Glasvezel interactieve TV kijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

computeraar

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2004
Berichten
196
Hallo,

Overweeg over te stappen van kabel naar glasvezel
Een vraag waar ik mee blijf zitten is de volgende:
Kan ik interactieve TV kijken als de decoder bij de TV middels een UTP kabel verbonden is via eigen router met het (KPN) modem of moet dit een rechtstreekse verbinding zijn?
Glasvezel modem inmiddels in de meterkast geïnstalleerd.
Een extra TV kabel trekken is, gezien de afstand en aantal muren tussen meterkast en TV geen optie.
Hopelijk voorkom ik door uw antwoorden ondoordachte dingen te doen.

Bij voorbaat dank.
 
Is dit niet een vraag die u het beste aan uw provider kunt stellen?
 
Een provider heeft belangen.....
Wil graag objectieve en op ervaringen gebaseerde antwoorden.
Wellicht komen hier ook nog handige tips naar voren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ligt eraan welk type modem/router u van KPN heeft ontvangen..
KPN gebruikt 3 Vlans in het aangeboden data-signaal voor internet, tv en telefonie.
De Experiabox van KPN splitst deze vlans en zet het signaal voor tv op alle 4 de netwerk-uitgangen.

Zeer recent is echter de vrije router-keuze beschikbaar waardoor het kan zijn dat u een totaal andere modem/router heeft ontvangen, nl de nieuwe Box12.
Hoe dat werkt is mij niet bekend, ik gebruik zelf een Fritzbox op het KPN netwerk.
 
Mag ik dan als leek de conclusie trekken dat ik met een "3vlans" modem uit de brand ben?
(1 utp kabel van modem in meterkast naar router in hobbykamer en daarna interactieve decoder en TV verbinden "doorlussen" met UTP kabel.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een provider heeft zeker belangen, zoals elke consument die ook heeft. Misschien ben ik een tikje naïef maar heeft de provider niet een wettelijke plicht om de klant eerlijk en objectief te informeren?
 
je hebt al een 3 vlan modem en die is van KPN.
als je met het kpn modem een kabel legt naar een ander 3 vlan router (zoals jij het noemt) dan gaat dat niet werken.
Waarom wil je een tweede router plaatsen.
Ik zou een managed switch er tussen zetten.
 
een provider heeft zeker belangen, zoals elke consument die ook heeft. Misschien ben ik een tikje naïef maar heeft de provider niet een wettelijke plicht om de klant eerlijk en objectief te informeren?

Je hebt helemaal gelijk.
Dat geldt niet allen voor internetproviders.
Helaas gaat het ondanks dat toch nog wel eens mis.
 
je hebt al een 3 vlan modem en die is van KPN.
als je met het kpn modem een kabel legt naar een ander 3 vlan router (zoals jij het noemt) dan gaat dat niet werken.
Waarom wil je een tweede router plaatsen.
Ik zou een managed switch er tussen zetten.

Ik dacht dat het de eenvoudigste manier was.....
Jouw oplossing, mijn modem vervangen door een managed switch die verbinden met het glasvezelmodem en de (interactieve TV ontvanger het TV toestel koppelen aan de switch voor TV kijken.
(En uiteraard de computers en printer op de switch aansluiten.)
Het zou inderdaad de simpelste oplossing zijn!
 
Bij gebruik van een managed switch kun je zelf aangeven op welke poort(en) het betreffende vlan signaal beschikbaar is.
Volgens mij gebruikt KPN de volgende Vlan's:
Vlan 4 voor IPtv
Vlan 6 voor internet
Vlan 7 voor telefonie.

Je hoeft dus in principe maar 1 poort toe te wijzen aan Vlan 4 als je maar 1 tv settop-box hebt.
Meerdere poorten voor Vlan6 afhankelijk van het aantal netwerkapparaten dat via UTP gebruik maakt en 1 voor Vlan 7 ( telefonie ) als je vaste telefonie hebt.

Je kunt er ook voor kiezen om slechts 1 poort op de managed switch toe te wijzen voor Vlan 6 ( internet ), daar kun je dan je eigen router aan hangen als je dat zou willen..

Lees dit artikel eens door, dan wordt het wel duidelijk :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Scrapheap;6242832 Lees [URL="https://netwerkje.com/eigen-router" zei:
dit artikel[/URL] eens door, dan wordt het wel duidelijk :thumb:[/QUOTE

"Als je wat minder verstand hebt van computernetwerken en/of niet de intentie hebt om hier wat tijd in te steken is het wellicht niet verstandig om verder te gaan."

Die zin is voor mij als leek al voldoende om de conclusie te trekken dat ik hier niet aan beginnen moet.
 
Punt is dat de Experia's V10 van KPN niet in bridge-modus kunnen voor zover mij bekend dus als je daar een eigen router achter hangt, op de Wan-poort, krijg je een NAT achter NAT situatie.
Dat wil je niet ( complex en zorgt vaak voor veel problemen ) dus zou je een Lan-poort van de Experia-box op een Lan-poort van je eigen router kunnen aansluiten.
Je moet dan wel in je eigen router de DHCP-server uitzetten en dat aan de Experia-box overlaten.
 
En dan de KPN box, TV toestel en computer vanuit router met netwerkkabels aansluiten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mee eens, das toch "normaal".
 
En dan de KPN box, TV toestel en computer vanuit router met netwerkkabels aansluiten?
Inderdaad, wat met kabels moet, met kabels, de rest ook of via WiFi...
 
Ik heb KPN glasvezel.
Wat wij gedaan hebben is het volgende:

het kastje in de meterkast (die iedereen heeft gekregen en door de gemeente is aangelegd) is aangesloten op het modem van KPN. Die staat bij mijn laptop in een bureautje in de woonkamer en niet in de meterkast als zovelen dat hebben. Ik wilde dat zo ;)

Uit het KPN modem 2 kabels: 1 kabel naar de televisie in de woonkamer en 1 naar de tv in de slaapkamer.
De monteur van de KPN heeft dat allemaal voor ons gedaan.

Verder hebben we een laptop beneden die aan de kabel zit, boven op mijn werkkamer een computer die op een router zit. Die router is ook verbonden met het modem van de KPN (dus 2 kabels naar boven getrokken, er zat al een gat gelukkig). Dit hebben we zelf gedaan, de KPN gaat echt geen router die niet van hun is tussen hun modem en computer zetten.

Aan de router die op mijn werkkamer staat zit mijn Freecom Internetradio, mijn NAS, en ik kan nog een andere computer aansluiten of wat anders.

Op deze manier heb ik ook goede wifi boven aangezien mijn router wifi heeft. Ik wilde dit zo omdat de wifi van de KPN in het begin niet al te goede ontvangst boven had. Met het nieuwe modem wat we 2 jaar terug hebben gekregen, is de wifi verbeterd. Maar de router boven laat ik zitten, want dat is veel te gemakkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor het uitgebreide verslag.
De glasvezelaansluiting is bij mij ook in de meterkast aangelegd.
Huidige kabelmodem is ook in de meterkast geplaatst en met 1 UTP kabel verbonden met eigen router in hobbykamer.
Bij het betrekken van het appartement hebben wij met heel veel moeite in 3 dragende appartement betonmuren gaten moeten boren met een speciale bij de bouwmarkt gehuurde boormachine.
De geboorde gaten zijn helaas niet groot genoeg voor nog een kabeldoorvoer.
Alvorens over te stappen naar glasvezel wil ik de zekerheid hebben dat ik met de huidige UTP kabel in de hobbykamer d.m.v. switch of router de TV ontvangst en internetverbinding goed werkend krijg om niet voor ongewenste verrassingen kom te staan.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan