aantal rijen in tabel bepalen uit een keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

DREVP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jun 2020
Berichten
2
Ik heb een word document met tabellen die telkens kunnen verschillen in lengte. Ik had nu graag vanuit een besturingsellement het aantal rijen laten bepalen. kies ik het getal 3 dan zouden er drie invullijnen moeten komen. Kies ik dan in het zelfde keuzevak op 2 dan zou er eentje moeten verdwijnen. Het is dus niet het aantal dat moet bijgevoegd worden , maar het aantal rijen dat de tabel moet hebben buiten de hoofding van de tabel.

Ik heb geen idee hoe ik er moet aan beginnen en hoe ik de verschillende tabellen moet koppelen met de verschillende besturingsellementen. zie bijlage.

Alvast bedankt om mee te denken.

AndreVP
 

Bijlagen

  • aantal rijen.docx
    22 KB · Weergaven: 47
Ik vind het een beetje vage vraag, eerlijk gezegd. Tabellen maken is bere simpel, vanuit het menu. Met een macro maak je dat echt niet simpeler. Dus dat is 1. Verder wil je het aantal rijen achteraf kunnen aanpassen, maar hoe? Als je van 8 naar 5 wilt, moeten er 3 weg. Maar welke? Eerste drie? Laatste 3? de 3 vanaf de rij waar je in staat? de 3 boven de rij waar je in staat? En wat als je van 8 naar 5 wilt, en je staat in rij 7? Wat als je van 8 naar 11 wilt? Zelfde vragen, maar dan voor invoegen. Ook invoegen of verwijderen van rijen is een kwestie van rechtsklikken en kiezen wat je wilt. Gaat echt niet sneller met een macro.
Maar het kán uiteraard wel, als je maar een duidelijke omschrijving van je vraag hebt :).
 
Alvast bedankt OctaFish,
inderdaad is tabellen maken vanuit de menus niet zo moeilijk, maar ik wil een blad maken die niet Word gebruikers moeten invullen. Ze moeten een aantal gegevens invullen en ook kunnen wijzigen. vb ze willen drie kringen invullen en krijgen een tabel met 3 invulrijen. Bij nader inzien moet er een rij weg. Die hebben niet de kennis om de tabel dan aan te passen. Daarom wou ik dit automatiseren en door het getal te kiezen de rijen in de kolommen te wijzigen. De rijen die weg moeten vallen moeten de laatste zijn. Ze ontwerpen een tabel en ze nemen bv 5 rijen maar bij nader inzien zijn er maar 4 nodig. Dit kunnen ze dan aanpassen door het getal te wijzigen. Het getal dient dus maar om de tabel te definieren en niet om wat erin staat.

Toch fantastisch met je snel antwoord.
 
Waarom leer je ze niet om een tabel met twee rijen te maken, één voor de koppen, en één voor de eerste data rij? Met de Tab toets maak je automatisch een nieuwe rij als je aan het eind bent, dus dat gaat zelden fout.
Daarnaast zit er gewoon een knop in de werkbalk om rijen te verwijderen, daar hoef je ook niet moeilijk over te doen. Je mag best een béétje aan de gebruiker overlaten. Simpele dingen als dit automatiseren? Ik begin er niet aan :).

Wil je het tóch doen, neem dan een macro op die een rij verwijdert, en kijk naar de code. Zet een Inputbox op de plek waar het aantal te verwijderen rijen staat, en je bent er. Moet je de gebruiker alleen nog leren hoe ze macro’s gebruiken, en dat is in mijn ogen een stuk moeilijker...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan