defender er op los.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17466/windows-microsoft-defender-offline-help-protect-my-pc

Daarnaast is het van huis uit al een erg traag notebook zoals al ook door anderen was opgemerkt, een SSD plaatsen zou het wat prettiger maken, zo ook 4 GB erbij.
 
Veel opties die helpen zijn al genoemd.
Kijk ook eens bij de services wat daar onnodig wordt opgestart en niet nodig zijn.
Of een ssd schijf soelaas bied is nog de vraag of deze wordt herkend/ondersteund door de bios vanwege de leeftijd van deze laptop.
Maar helpt wel.
Een 64 bit windows draaien op een computer/laptop die maar 4GB aan boord heeft of ondersteund(tenzij je alsnog geheugen kan upgraden) is mij ook een raadsel, is zwaarder als een 32 bit en neemt daarbij dan ook nog eens onnodige extra opslag/installatie ruimte met zich mee. (dit heb ik overigens ook nooit begrepen van de fabrikanten die dit zo aanleveren).
Overweeg een 32 bits windows te installeren in een lichtere versie.
Win 7 zou ik idd niet meer doen, maar windows 8.1 32 bit zal wellicht iets soepeler draaien dan win 10.

Is die win 10 een upgrade geweest vanuit win 7 of was dat ook een clean install?

Persoonlijk gezien zou ik eigenlijk al afscheid hebben genomen van deze laptop en uitgekeken hebben naar een recentere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan