Query werkt niet in andere taal

Status
Niet open voor verdere reacties.

smartlife

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jun 2020
Berichten
3
Ik heb een query gemaakt in access nederlands met volgende criteria Like "*" & [Formulier]![frm_SearchBox]![ID_search] & "*" , wanneer ik deze database start op een engelstalige access werkt dit niet en moet ik dit wijzigen in Like "*" & [Forms]![frm_SearchBox]![ID_search] & "*".

[Formulier] moet dus forms worden.
Daar deze database door verschillende mensen gaat gebruikt worden en ik niet op voorhand weet welke office taal ze gebruiken is dit vervelend.

Bestaat hier een oplossing voor of moet ik 2 databases maken afhankelijk van de taal ?

Dank bij voorbaat,
Rik
 
Normaal gesproken 'vertaalt' Access de queries zelf als je in een andere taalversie werkt, maar bij jou blijkbaar niet? Het hangt er ook een beetje vanaf hoe 'hard' je de query hebt neergepend; queries die je hard codeert, houden inderdaad de letterlijke syntax vast. Ik vermijd die opties als het enigszins kan (en dat is vaak zo). Neem jouw query: die trap je waarschijnlijk af vanuit een formulier. Dan kun je dus in je query rechtstreeks de waarde uit SearchBox meenemen. (Ik neem aan dat dat een tekstveld is? Als het een keuzelijst is, dan is je syntax fout.) En dan voorkom je dit soort problemen.
 
Tip: ontwikkel alles in het Engels. Van Engels -> locale taal loopt de vertaling vlot, anderszijds kan dit problemen opleveren. Onze applicaties worden zowel door Nederlandstalige, Engelstaligen, Fransen als Duitstaligen gebruikt. Daarom is alle ontwikkelingssoftware in het Engels. Voor de vertaling van de user interface elementen gebruiken we tekstbestanden met de vertaling.
 
Tip: ontwikkel alles in het Engels.
Als je in de Nederlandse versie via de functie Opbouwen een object uit een formulier haalt, krjig je per definitie de Nederlandse verwijzing ([Formulier]). Als je die 'vertaalt' naar [Form] doet je query het niet. Dus die vlieger gaat niet op. Niet altijd althans.
 
Als je in een Engelstalige versie Form zet en de database daarna in een Nederlandse versie opent wordt alles netjes naar het Nederlands vertaalt en in de Franse versie wordt alles in het Frans gezet. Al dikwijls genoeg gedaan.
 
Dat zal best, maar TS (ik ook trouwens) werk vanuit een Nederlandse versie. Zelf heb ik overigens ook geen probleem als ik dezelfde db in een Engelse versie gebruik, dus ik herken het probleem ook niet. En je verwacht dat uiteraard ook niet van een goed pakket.
 
Rofl, de tijd dat access een goed pakket was ligt al lang achter ons
 
Het is nog steeds een goed pakket, maar de huidige versie(s) zijn er niet op vooruit gegaan. Met elke nieuwe versie groeit de ergernis :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan