welk OS voor 1,6 ghz cpu en 1gb ram

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
ben aan het opruimen: ik heb hier een laptopje met intel atom N270@1,6Ghz en 1gb ram en een hd met 250gb.

zou ik daar een nas server van kunnen maken? Muziek (Logitech mediaserver), films, foto's en opslag voor thuisnetwerk.

welk OS zouden jullie adviseren?
 
Kort maar zeker : NEE !
Hopeloos ontoereikend qua specs.

Als je kan uitbreiden wel te overwegen, maar kosten/baten zullen zeker niet goed zijn.
Zeker voor een NAS (met gratis software hiervoor) is 4 GB een absolute must, 8 GB comfortabel.

Maar de geringe kloksnelheid van het ding maakt dit tot een NO GO ...
 
Bedankt voor die link @femke98.
Denk je dat er ééntje tussen zit dat als media-server kan ingezet worden ? En door de vraagsteller dan kan benaderd worden vanuit zijn netwerk, vanop zijn TV ? Dan lijken die specs me toch wel in de weg te zitten, niet ?
 
Met een Atom cpu op 1,6 Ghz en maar 1 Gb ram een NAS draaien, vergeet het gerust, kansloze missie.
Als het ding opgestart is blijft er hooguit 500 - 600 Mb ram over om programma's uit te voeren, als je dat al haalt.
Dan blijft er geen capaciteit over om ook maar iets fatsoenlijk te streamen....
Je zou hooguit de HDD van het ding via SMB in het netwerk kunnen benaderen als gedeelde schijf om iets af te spelen maar ik betwijfel of het ding daarvoor voldoende capaciteit heeft...
 
Een berichtje uit de oude doos.


............................
Anders dan de meeste netbooks beschikt de EeeNAS echter over 2GB ddr2-geheugen, dat op 533MHz wordt geklokt. Een tweede afwijkende feature is het 512MB grote flash-rom, waarop het meegeleverde Linux-besturingssysteem is gehuisvest.
............................
Gezien de beperkte rekenkracht van de N270-processor zal 1080p-content daarbij geen optie zijn, maar 720p-video zou wel mogelijk moeten zijn.
Hele artikel te vinden op
https://tweakers.net/nieuws/58850/eee-pc-nas-krijgt-atom-aan-boord.html

Gezien ze met 2Gb intern (en 512Mb flashRom voor OS) in 2009 al twijfelden over de haalbaarheid van een fatsoenlijke resolutie als mediaserver, sluit ik me volledig aan bij voorgaande sprekers.
 
Laatst bewerkt:
ben nu xubuntu aan het installeren. zal zien hoe het gaat.
 
Probeer anders ook eens Linux Mint.

Dat is nog lichter en kan geïnstalleerd worden vanaf een opstartbare USB stick...Google vertelt je alles...
 
Heb je gelijk in, maar het IS wel erg licht.

Bij mij draaide het op een noteboek met ATOM en 1 GB geheugen probleemloos en snel...
Waag dus eens een poging.
 
Probeer er nu logitech media server op te krijgen maar dat krijg ik niet werkend.
Misschien toch te veel bij elkaar?
 
Linux Mint gaat daar niet op draaien, de XFCE ook niet.

De lijst die ik gaf in die link, daar staan zat lite versies op die dit laptopje moet kunnen draaien. Je kan alles proberen, want alles is gratis ;)

Probeer er nu logitech media server op te krijgen maar dat krijg ik niet werkend.
Misschien toch te veel bij elkaar?
Ik denk het misschien wel, maar wat je wel kan doen is dit laptopje in je netwerk zetten en dan met muziek vullen.
Op 250 GB HDD kan heel veel muziek.
Plus je leert iets over Linux. Toch leuk?!
 
als het enkel voor thuisnetwerk is, zoals in je initiële vraag stond is die Media Server ook niet nodig.
Probeer gewoon de map met al je muziek in te delen op je netwerk en gebruik een Media Player/Client om het af te spelen.
 
Probeer er nu logitech media server op te krijgen maar dat krijg ik niet werkend.
Misschien toch te veel bij elkaar?


dit is echt wel anders als je windows gewend bent. Ik ben nu de hele dag bezig geweest en logitech staat erop maar waar het staat, ik heb geen idee. Ik kan diverse onderdelen terugvinden in een soort van verkenner. Ik kan dus geen icoon op bureaublad krijgen, kan het programma niet openen om aan te passen maar het draait wel; via webbrowser en dan localhost:9000 kon ik het instellen. Maar vervolgens krijg ik tekst in een venster waarin ik niet kan scrollen, dus geen idee hoe ik nu instellingen goed moet krijgen.

is er geen linux versie met windows look a like? duidelijk waar de programma's terecht komen, standaard verkenner?
 
lees de suggesties in de link van #3 dan nog maar eens door : bij enkele staat vermeld dat ze op Windows lijken qua look en feel.

Maar helemaal gelijk wordt het natuurlijk nooit want anders zou het ... Windows zijn !
 
is er geen linux versie met windows look a like? duidelijk waar de programma's terecht komen, standaard verkenner?
ja wel, maar die zijn te zwaar voor je laptop.

Anders eerst een leren hoe Xubuntu werkt? Het Xubuntu boekje om direct te downloaden:https://steunpunt-almere.nl/werken-met/

als het enkel voor thuisnetwerk is, zoals in je initiële vraag stond is die Media Server ook niet nodig.
Probeer gewoon de map met al je muziek in te delen op je netwerk en gebruik een Media Player/Client om het af te spelen.
Zoals eerder gezegd is het leuk, geheel iets anders en je leert iets over Linux.
Gewoon een proefprojectje, kan jou dat nou schelen hoe het anders kan, dat weten we heus wel ;)
 
Laatst bewerkt:
Helium/Bunsenlabs uit de link van Femke is niet zwaar.

Hier schrijven ze wat ervaringen over een Atom N270 single core @ 1.6 GHz met 1,5GB RAM.
https://forums.bunsenlabs.org/viewtopic.php?pid=27438#p27438

NAS voor data ja zou ik zeggen...
NAS om films te streamen.... vergeet het.

Bunsenlabs is afgeleid van Debian, werkt prima, is verder goed te configureren, ze hebben dus hun eigen forum.

Nog lichtere distros.... de vraag is dan of ze dan de software wel goed aan kunnen.

Kijk eens bij FreeNAS, geen Gui maar alles via een web interface na inloggen va je pc.
Wel een Plex plugin installeren voor het steamen van films.
https://www.google.com/search?client=opera&q=FreeNAS+streaming+film&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
HET voordeel is dat je door geen desktop te draaien, hoe klein ook.... je toch wat meer RAM overhoudt voor de rest.

FreeNAS tis gratis... dus proberen maar... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij Route99 ! Heb FreeNAS gebruikt als opstap naar het betere werk (Synology) gedurende een paar jaar op een erg oude PC en het is steengoed !
En is licht omdat het enkel en alleen een NAS OS is, geen overbodige rommel er langs...
 
Wellicht LibreELEC een idee..?
Zeer minimale Linux distro gebaseerd op Kodi....heb je alles wat je zoekt / nodig hebt..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan