Powerline adapter

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Ik geef PC opleidingen via Teams. De laatste tijd was de verbinding vaak heel slecht. Men hoorde me niet, of in brokken.
Ik woon op het platteland en gebruik Wifi. Een kabel van de garage tot op mijn bureau trekken zie ik niet zitten.
Zou een Powerline adapter soelaas brengen? Zo ja, welke is een aanrader?
Heb dat ooit gehad, en het bracht verbetering in mijn Internet connectie. Maar werkte plots niet meer, waarschijnlijk na een blikseminslag...
 
Ik gebruik hier ook Powerplugs, omdat ik in een huis woon met betongewelven als vloer, dus met veel ijzer ertussen en communicatie van beneden (meterkast en modem/router) tot op zolder is lastig.
Dat werkt hier prima ... Welk merk aanraden dat zou ik niet meteen weten : er zijn er nogal wat - maar de Conrads, Bols, Coolblues verkopen de goede merken / de Aldi of Brico varianten zou ik mijden... Maak een keuze en kijk dan eens gericht op het internet naar het model dat je in gedachten hebt.

Wat wel de werking kan beinvloeden is het feit dat de beide uiteinden van je verbinding best op dezelfde hoofdleiding van je meterkast uit staan. Om het nu maar heel extreem te zeggen : één plug bij jou en een andere bij de buren zullen mekaar niet zien. Maar sommige huizen hebben ook meerdere hoofdschakelingen (die van 32 tot 40 A), waar dan een aantal andere achter staan gesplitst. Als de beide uiteinden op gescheiden hoofdleidingen staan leidt het signaal daar onder, tot zelfs géén signaal meer ...

Maar als je er ooit op die plaatsen mee hebt gewerkt, zal het blijven werken hé ...
PS : de moderne plugs zijn er steeds beter op geworden hoor !

Bijkomend vraagje : is je garage inpandig of alleenstaand tov. het huis met je bureel ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Devolo heeft mooie producten en ook zelfs een oplossing voor als je over verschillende fasen in je stroomnet moet.
 
Ik was juist in een winkel. Ze zegden dat ik een externe micro moet aanschaffen. betwijfel dat een beetje, want op een bepaald moment was er ook vertraging op het beeld. En regelmatig zie ik aan het ikoontje in de takenbalk dat er niet veel verbinding is. Of krijg ik even de melding "bad network quality". Nog niets gekocht. Garage is in het huis. Hoe het met de stroomleiding zit, geen idee. Het is domotica, er lopen geen elektriciteitskabels door het huis. Vraag me ook af of je zo een adapter in een verliesstroomschakelaar mag steken?
 
Devolo heeft mooie producten en ook zelfs een oplossing voor als je over verschillende fasen in je stroomnet moet.

Kan ik beamen ... heb hier een Devolo wireless oplossing staan ! Maar had ik niet aangehaald omdat TS naar powerline vroeg ...

Vraag me ook af of je zo een adapter in een verliesstroomschakelaar mag steken?

Euh ??? een verliesstroomschakelaar is een zekeringsmodule in je meterkast - een plug steek je in een stopcontact ! Hoe zie je dat voor je ?

Het is domotica, er lopen geen elektriciteitskabels door het huis.
Hoe bedoel je ? Je hebt toch net voor domotica véél kabels weggestopt in leidingen in de muren ? En je hebt toch electriciteit en stopkontakten ? Meer is er niet nodig ...

Modedit: Quotes uit meerdere berichten kan in 1 bericht worden gezet, is niet nodig daarvoor aparte reacties te plaatsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken niets van electriciteit... Er zijn wel leidingen, alleen niet voor de lichtschakelaars. En verliesstroomschakelaar is misschien een verkeerd woord. Ik bedoel zo een overgang tegen blikseminslag die je in het stopcontact steekt. Heb het in Wallonië gekocht, nooit naam in NL gezien...

Maar voornaamste dat ik wil weten: heeft die man van de electronica zaak gelijk als hij zegt dat ik een microfoon moet kopen? Of neem ik toch beter een Power Plug (gezien ik soms meldingen krijg ivm "bad network quality", en dat ik dichter bij de router moet gaan zitten).
Heb ook zonnepanelen, las dat dit kan interfereren?
 
Laatst bewerkt:
Je gezond verstand zegt je toch ook dat een microfoon niets gaat wijzigen aan de snelheid en stabiliteit van je internet-verbinding hé !
Veel gekker kan je het niet bedenken ...

Volgens mij heb je het probleem in die winkel anders beschreven dan 'mijn wifi-verbinding valt soms weg ...'

Op je eerste vraag : néé ! een Powerplug moet direkt in het stopkontakt - géén tussenstukken, zelfs geen verlengkabel - gewoon in stopkontakt.
Er zijn wel modellen van powerplug waar dan bovenop terug een stopkontakt zit zodat je géén aansluitingspunt verliest, dat mag wel en heeft géén nadelige invloed.

Wil je het meer in de lijn van je domotica en liever wireless door het ganse huis bekijk dan dit !!!
Met één basis en een aantal strategisch geplaatste satelietten maak je je ganse huis, tuin etc... een professionele dekking !

ik heb dat hier staan - zeer goed !

https://www.devolo.be/producten-internet/devolo-gigagate


Modedit: Tip, gebruik de knop bericht aanpassen als je na enkele minuten nogmaals reageert.
Heb ze nu samengevoegd om het overzicht van de topic te bewaren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoel zo een overgang tegen blikseminslag die je in het stopcontact steekt.
In het Nederlands noemt men zo'n ding een overspanningsbeveiliging en die kunnen inderdaad voor problemen zorgen dus niet gebruiken i.c.m. een powerline adapter.
 
Ik woon op het platteland en gebruik Wifi. Een kabel van de garage tot op mijn bureau trekken zie ik niet zitten.
Mag de UTP-kabel ook in dezelfde ruimte tot op bijv 3-6 meter afstand van je bureau komen?
Das het eenvoudigste....
Zet je op dat punt een Wi-Fi neer.... ik gebruik daar gewoon een router voor die met die kabel via de LAN poort aangesloten als WiFi-Access Point(AP) werkt... wel even de DHCP in dat apparaat uitschakelen.
Dit soort afstanden overbruggen kan met bijna elke wifi-router of AP.
Heb je nog eisen aan de snelheid?

Als je zoiets bij Bol.com bestelt en hij bevalt niet .. .stuur je hem terug en probeer je een ander.
Ben zelf een fan van Asus spullen.
https://www.bol.com/nl/s/?page=1&se...ew=list&filter_N=50482&sort=price0&rating=all
Het 1e 51 type is tot 100 Mbps snelheid snel genoeg? Of moet het per se een Gigabyte type zijn.
Er zijn veel goedkopere winkels voor dit model...
https://tweakers.net/pricewatch/434978/asus-rt-ac51u.html
Kies degene met de goede review.

Kabeltje niet vergeten op de juiste lengte te bestellen...
Je kunt nu nog veel goedkopere routers kopen bij de Action, TP-Link maar daar is de privacy niet goed geregeld, er zijn veel bezwaren op internet daarover.
https://tweakers.net/pricewatch/434978/asus-rt-ac51u.html
 
Wat ik in #11 voorstelde en wat route99 hieronder voorstelt is in wezen hetzelfde, alleen is die Devolo Gigabit volledig draadloos dus zonder die kabel ... en is er speciaal voor ontworpen met prima ontvangst vanaf je primaire router, versterking en bijna géén extra instellingen door te voeren.
Maar kost wel iets meer als het hergebruik van een router als access point, zoals route99 terecht uitlegt ...
 
Met UTP kabel is toch totaal iets anders dan wat je in #11 voorstelde...
Wil je het meer in de lijn van je domotica en liever wireless door het ganse huis bekijk dan dit !!!
Met één basis en een aantal strategisch geplaatste satelietten maak je je ganse huis, tuin etc... een professionele dekking !
ik heb dat hier staan - zeer goed !https://www.devolo.be/producten-internet/devolo-gigagate
Je doet een echt alleen wireless voorstel.... en dat heel veel wireless systemen ook een UTP kabel op aan te sluiten.... hmm.... en daarmee een soort van claim op antwoorden van anderen te leggen.... mwah.....
Niks mis mee met alleen wireless... maar geef de anderen de ruimte om met andere voorstellen te komen. Uit niets blijkt dat je ook hiermee UTP kabel in die ruimte bedoelt, je noemt de wireless juist een professionele dekking oplossing en juist mijn voorstel gaat over de aanvoer via UTP kabel naar die ruimte en dan pas WiFi..
Ik ga nu leukere dingen doen....
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen voor de reacties (laatste gaan wel boven mijn petje :) )
Het was dringend en in de Mediamarkt was weinig keuze. Het is een Devolo 8363 Magic 1 Wifi 2-1 geworden
 
Als je binnen de powerplug-oplossing wil blijven lijkt me dat een goede keuze : Devolo is puik materiaal.
Laat ons iets weten als het werkt hé ...
 
Je doet een echt alleen wireless voorstel.... en dat heel veel wireless systemen ook een UTP kabel op aan te sluiten....
Uiteraard doe ik dat voorstel : TS was begonnen met te stellen dat hij een kabel trekken naar die ruimte niet zag zitten, staat al in zijn vraagstelling dus dacht ik toch to the point te hebben geantwoord, niet ?
 
Het ikoontje in de takenbalk geeft in elk geval optimale verbinding. Nu maar duimen voor de opleiding van maandag.
Toch nog een vraagje. In de garage bij de router staan 2 stopcontacten vlak boven elkaar. Adapter steekt in één ervan. Uit een afbeelding in de handleiding begrijp ik dat je dat tweede stopcontact niet mag gebruiken, maar wel een stekkerdoos in het stopcontact van de adapter steken? Klopt dat?
 
Uiteraard doe ik dat voorstel : TS was begonnen met te stellen dat hij een kabel trekken naar die ruimte niet zag zitten, staat al in zijn vraagstelling dus dacht ik toch to the point te hebben geantwoord, niet ?
Dat staat er niet... er staat dit....
I Een kabel van de garage tot op mijn bureau trekken zie ik niet zitten..
En als het nl in een hoek v/d garage was geweest..... had dat wellicht gekund... tot op je bureau... ik snap dat mensen het door de garage lopen van die kabel vervelend kunnen vinden...

Door de mensen op die optie te attenderen... kan het toch mogelijk zijn.
De kabel komt tot aan de rand/hoek van de garage.. daar komt het Wi-Fi punt... goedkope/maar prima Wi-Fi ... klaar... geen kabel door de garage slingeren of moeten leggen en toch Wi-Fi..
Out of the box denken....


Je bent zeeeer flexibel....:
dus dacht ik toch to the point te hebben geantwoord, niet ?
Dus je gaat nu toch weer helemaal terug naar een W-Fi alone antwoord, nu daar voor gekozen is....?
Wat ik in #11 voorstelde en wat route99 hieronder voorstelt is in wezen hetzelfde, alleen is die Devolo Gigabit volledig draadloos dus zonder die kabel .
Dus nu niet meer hetzelfde ?
Met de UTP kabel kun je een veel minder probleemloze Wi-Fi installeren dan via het stroom net, daar zijn de resultaten sterk wisselend.
De TS vroeg zich dan ook af
Zou een Powerline adapter soelaas brengen?
En daar heb ik een UTP/WiFi optie voor aangeboden en das toch echt iets anders dan wat je zelf schreef
Devolo Gigabit volledig draadloos dus zonder die kabel

De TS is gelukkig voorlopig blij, de lakmoes proef komt nog. Sterkte ermee!
Ik word wel een beetje moe hoe al dat "gedraai" bij mij binnenkomt... om zaken die technisch gewoon niet hetzelfde zijn.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar snap niets van je standpunten.
Hij moet geen kabel tot de hoek van de garage leggen, want daar staat zijn router al en heeft hij dus al goeie Wifi... Hij moet uit die garage, doorheen een deel van het huis, naar een andere kamer die hij bureau noemt ..
Hoe je dat zou doen met je suggestie van een kabel kan ik niet volgen, er van uitgaande dat hij géén kabel wil leggen tussen die garage en de ruimte van zijn bureau.

Maar ik gun het je volledig dat je gelijk zou hebben hé - ben niet zo het ruzie-type - snap alleen niet goed wat je probeert uit te leggen.
We zien wel hoe het zijn probleem uiteindelijk oplost om powerplugs te gebruiken ? of niet natuurlijk ?
 
Een kabel naar een andere plaats/bureau of wat het ook mag zijn is geen rocket science, dat ga ik niet verder uitleggen.
Het gaat niet om het gelijk het gaat erom dat een UTP-kabel/en dan AP-WiFi aansluiten in de ruimte waar de Wi-Fi echt zijn werk moet doen, altijd werkt en alle andere oplossingen, "Powerline", Wi-Fi-repeaters heel veel meer onzekerheid hebben. Van die laatste groep staan juist veel forums vol.... niet als je de UTP kabel er al bijna brengt op de gewenste plaats en het laatste stukje met Wi-Fi doet. Technisch gezien de beste Wi-Fi zekerheidsoplossing.
De TS vraag was toch
Zou een Powerline adapter soelaas brengen?
Soms wel maar niet altijd en ik bracht het alternatief. Mag ik soms... waar hebben we een forum voor... diversiteit is een groot goed. Zeker als de situatie onzeker is.... en dat was hier het geval gezien de vraag van de TS.
Gelukkig lijkt de Powerline adapter nu te werken, maar dat was vooraf geen inkopper... anders had de TS het niet gevraagd...

Of moet ons advies kort om de bocht alleen.....zijn: Bestel die Powerline adapter nu maar in de winkel....als ie het niet doet kun je hem toch terug sturen..
Als we alleen dat soort antwoorden op het forum mogen geven... .een diepte punt....
Ik vind mijn voorstel een vrij gestructureerde benadering, maar ik claim hem niet als de enige.

En op afstand kan niemand garantie geven dat Powerline adapter echt goed gaat werken, het blijft een gok.
 
Laatst bewerkt:
Dan zijn we het helemaal eens ... en eigenlijk ... al van in het begin, want in #10 zei ik al dat ik me bij je aansloot.
Ik had even de indruk dat jij me de mond wou snoeren, maar dat was mijn foute interpretatie blijkbaar - kan gebeuren... :thumb:
 
Ok, geaccepteerd, laten we het inhoudelijk blijven houden, kijken waar de technische opties zijn/uitdagingen liggen.

We hebben ook vaak met de technische beperkingen van de vragenstellers te maken, anders kwamen ze hier niet...of ze vragen het totaal anders als ze wel meer bagage hebben. Maar in dat laatste geval gaat de discussie veel meer technisch inhoudelijk.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde, moet er niet aan denken, dat wordt een vreselijk saai forum....

PS: Mag ik die #10 suggestie toch echt een repeater noemen, je mag het een Wifi-apparaat-zonder kabel noemen "als mijn oplossing", maar dat blijft technisch/inhoudelijk toch niet het zelfde. Het is ook verwarrend voor mee lezers, een UTP gevoede AP is een echte AP.
Iets met en iets zonder kabel moeten we echt apart houden, Ieder heeft voor en nadelen. Van UTP-kabel wordt het leggen ervan vaak als grootste nadeel gezien, maar daar staat voor de compleet draadloze variant de veel grotere onzekerheid tegenover....
De finale keuze is altijd aan de vragensteller.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan