mail komt niet aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb een website waarop mensen zich kunnen aanmelden. Voordat de aanmelding definitief in behandeling wordt genomen, moet de aanmelder zijn/haar e-mailadres bevestigen. Er wordt door de website een e-mail verstuurd naar het opgegeven adres, waarbij de aanmelder op een link moet klikken.
Het valt me op dat mails aan sommige domeinen NIET aankomen. Persoonlijk kan ik wel mailen naar die adressen, maar mails vanuit de website komen niet aan.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik eraan doen?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Misschien moet je even wat meer vertellen over de manier hoe je mailt, want nu is het echt een glazen bol werk.
Dit kan echt tientallen oorzaken hebben, van foute from-headers tot missende SPF-regels.

Kijk ook eens naar https://www.mail-tester.com/ en laat de resultaten eens zien.

Dus kom eens met wat meer info dan 'het werkt niet'. Op internet is echt een hoop informatie te vinden.
Het is al wat vaker gezegd om wat meer informatie te geven, dus kom er mee aan... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet degene die mailt, maar het wordt geheel door de website aangestuurd. De applicatie op de website is webtrees.
Binnen webtrees kan ik "slechts" aangeven:
- of ik mail verstuur via SMTP of via sendmail (ik kies voor SMTP)
- de naam van de afzender (Deze naam wordt gebruikt voor het ‘Van’ veld, voor verzending van automatische e-mails vanaf deze server)
- servernaam
- poortnummer
- de optie om wel of geen wachtwoord te gebruiken (ik kies wel een wachtwoord)
- gebruikersnaam en wachtwoord voor de SMTP-server
- SSL, TLS of geen
- naam van de uitgaande server (De meeste e-mail servers eisen dat de uitgaande server zichzelf correct identificeert door een geldige domeinnaam te gebruiken.)

De werking van https://www.mail-tester.com/ is me niet echt duidelijk. Ik zie een e-mailadres in beeld. Daarheen mag ik een e-mail sturen? Moet er nog iets bijzonders in die e-mail staan?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Je constateert zelf al dat emails aan sommige domeinen niet door komen. Deel dan gewoon eens welke domeinen dat zijn. En als dat zo is, dan is het hoogstwaarschijnlijk een probleem met anti-spam maatregelen zoals SPF, DKIM enz....

Slecht nieuws. Email is 1 van de lastigste zaken om te troubleshooten omdat er zeer veel verschillende losse partijen bij betrokken zijn en je dus maar zeer beperkt toegang hebt tot informatie over wat er mis gaat.

Goed nieuws. Meestal is de oorzaak simpel en oplosbaar. Begin met de basis. Maak een emailadres op een domein dat niet werkt en kijk wat er gebeurt, of vraag een gebruiker of deze iets in zijn spambox kan zien. Laat dit dan naar jou doorsturen. Staat vast een hint in wat er mis gaat.
 
De website is toch van jouw? Dus ben jij toch verantwoordelijk voor die mails?
Nu zeg je dat WebTrees dat doet, en dus insinueer je dat zij extern de afhandeling van de mail regelen, wat mij sterk lijkt omdat ze enkel WebTrees als download faciliteren.
Let dus wel op wat je zegt ;).

Stuur eens een dergelijke mail die bij velen niet aankomst door naar het tijdelijke mail-adres, en geef je rapport eens door.
Dat geeft al wat meer duidelijk wat er mist.
 
De website is toch van jouw? Dus ben jij toch verantwoordelijk voor die mails?
Nu zeg je dat WebTrees dat doet, en dus insinueer je dat zij extern de afhandeling van de mail regelen, wat mij sterk lijkt omdat ze enkel WebTrees als download faciliteren.
Let dus wel op wat je zegt ;)

Webtrees is een PHP-driven module die TS op zijn website heeft geinstalleerd. Die module kan mails genereren maar is afhankelijk van SMTP server en die zal dus NIET op zijn eigen webserver staan.
Maar waarschijnlijk gebruikt hij dus een bekende SMTP server, vb. die van zijn provider.
Daar moet de zoektocht dus beginnen...
 
het is nog steeds niet echt duidelijk wat Guido ontdekt heeft:

Het valt me op dat mails aan sommige domeinen NIET aankomen. Persoonlijk kan ik wel mailen naar die adressen, maar mails vanuit de website komen niet aan.
Komen ze nou soms wel aan, of helemaal niet?
 
Ik maak inderdaad gebruik van de SMTP-server van de provider.
Mails komen soms wel aan, soms niet.
Het zijn, voor zover ik nu kan zien, adressen van @kpnmail.nl, @live.nl, @hotmail.nl, @hotmail.com en @home.nl.

Ik heb de mail (die ik op een ander domein dus WEL ontvang) naar het testadres van mail-tester.com gestuurd.
Daar krijg ik als resultaat: https://www.mail-tester.com/test-z93z6x51a

Webtrees biedt de mogelijkheid om DKIM digitale handtekening in te stellen en vraagt om drie gegevens: domeinnaam, selector en geheime sleutel. De website kan mij desgewenst ook een testmail sturen. Die testmail komt gewoon aan als ik niets invul. Mijn kennis van DKIM is te gering om hiermee verder te kunnen. Hoe kom ik aan de juiste informatie.
DMARC kom ik niet tegen in de instellingen van webtrees.
Maar misschien moet ik ook iets met DKIM en/of DMARC doen binnen mijn account van de provider.
 
Voor DKIM en DMARC kan je inderdaad niet zelf instaan ... dat moet je regelen met je hosting !
Het verwonderd me overigens dat je hosting bedrijf, waar je de site dus opgezet hebt, géén standaard mail beheersmodule (genre Mailman, ...) aan zou bieden. Die WebTrees is misschien wel goed, ken het niet, maar vergt voor het gebruik van alle funkties (vb. verwerking van bounces) misschien toch meer kennis dat je zelf hebt ...

Alleszins, neem kontakt op met de support van de hosting.
 
Laat je hosting maar eens DKIM en DMARC goed voorelkaar krijgen. Dan zal het beter gaan. :)
 
Laat je hosting maar eens DKIM en DMARC goed voorelkaar krijgen. Dan zal het beter gaan. :)

Binnen het beheerscherm van mijn provider heb ik DKIM gevonden:
Code:
Je kunt DKIM activeren door de volgende instellingen op te nemen in je DNS.
Status | Naam | Type | Waarde (lange tekst, meer dan 400 karakters)
<knip>
Klopt het dat deze waarden moeten worden ingevuld bij resp. domeinnaam, selector en geheime sleutel?

Omdat ik DMARC niet tegenkom in webtrees, denk ik dat ook mijn provider daar niets mee kan. Klopt dat?
 
DMARC is server-instelling. WebTrees heeft er niks mee te maken.
Die DKIM regels moet je in je DNS in (laten) voeren. Ik heb geen idee wat je met selector en geheime sleutel bedoelt?
 
Laatst bewerkt:
WebTrees heeft er inderdaad niets mee te maken ... het feit dat WebTrees wordt gebruikt en niet Cpanel/Mailman (vb) heeft er wel mee te maken, nl. dat hij dat zelf niet kan beheren.
In mijn hosting (Neostrada) kan ik dat door de allesomvattende beheerssoftware die zij aanbieden wél !

PS : ik werk daar wel met de 'virtuele server'-oplossing anders zou het natuurlijk niet kunnen op mijn niveau.
 
DMARC is server-instelling. WebTrees heeft er niks mee te maken.
Die DKIM regels moet je in je DNS in (laten) voeren. Ik heb geen idee wat je met selector en geheime sleutel bedoelt?

Als ik de interface op Engels zet, dan blijft "Selector" gewoon "Selector".
"Geheime sleutel" verandert in "Private key"...
 
Daarom is de Nederlandse taal soms behoorlijk ruk als het om IT-zaken gaat :p
maar probeer het eens in te vullen :).

En maak anders eens een screenshot van het invulformulier.
 
Laatst bewerkt:
Twee vraagjes
Bestaat de mailbox beheerder@wezijnallemaalfamilie.nl echt? Dus dat het niet een alias is.
Gebruik je SSL of TLS ?
 
Twee vraagjes
Bestaat de mailbox beheerder@wezijnallemaalfamilie.nl echt? Dus dat het niet een alias is.
Gebruik je SSL of TLS ?

Het is GEEN alias, maar een echte mailbox.
Ik gebruik SSL.

Als ik, om het probleem op te lossen, een van beide of allebei moet veranderen, dan doe ik dat graag.
 
Beide zijn goed. Test anders even met deze test tool, die geeft je misschien meer informatie bij een emailadres die geen email ontvangt.
 

Bijlagen

  • Test-smtp.zip
    2,6 KB · Weergaven: 40
er wordt gesproken over dns ik plaats hier even de records.
LET OP NIET ALLES WAT JE LEEST IS JUIST altijd faqcheck
je hebt voor mail dus mx record nodig .
als je vanuit je isp wil versturen dient die in de dnsrecordlijst te staan , vrij evident

onderaan de record van je dns (mail komt niet aan inkomende mail of uitgaande mail )(plaats eens op een verborgen ruimte een verstuurscript en stuur eens een testmail van je server uit)

Additional = Auth NS = Result = Array
(
[0] => Array
(
[host] => wezijnallemaalfamilie.nl
[class] => IN
[ttl] => 14400
[type] => SOA
[mname] => ns1-343.axc.nl
[rname] => hostmaster.wezijnallemaalfamilie.nl
[serial] => 2020070702
[refresh] => 14400
[retry] => 3600
[expire] => 1209600
[minimum-ttl] => 86400
)

[1] => Array
(
[host] => wezijnallemaalfamilie.nl
[class] => IN
[ttl] => 14400
[type] => NS
[target] => ns2-343.axc.nl
)

[2] => Array
(
[host] => wezijnallemaalfamilie.nl
[class] => IN
[ttl] => 14400
[type] => A
[ip] => 185.182.57.75
)

[3] => Array
(
[host] => wezijnallemaalfamilie.nl
[class] => IN
[ttl] => 14400
[type] => NS
[target] => ns1-343.axc.nl
)

[4] => Array
(
[host] => wezijnallemaalfamilie.nl
[class] => IN
[ttl] => 14400
[type] => MX
[pri] => 10
[target] => mail.wezijnallemaalfamilie.nl
)

[5] => Array
(
[host] => wezijnallemaalfamilie.nl
[class] => IN
[ttl] => 14400
[type] => TXT
[txt] => v=spf1 a mx ip4:185.182.57.75 a:spf.spamexperts.axc.nl -all
[entries] => Array
(
[0] => v=spf1 a mx ip4:185.182.57.75 a:spf.spamexperts.axc.nl -all
)

)

)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan