Applets op mijn Samsung tablet verplaatsen naar sd-geheugen kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Beste mededenkers,

Ik wil enkele apps op mijn Samsung tablet verplaatsen naar mijn sd-geheugenkaart, zodat ik wat meer vrije opslagruimte krijg.
De tutorials op YouTube handelen alleen over het verplaatsen van apps op een smartphone naar een geheugenkaart.
Weet iemand van jullie hoe ik mijn apps in Android op mijn Samsung Galaxy tablet kan verplaatsen naar de sd-kaart?
Thanks in advance.
grtz,
gilberto :)
 
Vroeger was dat geen probleem maar een aantal jaren is de keuze van waar een app geplaatst moet worden er niet meer. De externe opslag is er uitsluitend voor jou persoonlijke gebruikers bestanden en bestanden die nodig zijn voor apps of door apps worden gegenereerd. Voorbeelden van de laatsten zijn: kaarten voor navigatie en geluidsopnames , video of foto's. Met kaartgegevens kan de meeste ruimte vrijgemaakt worden, al snel enkele gigabytes. Ga daarvoor naar de instellingen van dergelijke apps en verander de locatie waar die bestanden opgeslagen moeten worden.
 
Zoals @Alfred2 al opmerkt: dat is niet meer voor alle apps van toepassing omdat Google het beleid voor toegang tot extern geheugen heeft aangepast, ik meen sinds Android 8 ofzo.
Er zijn echter wel apps te vinden die bepaalde apps kunnen verplaatsen naar de SD-kaart maar dat is dus o.a. afhankelijk van de Android versie.
Google zoekresultaat.
 
Applets op mijn Samsung tablet verplaatsen naar de sd-geheugen kaart

Vriendelijk dank voor jullie antwoord.
Ja ik heb het nu ook gemerkt. Als ik onder de tab Applicatiebeheer kijk zie ik de optie " VERPLAATSEN NAAR SD-KAART" in het bleek grijs staan.
Dit werkt dus niet meer. Er staan apps op mijn Samsung tablet die ik nooit gebruik en er automatisch bijgekomen zijn. Ook de updates moet ik regelmatig naar de standaard versie terugbrengen, door het verwijderen van de updates die niet ophouden en steeds opnieuw automatisch binnen komen? Waardoor er onnodig opslagruimte verloren gaat.
Is er een manier om deze updates te stoppen?
Graag uw antwoord.
Grtz,
gilberto :)
 
Samsung en andere merken 'geven' een hoop extra software, waar je vaak niks mee doet , en die je niet echt kunt verwijderen. Ze komen gewoon weer terug. Door jou zelf geplaatste apps kun je wel verwijderen, dat doe je ook in applicatiebeheer.

De enige manier om je tablet radicaal op te schonen, is door er een ander besturingssysteem op te zetten, zoals LineageOS. Kijk in deze link of er voor jouw tablet een Lineage versie bestaat: https://lineageosroms.com/samsung-tablets/
Op Youtube vindt je veel videos hoe je LineageOS moet installeren op je tablet:
https://www.youtube.com/results?search_query=lineageos+samsung+galaxy+tab
En de Franstalige Wikipedia over LineageOS vindt je hier: https://fr.wikipedia.org/wiki/LineageOS (NL-talig bestaat niet)
 
Andere besturingssystemen installeren is ingewikkeld, riskant omdat het toestel vaak voorgoed onbruikbaar wordt (een "brick") en onveilig want je moet door een fase zonder beveiliging.

Ik begrijp vaak de suggesties en onnodig gegeven adviezen niet.

In de PlayStore kan je het automatisch updaten uitschakelen. Je kan enkele apps die je meestal niet gebruikt maar wel plaats innemen gewoon verwijderen om weer te installeren wanneer je ze nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Applets op mijn Samsung tablet verplaatsennaar sd-geheugen kaart

Oké. Bedankt voor de hulp. Ik heb nu wat meer inzicht gekregen om ruimte te besparen op mijn Samsung tablet van 16 gb opslag.Ik heb enkele apps zoals Smart Switch en degene die ik nooit gebruik verwijderd zonder problemen. Ik zal ook de video's en foto' s instellen zodat ze rechtstreeks op de sd-kaart worden geladen.

Developers of Android apps need to explicitly make their apps available to move to the SD card using the “android:installLocation” attribute in the <manifest> element of their app. If they don't, the option to “Move to SD card” is grayed out.
Dus ik kan wel apps verwijderen maar niet verplaatsen naar de sd-kaart op mijn Samsung tablet.
grtz,
gilberto :thumb:
 
Ja maar jammer. Dit programmeer argument heeft niets van doen met het installeren van de app in extern geheugen maar maakt het mogelijk dat de bestanden die het genereert daar opgeslagen worden. Apps die dat niet doen omdat het de moeite niet is om zo ruimte te besparen en omdat deze kaarten door de gebruiker kunnen worden verwisseld, geven waarschijnlijk de grijze knoptekst. Dat zijn de meeste.

Installing an app on sd-card does NOT mean that it will be installed 100% on external storage. It keeps some critical files (dalvik stuff and etc.) on internal memory and moves the rest (application files, databases, caches and etc.) on the external storage.
bron: stackoverflow.com
 
Thanks voor de reactie op mijn vraag.

Oké; Ik weet nu voldoende om wat ruimte vrij te houden.
De topic mag worden gesloten.
grtz,
gilberto :thumb:
 
Bij de onderwerpopties bovenaan kan je de vraag als Opgelost markeren. Anders krijgen topic starters na een paar dagen een herinnering bij de mail. Uiteindelijk beland het in het archief, waar het zonder opmaak nog te vinden en te lezen is. Prettig weekend
 
Hello Alfred 2,

Zie bijlage. In de onderwerp opties die je hebt voorgesteld is geen optie om de vraag als opgelost te markeren. Bij deze mag dus de topic worden gesloten.
grtz,
gilberto :thumb:
 
Dan wil ik het toch schrijven zoals Helpmij.nl het zelf stelt op de help pagina Hoe gebruik ik dit forum.

"Is uw vraag opgelost, dan wordt het op Helpmij.nl gewaardeerd dat u de vraag ook deze status toekent. Dit kan u doen door op Vraag is opgelost te klikken, in de blauwe balk of rechts onder in uw eerste bericht."
Bedankt voor het stellen van de vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan