automatische nummering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joycee1208

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2020
Berichten
9
Hallo allemaal, ik ben nieuw op het forum en heb een vraag over automatische nummering waar ik zelf niet uit kom.

ik heb een bestand waarin gebruik gemaakt wordt van automatische nummering. Hierin moet de gebruiker een keuze maken tussen 2 artikelen. Deze artikelen moeten dan hetzelfde nummer hebben omdat anders de verdere nummering vastloopt. Hieronder een voorbeeld:

hoofdstuk 1. xxxxxxx
1.1 tekst tekst tekst
1.2 tekst tekst tekst
of
1.2 tekst tekst tekst
1.3 tekst tekst tekst

Als ik een nieuwe lijst begin bij de onderste 1.2 gaat de nummering mis bij het verwijderen van het 2e optionele artikel. De enige oplossing die ik kan bedenken is het gewoon doornummeren maar dat heeft niet de voorkeur.

groet, Joyce
 
Is het een Access bestand? Twee tabellen met een automatische nummering? Moet het naar 1 tabel? Waarom een automatische nummering. Maw kan je je vraag explicieter maken en evt een bestand bijsluiten.
 
Ik snap je probleem niet helemaal; hoe maak je de nummering? Met de Nummerknop? In een genummerde lijst kun je prima alinea's weghalen; de nummering wordt dan automatisch aangepast. Als je na een nummerblok met gewone tekst verder gaat, en daarna weer een stuk wil nummeren, kun je die nieuwe nummers aan laten sluiten, of je kunt opnieuw met 1 beginnen. Dat werkt ook doorgaans feilloos. Post anders een documentje waar je problemen mee hebt, dat kijkt wat makkelijker.
 
Ik heb een een proefbestand bijgevoegd ter verduidelijking. Ik kan het originele bestand niet toevoegen aangezien het contracten zijn.
Nu worden 1.2 en 1.3 doorgenummerd terwijl dit eigenlijk hetzelfde nummer zou moeten hebben. Dat gebeurd ook wel bij het verwijderen van 1 van de 2 maar formeel zou het hetzelfde nummer moeten hebben.
 

Bijlagen

  • Proefbestand.docx
    12,4 KB · Weergaven: 43
Sorry Joye,
Je Doc is hetzelfde als je vraag met tekst. Wellicht toch maar een eenvoudig "echt" proefbestand maken.
Hoeft niet veel in te staan als je wens er maar in uitkomst.

Ik denk dat de Helpmij goeroe Octafish hier ook niet mee uit de voeten kan.
 
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je aan het doen bent met dit proefbestand. Je hebt alle alinea's genummerd, en dan is het logisch dat elke alinea een volgend nummer krijgt. Daarnaast heb je voor je witruimte een regeleinde toegevoegd, een techniek die niet nodig is als je de alinea's correct opmaakt (met Afstand Onder bijvoorbeeld). Je hebt het over punt 1.2 en 1.3, maar wat wil je dan wél zien?
Waar het naar mijn idee aan schort, is dat je de verkeerde techniek gebruikt. Je moet m.i. geen lijstnummering gebruiken, maar een Opmaakstijl. De Hoofdstukken krijgen dan Kop1, en de paragrafen Kop2 (en subparagrafen Kop3). Dan is je nummering, en je tekst, volgens mij gelijk goed.
 
Ik heb een aangepaste versie gemaakt. Let niet op de opmaak want die zal ik nog eens nalopen zoals OcatFish aangaf.

Nog even ter toelichting. Het is een modelcontract dat door mijn collega's ingevuld moet worden. Vandaar dat er optieartikelen instaan. Dit is namelijk afhankelijk van de afspraken. Het is geen eenmalig document want dan zou het niet zoveel uitmaken. De nummering is essentieel en moet aanwezig zijn.
 

Bijlagen

  • Proefbestand aangepast.docx
    12,8 KB · Weergaven: 40
Heb er naar gekeken, en volgens mij kan wat jij wilt niet. Althans: niet geautomatiseerd. Ik heb in mijn versie drie opties uitgewerkt, waarvan de eerste de simpelste is (heel simpel gezegd: zodra je gaat nummeren, mag een nummer niet herhaald worden, want anders is het geen genummerde lijst meer). De tweede lijkt mij juridisch een correcte invulling (nummers op een volgend niveau gebruiken) en de derde optie is visueel een aantrekkelijke variant, en ook makkelijk in te vullen (want daar gaat het zo te zien om).
 

Bijlagen

  • Proefbestand aangepast Octa.docx
    21,3 KB · Weergaven: 44
Bedankt voor de aangedragen oplossingen en het meedenken. Ik denk dat we voor de 1e oplossing gaan.
 
Helemaal goed :). Succes, en mocht er nog wat te vragen over blijven, dan zien we die wel verschijnen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan