AOMEI Backupper vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

luvene

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2015
Berichten
89
Hoi,

Ik heb 4 licenties, ik gebruik dus de betaalde versie van AOMEI, goede tip van Lange Pier destijds :thumb: en ben eindelijk verlost van dat vreselijke Acronis met al hun (hulp) programma's waar ik geen hol van begrijp en die een hoop CPU opvreten :evil:
De support afdeling is best wel snel maar geeft mij geen afdoende antwoord op mijn vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Al mijn PC's draaien met Windows 10 en zijn 64 bits.

- Het maken van de boot disk (USB) in geval Windows niet meer opstart.

1. Moet ik voor elke PC een separate opstart USB/CD boot disk maken?

2. Eén van mijn PC's heeft een UEFI Bios (modus) maar beveiligd opstarten staat uitgeschakeld, zie bijlage. Begrijp er geen zak van......Moet ik die apart behandelen?

Ik heb de backups zowel op een aparte partitie en/of andere schijf staan binnen dezelfde PC maar heb ook de backups op een externe harddisk staan. Safety first dus.

Ik wil straks niet in situatie komen dat ondanks al mijn acties en inspanningen ik de backups niet kan terugzetten..............

Heb ik aan één boot medium genoeg voor al mijn PC's of moet ik voor elke PC een separate boot disk maken? En hoe zit dat met die ene PC met modus UEFI?
Indien ik een backup wil terugzetten en Windows werkt nog, dan kan ik het gewoon via het menu van AOMEI terugzetten, toch? Ik hoef toch niet per se de boot disk te gebruiken, enkel in de situatie dat Windows niet meer opstart.

Hoop op duidelijke reacties zonder al TE veel jargon :eek:

Groet,
Johan
 

Bijlagen

  • msinfo32.png
    msinfo32.png
    40,1 KB · Weergaven: 94
Het is wel een UEFI maar werkt niet in UEFI mode, kun je ook zien aan de bootschijf, dat zal een MBR schijf zijn, dus kijk daar eens naar en je hebt meer 1 USB bootstick nodig, en ja, je kunt zowel vanuit Aomei, met de USB bootstick erin, als via die bootstick via het bootmenu met ESC of F9 bij opstarten intrommelen, een back-up terugzetten, maak de Windows PE usb stick vanuit Aomei.


Opstarten met die stick duurt wel even, heb geduld.
 
Hoi Lange Pier, bedankt :thumb: Ik trek altijd van alles in twijfel :eek: Sorry, om alle twijfel weg te nemen toch nog even dit : nadat ik zoals jij schreef de Windows PE USB stick vanuit AOMEI maak, ik kan/moet dan kiezen uit "Create Legacy Bootable Disk" of "Create UEFI Bootable Disk". Het zal dan Legacy moeten worden voor al mijn 4 PC's. De USB stick die ik hiervoor gebruik, maakt het nog uit hoe ik deze formatteer? Ik heb een lege nodig en heb deze volledig eerst geformatteerd met FAT32.

AANVULLING : tijdens het gebruik van AOMEI om een bootable USB disk te maken word mijn USB stick nogmaals geformatteerd, dus die methode zal goed zijn ;-)
 
Laatst bewerkt:
Nog gekeken naar de schijfindeling of die wel MBR is? om zeker te weten dat het geen UEFI systeem is, denkelijk niet met een Intel CPU van de 4e generatie.

En Aomei zal de USB zelf wel eerst formatteren.
 
Als ik mijn systeem in UEFI mode laat werken krijg ik ongeveer dit menu:

uefi-boot-menu.jpg


Bij Legacy mis je die 2 opties en ziet het er vaak ongeveer zo uit afh van wat je uiteraard dan hebt.

boot-menu-com.jpg

Deze bios bootmenu's kun je oproepen via vaak eerder genoemde toetsen, zoals vaak F8 of F12. Zie handleiding.

Ik heb dus nu ook 2 UBS voor Aomei Backupper Free: een voor Legacy en een voor UEFI.
Als je van die 2 apart boot, zie je dus vergelijkbare opties als bij de plaatjes, maar dan betrokken op de USB sticks.
En bij het aanmaken van e UEFI versie ... niet vergeten het vinkje te plaatsen dat het om een UEFI bootable USB stick gaat...

Dit is wel een van de makkelijkste manieren om niet alleen te backuppen of te klonen, maar meteen een bootable USB stick te hebben om te kunnen restoren.
Test de USB stick dan ook of ie goede werkt.... zodat ie als het echt nodig is, het ook doet.
 
Laatst bewerkt:
Met de boot USB disk (legacy) die ik nu gemaakt heb kan ik al mijn PC's mee opstarten. Echt top! Zo blij dat ik van dat gruwelijke Acronis af ben met al die totaal overbodige "hulpprogramma's" welke je totaal niet nodig hebt en die ongevraagd je systeem meer dan je lief is belasten :evil: Ik heb 4 betaalde licenties, de free versie kan ook maar hier kan je net even meer mee. In ieder geval ben ik er blij mee en voor mij is het een zegen dat ik nu een prettig programma heb die eenvoudig werkt. :thumb:

Oh ja, Lange Pier, bij één van mijn twee wat oudere PC's duurt het inderdaad gruwelijk lang voordat de boot USB disk geladen is, wel iets van een klein half uur. Dat komt waarschijnlijk omdat de oude BIOS niet standaard de mogelijkheid heeft om van een USB stick te booten. Ik moet dat dan simuleren als zijnde dat ik van een Hard Disk boot, dan ziet hij de USB stick (SAN) wel. Als het maar werkt! Bedankt weer voor alle hulp :thumb:
 
Oude biossen hebben juist wel de mogelijkheid om de USB stick als eerste te zetten om van op te starten, een UEFI heeft die optie juist niet.
Maar dat is niet de oorzaak, de initialisatie duurt zo lang.

Ik gebruik de free versie en ben er tevreden mee, de extra opties van de pro zal ik toch niet gebruiken.
 
Oude biossen hebben juist wel de mogelijkheid om de USB stick als eerste te zetten om van op te starten, een UEFI heeft die optie juist niet.
Maar dat is niet de oorzaak, de initialisatie duurt zo lang.

Ik gebruik de free versie en ben er tevreden mee, de extra opties van de pro zal ik toch niet gebruiken.
Nou OK, maar neem maar even van mij aan dat mijn oude BIOS uit 2009 (!) dat absoluut niet heeft. Die andere oudere PC had het weer wel en daar kon ik met een andere F toets ook direct een opstartmenu mee selecteren. Met die andere PC kin ik alleen met DEL in de BIOS komen en daar geen specifieke USB stick selecteren. Gelukkig kwam ik eruit door te kiezen uit een volgorde van Harddisks waar ik plotseling de USB stick tegenkwam, een SAN USB stick.
 
Sommige biossen laten een optie niet zien als er niks aansloten is..... dus pas als je de SAN USB stick aansluit zie je die opties ook pas in het bios....
Ben niet zo'n liefhebber van zulke biossen... de eerste keren voordat je die ervaring/kennis hebt zoek je je rot... waar zit ie... en denk je zelfs mogelijk... wordt het dan niet ondersteund?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan