• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS(OF( -> functie gebruiken in bereik ipv enkele cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

qwerty0

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2016
Berichten
15
Is er een manier om de ALS(OF( functie te gebruiken over een bereik i.p.v. elke cel opnieuw in te geven?

In een sheet heb ik in kolom D 5 rijen formules staan: Kolom A optellen met kolom B maar alleen als in kolom C geen bepaalde waardes staan. Als hier wel één van een viertal waardes staan dan moet in kolom D een andere waarde teruggekoppeld worden volgens kolom C.
Vervolgens staat er in kolom F een formule die de waardes van 5 rijen in kolom D optelt maar alleen als in kolom C niet die bepaalde waardes voorkomen.
Als er wel in één van die cellen deze waardes voorkomen dan moet de cel in kolom D deze waarde terugkoppelen, als er een andere waarde staat in één van die cellen dan die waarde terugkoppelen. enz...
Deze formule heb ik met functie ALS(OF( ingevoerd over alle cellen in kolom D en dit werkt prima ware het niet dat ik deze formule eigenlijk over 10 rijen wil zetten i.p.v. 5 en dan wordt de formule te lang.

p.s. Lastig uit leggen zo, dit klinkt waarschijnlijk allemaal als abacadabra maar in bijgevoegd voorbeeldbestand heb ik het even helemaal uitgewerkt...
 

Bijlagen

  • ALS(OF.xls
    28,5 KB · Weergaven: 39
Kun je deze formule niet gebruiken in kolom D?
PHP:
=ALS(C9="";SOM(A9:B9);HERHALING(C9;4))
 
Ik neem aan dat A, AAAAA wat versimpelingen zijn van je eigen sheet.

Mag ik voorstellen een zoektabel te gebruiken? Wordt het geheel wat simpeler van. Stel tabel staat in K2:L13, dan wordt de formule in D9:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C9;$K$2:$L$11;2;0);A9+B9)
"Vervolgens staat er in kolom F een formule die de waardes van 5 rijen in kolom D optelt maar alleen als in kolom C niet die bepaalde waardes voorkomen."
In F13 mag dus alleen een getal komen als er geen A,D,B,C etc. voorkomt? Wil je dan een lijst van alle codes die voorkomen, of telkens alleen de eerste?

En: welke office-versie gebruik je?

Edit: voorbeeld met daarin de tabel en in F13 een matrixfunctie (afsluiten dus met Control+Shift+Enter) die telkens de eerste overeenkomende waarde toont. Mocht er geen overeenkomst meer zijn telt deze kolom D op. Is dit de bedoeling?
 

Bijlagen

  • ALS-OF (AC).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
AlexCEL

Het zijn inderdaad versimpelingen van een complexere sheet

Met de Matrixformule zou het kunnen gaan werken, echter moet de formule in kolom F Het resultaat geven van één van de AAAAA, BBBBB enz... waardes zo lang als er nog één of meerdere van die waardes in kolom D staan.
Zoals het nu werkt geeft de formule in kolom F alleen een waarde AAAAA, BBBBB enz... weer van kolom D als daar in die eerste rij een waarde AAAAA, BBBBB enz... staat.

Wanneer er nog ergens een AAAAA in kolom D staat dan zou de formule AAAAA moeten teruggeven
Wanneer er nog ergens een BBBBB in kolom D staat dan zou de formule BBBBB moeten teruggeven

De volgorde van afvangen van die waardes maakt overigens niet zo veel uit maar de SOM in de formule moet pas gaan werken wanneer er in kolom D alleen nog maar getallen staan.


Ik gebruik versie 2013
 
Laatst bewerkt:
Vervang de formule in F13 eens door:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(--ISGETAL(D9:$D$13))=AANTALARG($D$9:$D$13);SOM($D$9:$D$13);VERT.ZOEKEN("*";$D$9:$D$13;1;0))
Geeft dit wel de gewenste resultaten?
 
AlexCEL

Dit geeft zeker het gewenste resultaat!

Ik heb het even getransporteerd naar het doelbestand en het werkt al prima...

In het doelbestand heb ik wel in kolom D de formules van optellen zo gezet dat wanneer er gegevens ontbreken in kolom A of B de cel in kolom D leeg moet blijven.
Helaas werkt dat niet met de laatste formule in kolom F

Misschien nog een idee om bij lege cellen in kolom D de formule toch werkend te krijgen als SOM over de resterende wel gevulde cellen?

Eventueel kan ik het optellen in kolom D bij lege cellen in kolom A of B ook aanpassen naar resultaat "0" (ipv "") wanneer gegevens in A of B ontbreken, dan werkt het wel... Al is dat resultaat wat minder fraai tijdens een presentatie
 

Bijlagen

  • ALS-OF v2.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 35
En zo dan voor F13?
Code:
=ALS(SOMPRODUCT(ISTEKST(D9:D13)*(D9:D13<>""))>0;VERT.ZOEKEN("*";D9:D13;1;0);SOM(D9:D13))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan