Webdav WD home

Status
Niet open voor verdere reacties.

hreisch

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2003
Berichten
273
Kan iemand aangeven of en hoe je
Webdav op een WD home Nas ingesteld kan worden.
Ik kom er helaas niet uit.
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat dit niet op voor My Cloud Home deze versie wordt niet ondersteund of heb ik dat verkeerd gelezen
 
Bij twijfel mail WD.
 
Waar baseer je dat op?
 
Gewoon een vraag - compleet in onbruik geraakt, omslachtige technologie etc ... dus vraag ik me af ?
 
OK. Dat klinkt anders dan alleen maar onbekend er mee zijn.
Webdav is bij het grote publiek vrij onbekend, van FTP hebben wel meer mensen gehoord, ga je naar SFTP, FTP via SSH dan hebben daar ook weer weinig mensen van gehoord.
Maar dat zegt weinig over hoe veilig het is.

FTP is onveilig, Webdav via https/poort 443 en SFTP via SSH zijn erg veilig.
Het voordeel van Webdav is dat je via https dus via een browser maar ook via een client remote zaken veilig kunt downloaden en uploaden (dat laatste alleen via en client).
Er is wel al een poos een trens om dat via een VPN verbinding te doen, maar dan vind ik nog steeds Webdav handiger dan bijv FTP.
Webdav mounten als lokale drive en je kunt in principe alles wat je op je lokale schijven ook kunt.

We hebben het hier al sinds 2011 werkend op 2 locaties, nog nooit gehackt.
Als een klant van mijn zoon data nodig heeft dan kan hij dat zelfs heel simpel op zijn mobiel benaderen en de klant dit toesturen. Daar hoeft zijn laptop niet voor aan....

De Dropboxen e.d. zijn bij vele veel bekender, maar mensen die liever hun eigen cloud willen hebben en ook bij universiteiten zie je dat Webdav nog steeds groot is.
Veel NAS'en ondersteunen het en ook FreeNAS ondersteunt Webdav.

Het is vaak zo: Onbekend maakt onbemind....
 
Bedankt, route 99 ... maar nee het was mij niet onbekend : heb het zelf jaren geleden uitvoerig gebruikt op het serverpark dat ik op het werk beheerde (weliswaar enkel opengesteld voor enkele superusers).
Maar de laatste 10 jaar werd het sterk ontmoedigd en vooral verdrongen door andere technologie zoals je al aangeeft ... externe hostingservices.

Ik hoor van jou dat het nog alive & kicking is ! Maar ik lees anderzijds ook dat Windows 10 het blijkbaar niet goed gezind is want de mogelijkheid is er enkel nog met drive mapping. Benadering via de browser kan blijkbaar niet meer, door het afvoeren van SSL/TLS !

2020-07-01 10_48_59-Window.jpg
 
Laatst bewerkt:
???
Zelfs met de allernieuwste Edge browser kom ik er nog op....ook met Chrome.

Index of /webdav2
[ICO] Name Last modified Size Description
[PARENTDIR] Parent Directory -

[DIR] 2010/ 2013-03-14 20:11 -
[DIR] 2011/ 2016-12-05 19:44 -
[DIR] 2012/ 2014-08-16 01:56 -
[DIR] 2013/ 2019-05-29 19:50 -

Apache/2.4.10 (Debian) Server at 192.168.1.111 Port 443

Tis dat ik het kan checken.. . dus die info klopt niet dat het niet kan.

Voor de verkenner is het handiger om 3rd party software te gebruiken, Win10 explorer heeft gewerkt maar zonder 3rd party is het erg lastig.
Netdrive om de mounting te doen werkt hier perfect, V1.3 is de laatste freeware.

Daar wordt dan weer wel heen verwezen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan