Extra SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

rozeb005

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2008
Berichten
59
Hallo,
Ik heb een Lenovo Ideapad 510-151SK laptop met 250GB ssd drive.
Ik zag op Youtube een video waarin een SSD geplaatst werd in de lege tray aan de onderkant van de laptop.
Ik heb me laten vertellen dat de lege tray de plek is van de HDD (die ik dus niet heb) of van de DVD drive die ik ook niet heb.

Mijn vraag: Kan ik op die plek een extra SSD monteren en hoe ga ik daar dan softwarematig mee om? Hoe configureer ik het e.e.a.?
Het is dus puur en alleen bedoeld als extra opslag capaciteit. B.V. nog een 250GB.

Wie kan mij helpen?
 
Schaf een grotere SSD aan?
Tis of ruimte voor een DVD en dan een tray aanschaffen voor een harde schijf/ssd of een extra harde schijf/ssd.
 
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Aanschaf van een grotere SSD kost niet alleen extra maar ook zal de c: drive gekloond moeten worden.
Als de lege tray gebruikt kan worden voor een extra SSD dan is dat m.i. de makkelijkste oplossing.
Ik ga geen interne DVD speler gebruiken (heb al een externe) en wil ook geen HDD plaatsen maar een extra SSD.
Nogmaals: Is die lege tray te gebruiken voor een extra SSD en hoe configureer ik dat? Moet dan de nieuwe SSD geformatteerd worden en slikt Windows dat?

Ik heb dagenlang gezocht bij Lenovo zonder resultaat en degene waarmee ik een chat had maakte zich er van af met de opmerking: U kunt het proberen. (Professioneel niet?)

Dit is de video die ik zag: https://www.youtube.com/watch?v=gKb_xtaj9o4
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat kan mits de aansluitingen daarvoor aanwezig zijn ( sata aansluiting en voeding ), dat is nl. niet bij elke laptop met een lege bay het geval.
Soms moet je, naast de SSD dan ook nog 1 of 2 kabeltjes bij kopen om de extra schijf op het moederbord aan te sluiten.
Softwarematig hoef je verder niks te doen, SSD erin, opstarten, schijfbeheer openen, de nieuwe SSD initialiseren, formatteren en een schijfletter toewijzen.
Meer is het niet.
 
Ik ben van mening dat Lange Pier jouw vraag correct heeft beantwoord.
Enige oplossing is dan een drivebay (caddy) om een extra ssd/hdd te kunnen plaatsen op de plek van je dvdspeler.
Zoals Lange Pier al heeft aangedragen.
Kost toch een beetje extra. Er zal toch iets geinvesteerd moeten worden om het te kunnen laten functioneren zoals jij dat wilt.
Anders kan je nog die extra ssd aan een usbkabeltje hangen, is nog goedkoper. ;)
De huidige vervangen voor een grotere zou ook mijn persoonlijke voorkeur zijn.
De oude hangen aan een usb met een kabeltje als backupschijf.
Geen gehannes aan de laptop zelf heeft dan ook zijn voordelen.
 
Laatst bewerkt:
Het kan prima,alleen heb je inderdaad een 'caddy' nodig
Bijvoorbeeld https://hddcaddy.com/nl/lenovo-ibm-hdd-caddy/1541-lenovo-ideapad-510-hdd-caddy.html
Als je geen zin hebt om data over te zetten en het alleen als opslag wilt gebruiken een makkelijke oplossing, groot voordeel is ook dat je niet de hele laptop hoeft open te maken.
Zie voor het eventueel de schroefjes en dergelijk pagina 37van de hardware manual.
https://download.lenovo.com/consumer/mobiles_pub/ideapad_500-14isk_500-15isk_hmm_201509.pdf
 
Hallo

Hier een voorbeeld van zo'n lege tray waar lange pier het over heeft ....

https://www.benl.ebay.be/itm/Univer...915907?hash=item1a935428c3:g:6iUAAOSw1y1dheqU

Je moet dan wel zelf nog het front van uw oude d.v.d. speler over zetten op deze tray .

Na formateren , etc ... is deze extra (h.d.d. of s.s.d) dan bruikbaar.

Let op deze bestaan in 9.5 en 12 mm uitvoering ...

Mocht dit alles voor u chinees zijn ... laten uitvoeren door iemand met de nodige ervaring.

P.s.

Persoonlijk zou ik ook zoals reeds eerder vermeld , de interne s.s.d. vervangen door een groter exemplaar.

De oude kun je dan in een u.s.b. enclosure monteren.



Peter
 
Laatst bewerkt:
Let op deze bestaan in 9.5 en 12 mm uitvoering ...

Er bestaan ook 7 mm SSD/HDD, je kan er rustig vanuit gaan dat een 12 mm exemplaar altijd te dik is.
Dus voor de veiligheid koop je het best een 7 of 9 mm exemplaar.
 
Hallo

Nu wel ...

Mening over hoe ik het zou aanpakken is niet verandert ...

Peter
 
Maar volgens het hardware manual heeft de SK geen klepje voor de HDD, dus moet je de hele bodemplaat verwijderen (zie pagina 47 van de eerder gegeven manual)
 
Maestro12: Kijk 's naar het filmpje. Dat is exact dezelfde laptop met wel degelijk 2 kleppen aan de onderkant!
 
Hallo

"We zullen zien. SSD is besteld. "

Wat is er nu gekocht ???

Een grotere s.s.d. i.p.v. deze die is gemonteerd in de laptop , en dat je dan de interne vervangt door die grotere ???

Of ... zul je dan toch nog een extra caddy kopen , waarin je dan die s.s.d. monteerd ??? ,etc ....

Met uw reaktie , en geen info / feedback gevende , kan ik mij gerust voorstellen , dat lenovo ook kortaf reageerde ....


Peter
 
Maestro12: Kijk 's naar het filmpje. Dat is exact dezelfde laptop met wel degelijk 2 kleppen aan de onderkant!

Dat had ik gedaan, maar daar gaat het over een 510 15IKB en jij zegt een 510-151SK te hebben en daar verwijst de manual van Lenovo zelf naar en die zegt weer datje de bodem zou moeten verwijderen.


De laptop heeft dus standaard twee aansluitingen voor een HDD/SSD

lenovo zei:
Opslag

Maximaal 2 TB HDD of
Maximaal 256 GB SSD of
128 GB SSD + 1 TB HDD
Dus het ding zou twee mogelijkheden moeten hebben om een HDD/SSD te plaatsen.
 
Allereerst wil ik mijn excuus maken naar Lange Pier en ieder ander die zich door mij verkeerd behandeld voelt.
Wat is het geval. Door het videofilmpje dacht ik dat het hier om een lege tray ging! Heb ik toch met m'n neus gekeken want het gaat om
de plek van de primaire SSD! In het filmpje werd dus gewoon de SSD vervangen. Stom, stom en stom. Sorry ,sorry,sorry.
Vandaag wordt de bestelde SSD bezorgt en ik ga dus nu ook maar de Caddy bestellen dan zal het allemaal goed komen.

Ik eigenwijs? Valt reuze mee hoor.
Bedankt allemaal, jullie hebben mij toch aan het denken gezet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan