Woord uit tekst naar bestandsnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

DixQue

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2020
Berichten
6
Ik heb een documentsjabloon (.dotx) als formulier waarin het veld achter de vraag 'Achternaam' het snelonderdeel 'titel' is.
De bedoeling hiervan is dat dit ervoor zorgt dat de achternaam automatisch de bestandsnaam vormt zodat het overzichtelijker kan worden opgeslagen. De praktijk leert alleen, dat dit niet of niet consequent gebeurt: 'Opslaan als' geeft steevast eerst de sjabloonnaam en pas na 'Annuleren' en opnieuw 'Opslaan als' komt de inhoud van de 'titel' ook in de bestandsnaam terecht. Omslachtig dus.
Is hier een handiger/betere manier voor, bijvoorbeeld een simpele macro? Ik werk met Word 2010 en 2019.
 
Post eens een voorbeeldje van je sjabloon, want dit wil ik even zelf bekijken.
 
Sjabloon

Hi, het gevraagde sjabloon is bijgevoegd... (merkwaardig dat .dotx-files als bijlage niet zijn toegestaan)
 

Bijlagen

  • Registratie telefoongesprek.rar
    26,3 KB · Weergaven: 38
Ik kan je vraag reproduceren, dat is al heel wat :). Met een macro kun je het proces inderdaad wel verbeteren, maar je bent dan afhankelijk van de instellingen van de gebruiker. Als die macro's uit heeft staan, dan gebeurt er alsnog niks. Persoonlijk vind ik het de verantwoordelijkheid van de gebruiker om te zorgen voor zinvolle naamgeving. Sowieso kun je de aangeboden standaardnaam maar één keer gebruiken :). Alleen een veld met de Achternaam vind ik bijvoorbeeld ook nogal onhandig. Waarom Word niet gelijk de titel van het document in de naamgeving zet snap ik eerlijk gezegd ook niet; bij de Eigenschappen staat het namelijk al gelijk goed ingevuld.
Ik kijk nog wel even verder of ik iets kan vinden waarmee je het (zonder macro) kan oplossen.
 
Eens, ik ben ook nog aan het zoeken naar een mooie manier. Het formulier is ook nog lang niet af, het zal uiteindelijk worden gebruikt door een drukke telefonische helpdesk, dus ik wil iets bieden wat het gebruik zoveel mogelijk stroomlijnt. Omdat ik vast zat en er niet mee verder kwam, heb ik hulp ingeroepen... Alvast bedankt voor genomen en te nemen moeite!
 
Ik heb nog geen oplossing of truc gevonden, jij wel OctaFish?
 
Dank voor de tip, maar dit is toch niet helemaal waarnaar ik zoek. De bedoeling is, zoals beschreven, dat de bestandsnaam automatisch wordt gemaakt op basis van een ingevoerde waarde van een veld in het formulier.
 
Samen met wat Octafish al allemaal had aangeboden kan dit wél voor de oplossing zorgen :

  • naam uit de cel (dat kon al met zijn macro)
  • zorgen dat hij uniek is en blijft door het aantal toe te voegen...

Als je even de 2 zaken optelt ligt je oplossing op tafel hoor ! 1+1 = 2
 
Kan zijn dat ik iets heb gemist, excuus dan. Maar OctaFish had toch bij voorkeur juist een oplossing voor ogen zónder macro, en kreeg het ook - net als ik - niet werkend om in dit voorbeeld het veld 'titel' zonder mankeren in één keer in de bestandsnaam te zetten.
Dus tot nu toe is daar dan kennelijk nog geen oplossing voor...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan