windows updates doet ook mijn touchpad updaten maar wil ik niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

ben43

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2007
Berichten
141
hoi,

bij window update installeert hij automatisch ook de nieuwe elan touchpad drivers mee.
ik word daar helemaal gaga van want die nieuwe touchpad mist een hoop functies.
ik heb op dit moment met systeemherstel de updates ongedaan gemaakt en window updates (de zoeken en installeren functie) uitgesteld voor 30 dagen.

mijn vraag, ik wil wel window updaten maar NIET de elan touchpad ?
heb trouwens overal gezocht op www naar de oude driver maar kan hem niet vinden ?
het gaat om deze driver die ik wil behouden elan pointing device.png
 
Laatst bewerkt:
Windows 10 geeft niet zoals in voorgaande Windowsversies de mogelijkheid om updates wel of niet te installeren. Wanneer nu Windows in problemen komt na het installeren van een update kun je met behulp van de "Show and Hide Updates" tool een update verbergen.

Dubbelklik wushowhide.diagcab om de tool te starten en klik op Next.
Geef vervolgens aan wat je wit.
blockupdates4.png


 
Bij mij kan het zo: zoek naar Configuratiescherm > ga daar naar Systeem > aan de linker kant: Geavanceerde systeeminstellingen > dan het tabblad Hardware > tweede optie "Instellingen voor Apparaatinstallatie" en Automatisch downloaden van apps van de fabrikant van uw apparaten Nee/Ja.

Om één bepaalde driver uit te zonderen moet je gebruik maken van de Editor voor lokaal groepsbeleid met de opdracht "gpedit.msc" en Uitvoeren als Administrator kiezen wanneer je het gezocht hebt bij Start en Zoeken. Je hebt bij Apparaat beheer > Eigenschappen > tabblad Details in de lijst het gegeven Hardware id te kopiëren. Doe met deze regels wat er staat in de volgende beschrijving: https://www.howtogeek.com/263851/ho...from-automatically-updating-specific-drivers/

Bij de fabrikant van de laptop zouden al deze versies van de driver te vinden moeten zijn. Misschien dat het gezochte bij een vorig besturingssysteem staat. De chipset drivers zijn wel geïnstalleerd? Zou het kunnen dat je nog een map hebt die Windows.old heet? Dan staat het daar nog in.
 
dorado, ik heb die tool wushowhide.diagcab gebruikt en die geeft nu niets aan om te kunnen verbergen.
wat heb ik gedaan tot nu, ben met systeemherstel terug gegaan naar de goede werking van mijn touchpad, heb daarna de (goede) setup van elan pointing device opgeslagen op mijn buroblad.
daarna weer alle updates installed inclusief de foute touchpad driver, daarna die foute driver verwijderd in apparaatbeheer, toen opnieuw opgestart, daarna de (goede) setup van elan pointing device geïnstalleerd.
daarna weer opnieuw opgestart en voor de zekerheid windows updates gezocht en hij bied nou niet meer die slechte driver aan.
dus het probleem lijkt nu opgelost ?
 
Wil niet voor mijn beurt spreken maar Windows zoekt periodiek naar apparaten en of er nieuwe drivers voor zijn. Het probleem komt volgens mij dus wel terug maar niet de volgende dag. Behalve met één van de twee oplossingen die ik heb gemeld. Helemaal uitsluiten van apparaat updates (eerste methode) lijkt mij het beste wanneer de computer goed werkt en naar wens is in te stellen.
 
Dat wist ik niet, dat dit verbergen geadviseerd werd maar dan geldt dat voor een bepaalde update, zo lang als het verborgen staat en kan de driver die je wenst te behouden evengoed weer worden vervangen door een nieuwere, waarvan je niet weet waarom deze werd uitgegeven. Als je nog niet weet dat die driver of stuurprogramma update er staat dan valt er niets te verbergen. Het lijkt hoe dan ook geen oplossing.

Programmatuur voor een grafische kaart of drivers waar je op wacht zou ik ook uitzonderen van updaten. Je wilt dat de computer werkt op het moment dat je die nodig hebt en weten wat je kan verwachten. Ik heb wel meegemaakt dat grafische drivers voor grote problemen zorgden of dat de juiste resolutie er later niet meer bij zat. Meestal komen er, korte tijd na het op de markt gebracht worden van apparaten, ook geen belangrijke updates van de fabrikant meer.
 
tot nu toe wordt die update niet meer aangeboden, heb herhaaldelijk naar updates gezocht, ik vraag mij af of die update weer opnieuw aangeboden wordt want hij staat WELnog steeds in de geschiedenis van window updates, is het niet zo dat je eerst de volledige window update geschiedenis moet wissen om pas daarna weer die foute update aangeboden te krijgen ?

btw, ff oftopic, ik krijg nog steeds de nieuwe window versie (voorjaars update 20-3) nog steeds niet aangeboden, is dat normaal dat het zo lang duurt ?
 
Laatst bewerkt:
De update die je bedoelt wordt gefaseerd uitgerold, wat inhoudt dat je wellicht over een paar dagen of misschien pas over 2 weken aan de beurt bent.
Dit wordt o.a. gedaan om de belasting van de update-servers te beperken.
Op basis van welke criteria Microsoft gebruikers indeelt voor dit soort updates is mij echter niet bekend....
Er draaien hier 3 pc's met Win 10 Pro waarvan er 1 deze update inmiddels heeft geïnstalleerd maar de 2 anderen laten hem niet zien bij Windows Update dus schiet mij maar lek...:rolleyes:
 
De geschiedenis van updates kan eigenlijk alleen gewist worden met schijfopruiming. De bestanden staan in de map Windows\SoftwareDistribution\DataStore. Het "verbergen" heeft alleen betrekking op de lijst van aangeboden updates en niet de geschiedenis ervan. Sneu werk als je daar op vertrouwd wanneer je een bepaalde driver wilt behouden want er komt wel weer een andere driver update voor dat apparaat. Mijn inziens is verbergen, zoals al geschreven, niet het juiste advies om een bepaald stuurprogramma te kunnen blijven gebruiken.

Bij mij kreeg ik de cumulatieve Windows update gisteren. Deze keer waren er problemen met uitval van computers en weer opnieuw opstarten heb ik gelezen, misschien bij computers in een netwerk. Als er enig risico is van problemen dan zijn deze computers altijd later aan de beurt. Het updaten was trouwens snel geregeld.
 
ik wil iedereen bedanken voor de input.
tot nu toe blijft mijn laptoppie goed, en hoop ook dat het zo blijft.
wat mij betreft is het tot nu opgelost.
tot een volgend probleem en een fijn weekend allemaal.
gr, ben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan