Powerline adapter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beetje off topic (en dan sluiten we hier best af) - die Devolo Gigagate oplossing moet je voor jezelf echt eens bekijken, uit interesse.

Dat is een WiFi/WiFi oplossing zeg maar ... Een basisstation zet je best met kabel ergens achter je modem/router (in BE meestal in één toestel geleverd door onze providers) en die zend zééér krachtig uit. Staat bij mij naast het kneusje van Proximus gewoon mee in de meterkast.
Basisstations of satelietten zet je dan maar ergens neer binnen het bereik. Bij mij staat er zelfs één in een afzonderlijk gebouwd garagebouw in de tuin : halen WiFi binnen en sturen WiFi terug uit (echte repeater dus) maar hebben op hun beurt ook elk weer 4 kabelpoorten.

Zalig flexibel...
 
Ik geloof je op je woord dat het bij jou uitstekend werkt.

BTW: Ik werkte begin 80-iger jaren al met repeaters.... alleen ging dat toen op de 144 en 432 MHz band als zendamateur...
Dat was onze "Wi-Fi"..... :cool:
Als we dan onze mobiele transciever bij ons hadden, bijv een FT290R van Yeasu.... stonden leken ons aan te gapen.... en nu heeft iedereen zo'n ding op zak...
Afgezien dat het nu veel geavanceerder gaat kon je toen al dual-band, als die optie erop zat, spreken en hoefde je het gesprek zoals bij single band over te geven om een ander aan het woord te laten....

Ook toen hadden repeaters hetzelfde zwakke punt als Wi-Fi nu... is het binnenkomende signaal mager van kwaliteit... dan kun je het wel "repeaten" maar het blijft in wezen mager....
Ik heb dus de roaming van mijn AX-Access Points op -40dB, gezet zodat altijd de sterkste AP het overneemt.... deze AP's zijn UTP-gevoed.
De 1e Wi-FI gevoede AP's beginnen er te komen, die hebben voor dit doel een exclusieve 2e 5 GHz Wi-Fi band, de zgn Wi-Fi backhaul (die ook de roaming communicatie regelt...) .....

Hoe goed dat type backhaul echt is weet ik niet... immers dat deel lijkt veel op een repeater... dus wanneer gaat het roaming systeem door de knieën als het signaal zwakker wordt? Oa de Asus RT-AX92U heeft zo een 3-band systeem.
Ook om andere redenen heb ik voor de UTP-versie de RT-AX58U gekozen en de roaming drempel ingesteld als beschreven.
Ik heb 2 van die RT-AX58U via UTP-kabel als AP en bestrijk het hele huis plus bijna de hele tuin met een probleemloze verbinding (3 lagen met alle vloeren gewapend beton...). Imho als je het er voor over hebt om UTP kabel aan te leggen is en blijft een meer zekere oplossing.
Ik ben nu de lage kwaliteit UTP uit 1998 na ruim 30 jaar dienst aan het vervangen.... tis dat we nu veel corona thuis blijvers 2 van de 3 kids, hebben.. .waardoor de druk op het oude netwerkkabel systeem te groot werd anders had ik het zelf er nog wel een aantal jaren mee uitgezongen.
En de inmiddels volwassen kids zijn super blij met een Wi-Fi6/AX/roaming Wi-Fi netwerk.... Naast dat de UTP-kabels de AP's van signaal voorzien, hebben bijna alle kamers ook een UTP aansluiting voor wie "vast"wil werken (oa mijn desktop), onze data server zit er op en sinds 5 jaar de zonnepanelen ook.

Mag met enige bescheidenheid toch wel spreken van redelijk wat ervaring met thuisnetwerken, incl Wi-Fi, na 32 jaar..... Als het nog een keer 32 jaar mee gaat... daar teken ik voor om het gezond mee te maken..... ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan