Opstartproblemen na installatie nieuwe videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Ik heb een I5 systeem met Windows 8.1 pro wat altijd prima gedraaid heeft.
Windows is begin mei opnieuw geinstalleerd en dus redelijk "vers".

Afgelopen weekend heb ik een AMD RX 580 videokaart aangeschaft (met 8 GB geheugen), maar sinds ik deze heb ingebouwd en de driver geinstalleerd heb, loopt het systeem niet echt meer.

Zo krijg ik na opstarten van windows 8.1 en inloggen, wel vrij snel het bureaublad, maar de PC reageert vervolgens ruim 60 seconden nergens op; zelfs starten van taakbeheer is niet mogelijk. Pas na bijna 60 sec loopt het systeem door en start bv de virusscanner etc op.
Een probleem met de hardware lijkt het niet te zijn, want het systeem is dualboot met 2x dezelfde windows 8.1 versie en de 2de boot start nog steeds zonder problemen.

Speedfan geeft alle temperaturen onder de 40 aan, dus ook geen rare dingen.

Wat wel verschijnt in de windows Log zijn ruim honderd DCOM foutmeldingen binnen 2 seconden, vrijwel allemaal :
DCOM heeft de foutmelding 1084 gekregen bij het starten van de WSearch-service met de argumenten Niet beschikbaar om de server
{7D096C5F-AC08-4F1F-BEB7-5C22C517CE39} te starten


Zodra ik een game start (Far Cry Primal) dan hangt het hele systeem bij het einde van cutscenes en werkt alleen nog het 3 sec ingedrukt houden van de power.
Nieuwe AMD driver had geen effect. Vervolgens de AMD driver uninstaller gestart, deze reboot dan in safemode en begint. Maar binnen 10 sec loopt het hele systeem muurvast en reageert dan nergens op.


Voeding is 600 W dus zou ook ruim voldoende moeten zijn.

Iemand nog een idee waar en hoe ik kan terugvinden wat voor die vertraging zorgt? Want zoals ik al schreef is taakbeheer pas na een kleine 60 sec beschikbaar en dan loopt het systeem verder normaal.


edit: logs even gewist en opnieuw gestart en er verschijnt ook :
Time-out (30000 seconden) tijdens het wachten op het verbinden van deze service: ASUS Com Service
 
Laatst bewerkt:
Zou eens naar de UEFI -versie kijken....daar zijn wel vaker problemen mee i.c.m. moderne videokaarten dus even bij de moederbord fabrikant kijken..
 
Ik had mijn wisselbestand uitgeschakeld (vanwege 28 GB ram) maar dat pikt whocrashed niet,. Nu dus ingeschakeld en wachten op de volgende crash.
 
Inmiddels een dag verder en pc zojuist weer gecrashed (weer aan het einde van een cutscene in een game)
Whocrashed kan helaas niets omdat er geen crashdump wordt aangemaakt. Het scherm knippert 1x en vervolgens valt het beeld weg en is de PC compleet vastgeslagen. Zelfs de resetknop werkt dan niet en het enige wat helpt is de powerknop, waarbij de pc overigens vrijwel direct uit gaat en dus niet een paar seconden nodig heeft.
 
Die heb ik aangezet gisteren en ook 1 GB wisselbestand gemaakt. Maar het lijkt erop dat het systeem zo vast slaat dat er geen dump gedaan wordt.
 
Zet de weblink van Speccy hier eens neer, zie m'n sig.


En waarom nog niet geupgrated naar W10?
 
Je hebt de laatste bios maar wat vreemd is, er zijn geen drivers voor W8.1.
https://www.amd.com/en/support/graphics/radeon-500-series/radeon-rx-500-series/radeon-rx-580
Welke versie gebruik je dan?
En op die 2e W8.1?
En je gebruikt dingen die eigenlijk niet nodig zijn en gebruiken onnodig resources, kijk eens in opstarten, zo ook in de scheduler.

Zou W10 gaan gebruiken, ik vond W8.1 vreselijk.
Je kunt het update beleid van W10 wel aanpassen, die van de drivers vooral uit zetten en die van de chipbakkers zelf gebruiken.
Je kunt W10 ook zo instellen dat de boel sneller werkt dan W8.1.
https://tweakers.net/downloads/36993/ultimate-windows-tweaker-4100.html
 
Ik heb nu één van de twee windows versies geupgrade naar w10 (gratis nog steeds :) ) en ga de komende dagen eens kijken hoe e.e.a. draait.
Je had idd gelijk dat er geen goede driver lijkt te zijn voor windows 8.1 (erg vreemd omdat er wel een is voor w10 en w7) en buiten het crashen is vooral het elke paar seconden korte "bevriezen" van het systeem voor een halve seconde irrittant.

Ik laat nog weten hoe het afloopt. :thumb:
 
Nu een paar dagen verder lijkt het probleem inderdaad opgelost te zijn door Windows 10. (al zijn er nu wel nieuwe problemen gecreëerd met de audio, maar dat zal waarschijnlijk een ander topic worden)
:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan