• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag mbt automatisch vullen van datums.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin41

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
2
Hallo mede gebruikers,

Allereerst bedankt voor de toelating op het forum.

Ik ben nog maar een beginner met Excel maar ik vind het wel een geweldig programma om mee te werken.
Voor mijn werk ben ik bezig met een voorraadbestand te maken zodat alles duidelijk en overzichtelijk is. Ik loop hierbij tegen een aantal dingetjes aan waar ik de oplossing maar niet voor kan vinden. Voor mijn gevoel is het zo gepiept alleen je moet het net even weten. Daarom aan jullie de volgende vragen:

Als ik in cel A1 een datum zet zou ik willen dat hij automatisch in cel B1 2 weken optelt. Ik doe dat nu door in cel B1 aan te geven =A1+14 en dan staan de celeigenschappen op datum. Nu telt excel netjes 14 dagen erbij op. Maar nu, wil ik in cel B2 14 dagen opgeteld krijgen van de datum vermeld in cel A2. Dit doe ik dan dmv de formule door te trekken van cel B1 naar cel B2. Dit lukt mij ook nog. Alleen wanneer ik in cel A3 /m A10 bij wijze van, geen datum heb ingevuld maar ik wil wel dat de formule van B3 tot en met B10 de 14 dagen erbij optelt, lukt mij dus niet. Dan zet excel automatisch in cel B3 tot en met B10 de datum 14-01-1990 neer. Ik wil dat die cellen in kolom B leeg blijven tot dat ik een datum in kolom A invul. Hoe doe ik dat?

Mijn 2e vraag:

Hoe kan ik in bijv. cel D1 automatisch de datum van vandaag laten invullen als er in de cel er voor (cel C1) het woordje ja wordt ingevuld en hoe zet ik dit vast voor de hele kolom D? En hoe krijg ik het zo dat de datum van vandaag niet de volgende dag veranderd?

Misschien wat omslachtig uitgelegd maar ik wist even niet hoe het anders te brengen.

Bedankt alvast voor jullie hulp.

Vriendelijke groet, Robin
 
1.
Code:
=als(a1="";"";a1+14)

2. kan alleen automatisch met een macro.
 
1.
Code:
=als(a1="";"";a1+14)

2. kan alleen automatisch met een macro.

Bedankt voor de reactie. Is het ook mogelijk om het in één keer voor de hele kolom te doen? Anders moet ik alles handmatig doen.
 
Zet in B1 de formule.
Met de muis ga je naar de rechterbenedenhoek van cel B1 tot de muisaanwijzer een zwarte + wordt, linkermuisknop ingedrukt houden en sleep zover als nodig naar beneden.
 
Robin, wat bedoel je met
en hoe zet ik dit vast voor de hele kolom D?
moet elk vakje in kolom D de datum krijgen?
heb je ook een voorbeeld excel bestandje?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan