Vraag scherm van query groter maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Perlut

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2015
Berichten
33
Hallo,
Ik heb een programma gemaakt.
Deze persoon is wat slechtziend.
Ik heb alle invulgegevens groter gemaakt.
Ook de gegevens zijn groter gemaakt.

Probleem is nu dat er ook opvraag Query's opgebouwd zijn.
Daarbij vraagt hij bvb Geef een begindatum in.
Parameter.jpg
Probleem: kan je het standaard vraag venster groter maken?
Dit is te klein voor de persoon.

Alvast bedankt,
Groeten,
Perlut
 
Kan je niet de toegankelijkheid opties in Windows aanpassen? Als diegene moeite heeft met het lezen van deze dialoogschermpjes, zal het vast niet het enige programma zijn waar hij slecht tegen aan kijkt.
 
Probleem is nu dat er ook opvraag Query's opgebouwd zijn. Daarbij vraagt hij bvb Geef een begindatum in. Probleem: kan je het standaard vraag venster groter maken?
Heel simpel antwoord: dat kan niet. Deze manier van parameter queries maken raad ik sowieso sterk af, want is bepaald niet gebruiksvriendelijk, al was het maar omdat je geen/weinig controle hebt over de parameter(s). Vele malen beter, en in dit geval zelfs onvermijdelijk, is om de query op te bouwen m.b.v. een formulier met tekstvakken/keuzelijsten die je dan in de querycode zet. Zelf zet ik altijd de ingevoerde gegevens in de query, al kun je ook verwijzingen naar de formulierobjecten gebruiken. Dat laatste heeft echter in mijn ogen teveel nadelen.
Dus: maak een formulier met de waarden die variabel zijn in tekstvakken of keuzelijsten, en bouw de query op met de ingevoerde gegevens.
 
Hallo,
Ik probeer via een formulier.
Ik laat iets weten.
Alvast bedankt!
Perlut
 
Succes! En kom je er niet uit, maak dan een voorbeeldje. Anders heb ik zelf nog wel een voorbeeldje met filteropties.
 
Hallo,
Oplossing gevonden.
Via youtube. https://www.youtube.com/watch?v=N0X8Hg-Sm6A&t=801s
Via SQL:
Private Sub Knop5_Click()

Dim SQL As String

SQL = " SELECT prentjes.ID, prentjes.naam, prentjes.voornaam, prentjes.geboorteplaats, prentjes.geboortejaar, prentjes.sterfplaats, prentjes.sterfdatum " _
& "FROM prentjes " _
& "WHERE prentjes.naam like '" & Me.TxtZoeken & "*' " _
& "ORDER BY prentjes.naam, prentjes.voornaam; "

Me.SubFrmNaam.Form.RecordSource = SQL
Me.SubFrmNaam.Form.Requery



End Sub
Ik heb geprobeerd om database te uploaden maar programma weigerd. :-(
 

Bijlagen

  • nieuw1.PNG
    nieuw1.PNG
    54,4 KB · Weergaven: 50
  • nieuw2.PNG
    nieuw2.PNG
    3,5 KB · Weergaven: 30
  • nieuw3.PNG
    nieuw3.PNG
    43,9 KB · Weergaven: 46
Een database moet je eerst zippen (na Comprimeren en Herstellen), dan kun je hem wél uploaden. Mocht dat nog nodig zijn. Je query is een beetje riskant omdat je op een naam zoekt. Ik zou twee dingen veranderen: de naam van de variabele (SQL is een systeemnaam; die moet je bij voorkeur nooit gebruiken voor variabelen) en de code zelf:
Code:
Private Sub cmdZoeken_Click()
Dim strSQL As String

strSQL = " SELECT ID, naam, voornaam, geboorteplaats, geboortejaar, sterfplaats, sterfdatum FROM prentjes " _
& "WHERE naam like """ & Me.TxtZoeken & "*"" ORDER BY prentjes.naam, prentjes.voornaam; "
Me.RecordSource = strSQL
Me.Requery

End Sub

Aanpassing is dus: geen enkele quoots gebruiken, maar dubbele. Oh ja, zorg ervoor dat knoppen een herkenbare naam hebben. Als je twintig knoppen op een formulier zet, dan kun je in je code echt niet meer zien welke knop wát doet. Met een logische naam heb je dat probleem niet. Geldt uiteraard ook voor tekstvakken etc.
Overigens staat er een veel betere oplossing op HelpMij, daarvoor hoef je niet naar YouTube. Mocht je die willen hebben :).
 
bedankt

Hallo,
Hartelijk bedankt voor de toelichting.
Ik zal uw raadgevingen opvolgen en alles beter benoemen.
Spijtig genoeg werk ik bijna niet meer mer access en VBA.
Het probleem is dan natuurlijk dat je kennis verliest.

Alvast bedankt,
Perlut.

PS: Ik heb de de cursus gevonden bij helmpij.nl van access.
Ik zal eens de oefeningen uitvoeren. oa de duikclub en de andere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan