• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formules gezocht - meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Projectstarter

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2019
Berichten
98
Goedemorgen,

Ik ben op zoek naar 2 formules in mijn voorbeeld bestand.
Mijn bestand is opgebouwd uit meerdere werkbladen, dit kan ook niet anders gezien deze data van andere bronnen afkomstig is.
Zie mijn voorbeeld bestand.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn complexe vraagstukken.

Mvg.
Projectstarter
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    320,7 KB · Weergaven: 29
Als je nu gewoon in kolom E op op tabblad onderdeel JA/NEE neerzet i.p.v. WAAR/ONWAAR is 1e deel vraag opgelost toch?

Edit: deze formule voor G2 doet volgens mij wat je wilt (pakt laatste waarde die bij code hoort uit kolom C op tabblad special parts, indien F2 gelijk is aan Special Part):
Code:
=ALS(F2<>"CAST";ALS(F2="SPECIAL PART";ZOEKEN(A2;'SPECIAL PART'!$B$2:$B$14;'SPECIAL PART'!$C$2:$C$14);INDEX(Soort!$F$4:$M$22;VERGELIJKEN(F2;Soort!$E$4:$E$22;0);VERGELIJKEN(I2;Soort!$F$1:$L$1;1)));"")
Zie ook bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    318,9 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Ik zie niet waar je die 5,5 vandaan haalt. Waarom geen 5?
 
@Jveer,
schijnbaar wordt de laatst voorkomende waarde bij te zoeken code gewenst...
 
Dat dacht ik ook maar uit de beschrijving van de vraag kan ik dat niet opmaken:confused:
 
Goedemiddag AlexCEL en JVeer,

Bedankt voor het meedenken, de formule goed alleen nog niet helemaal precies wat ik wil.
De oplossing voor JA /NEE gaat helaas niet zo, het bestand met ONWAAR en WAAR komt zo uit mijn bron. ik hoop dus op een formule die meteen vertaald naar JA/NEE.
Voor de andere formule gaat alleen de waarde niet mee nu als het aantal bijvoorbeeld 200 zou zijn, dan moet hij 5,00 tonen.

Ik hoop dat dit ook zo te fixen is.
Bedankt voor het meedenken dusver!
MvG.
 
De oplossing voor JA /NEE gaat helaas niet zo, het bestand met ONWAAR en WAAR komt zo uit mijn bron. ik hoop dus op een formule die meteen vertaald naar JA/NEE.

En gewoon in 1 keer via cel-eigenschappen?
 
Eerste is gemakkelijk op te lossen:
Code:
=ALS(N2<>"";ALS(N2;"YES";"NO");"")
Tweede heb je schijnbaar een aantal van 20 voor nr. 67186. Voor 20 staat geen minimumprijs. Die € 5,- geldt vanaf 200 stuks. Hoe hiermee om te gaan?
 
Laatst bewerkt:
1.
Sorry dit is niet wat ik zoek. Ik heb in de bijlage een nieuw voorbeeld gemaakt van wat ik bedoel.

2.
ik heb geen minimumprijs voor 20, in zo'n geval moet hij dan het tarief 'lezen' van het laagste aantal, in dit geval 5,5 van 150.
Bij 199 moet hij nog steeds 5,5 pakken, bij 200 zal hij de 5,00 moeten pakken. De lijst van werkblad "SPECIAL PART" komt in deze opmaak vanuit de bron.
Is dit te maken met een formule?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld 1.xlsx
    16,5 KB · Weergaven: 34
1. Volgens mij voldeed het prima, maar ok. Voor je nieuwe voorbeeldje alvast:
Code:
=ALS(A2="Fruit";ALS(VERT.ZOEKEN(B2;Blad2!$A$2:$B$3;2;0);"YES";"NO");"")

2. Dit wordt volgens mij een ingewikkeld verhaal, temeer omdat verschillende tarieven niet op volgorde staan. Daarom kun je bijv. functie VERGELIJKEN niet gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
1. is opgelost, werkt goed!
2. En als we voor "SPECIAL PART" een kolom erbij zetten in werkblad "Hoofd"? Is het dan wel te maken?
 
Ik heb op tabblad "SPECIAL PART" een tweede tabel geplaatst, die automatisch gesorteerd wordt. Daarna de formule aangepast in kolom G op blad Hoofd zodat deze tabel gebruikt wordt. Wel ingewikkeld geworden... (denk om de matrixfuncties die je moet afsluiten met Control+Shift+Enter))

Bekijk maar eens.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC2).xlsx
    322,8 KB · Weergaven: 29
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan