Kolommen toevoegen aan Word document

Status
Niet open voor verdere reacties.

GByte

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2019
Berichten
72
Onze energiecoöperatie maakt gebruik van een bestek voor aanbestedingen rond solar.

Bij een groot aantal voorwaarden dient de leverancier te laten weten dat hij hieraan kan/zal voldoen.
Achter de artikelen zou ik drie kolommen van boven naar onder willen plaatsen, Ja, Neen, Alt(ernatief), onderling gescheiden door lijnen. Door deze aan te vinken bevestigd de leverancier zijn mogelijkheden.
Hoe pak ik dit aan?

Kunnen de kolommen beperkt worden tot een specifiek deel van het document, of lopen deze van de bovenkant eerste pagina tot de onderkant laatste pagina?
Dit laatste zou niet gewenst zijn.

In bijlage een deel van het bewuste document.

Bij voorbaat dank.

Martin Hendriks
 

Bijlagen

  • Bst-000-Kolommen.docx
    276,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Kunnen de kolommen beperkt worden tot een specifiek deel van het document, of lopen deze van de bovenkant eerste pagina tot de onderkant laatste pagina?
Dit is de simpelste vraag: ja, dat kan. Word werkt, al zal dat niet gelijk tot je doordringen, altijd in kolommen. De reden dat dat niet opvalt, is omdat je altijd start met één kolom. Maar 'werken met kolommen' is dus niets anders dan het aantal kolommen verhogen :). Je kiest in Word dus nooit of je met kolommen wilt werken, maar welk stuk van je document meer dan één kolom moet bevatten. Kolommen zijn gelukkig geen eigenschap van een Document, maar van een Sectie. Ook hiervoor geldt: in Word werk je altijd met secties, maar zolang je daar niets mee doet, zal je document altijd uit één sectie bestaan. Wil je dus een deel van je document opmaken in meer kolommen, dan volstaat het om dat deel te selecteren, en het aantal kolommen te verhogen. Word maakt dan gelijk ook twee extra secties aan. Sectie 1 bevat je oorspronkelijke instelling (één kolom), sectie 2 de nieuwe kolommen, en sectie 3 bestaat weer uit één kolom.

Of werken met kolommen handig is, betwijfel ik. Het lijkt mij logischer om hiervoor met Tabellen te gaan werken. Daarvan is de opmaak ook veel makkelijker in te stellen. Dus ik zou eerst naar tabellen kijken, en niet naar kolommen.

Voor het eerste deel van je vraag, zou je kunnen kijken naar (gegroepeerde) radio buttons. Ik heb een klein voorzetje gedaan; kijk maar eens of je er wat mee kunt.
 

Bijlagen

  • Offerte.zip
    267,6 KB · Weergaven: 55
Beste OctaFish,

Hartelijk dank voor de tijd die u genomen om zo uitgebreid te antwoorden.
Ik ga het bekijken maar het lijkt een elegante oplossing die u heeft beschreven.

Mvg Martin
 
Ik heb weinig aan de opmaak van de tabel gedaan, maar daar kun je dus ook veel meer mee dan met kolommen. Ik doe het zelf eigenlijk altijd op deze manier :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan