• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde op maand-jaar en 2 criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

carloschouw

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2015
Berichten
225
Hoi,

Ik werk al een tijdje met een formule wat prima werkt enkel nu zou ik er een tweede criteria aan toe willen voegen. In de bijlage een test;

- De formule zoekt in A eerst naar de maandwaarde (in dit geval 1 = januari) en het jaartal 2020. Dan is de eerste criteria uit E1 die gezocht moet worden in kolom B. Uiteindelijk de optelsom uit C.

Dat werkt voor 1 criteria goed maar nu zou ik willen dat de waarde opgeteld wordt van E1 en F1. De uitkomst zou in dit voorbeeld 2 moeten zijn. De code die ik gebruik voor 1 criteria is:

Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$3:$A$10)=1)*(JAAR($A$3:$A$10)=2020)*(ISGETAL(VIND.SPEC($E1,$B$3:$B$10))*($C$3:$C$10)))

Hoe kan ik de tweede criteria toe kunnen voegen? Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • Dubbel zoekverband.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 28
Zo bijv.
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$3:$A$8)=1)*(JAAR($A$3:$A$8)=2020)*(ISGETAL(VIND.SPEC($E1;$B$3:$B$8))+ISGETAL(VIND.SPEC($F1;$B$3:$B$8))*($C$3:$C$8)))
Waarom de VIND.SPEC? Dit kan simpeler als er alleen exacte overeenkomsten voorkomen.
 
Ik krijg een foutmelding bij het gebruik van je code helaas :( (' er is een probleem met de formule)

De vind.spec zit ik niet aan vast hoor, was een code die ik al een tijdje gebruik en werkt op zich goed. Als het anders-beter kan GRAAG :)
 
Ingevuld in je voorbeeld. Geen problemen hier.

Als je alleen op exacte overeenkomsten hoeft te zoeken kan de formule versimpeld worden naar:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$3:$A$8)=1)*(JAAR($A$3:$A$8)=2020)*(($B$3:$B$8=$E$1)+($B$3:$B$8=$F$1))*$C$3:$C$8)
 

Bijlagen

  • Dubbel zoekverband (AC).xlsx
    11 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Nu ben ik een beetje aan het stoeien met deze formule om te kijken wat ik er nog meer zou kunnen doen…

Stel dat ik deze somproductcode zou willen toepassen dat het allebei de criteria moet bevatten. Dus alleen optellen 'criteria 1 EN criteria 2, dan waarde weergeven'.

Ik dacht aan iets van
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$3:$A$8)=1)*(JAAR($A$3:$A$8)=2020)*ALS(($B$3:$B$8=$E$1),EN($C$3:$C$8=$F$1))*$C$3:$C$8)CODE] maar daar kom ik niet verder mee.

Is zoiets dergelijks in te bouwen in de formule? Ik heb in de test een extra kolom toegevoegd om de EN/EN optie te testen
 

Bijlagen

  • Dubbel zoekverband EN.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Een EN-functie in een SOMPRDUCT staat gelijk aan een vermenigvuldiging van voorwaarden, een OF-functie aan een optelling. Jouw functie wordt dus:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$3:$A$8)=1)*(JAAR($A$3:$A$8)=2020)*($B$3:$B$8=$F$1)*($C$3:$C$8=$G$1)*($D$3:$D$8))
Een SOMPRODUCT hoef je over het algemeen niet als matrix in te voeren...

En nog een vraagje: welke Excel-versie gebruik je?
 
Dank voor je uitleg, helpt enorm! Ik ga ermee aan de slag, dank!

N.B. Excel 2013
 
Dank voor je uitleg, helpt enorm! Ik ga ermee aan de slag, dank!

N.B. Excel 2013
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan