• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere resultaten bij horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Berichten
115
ik wil een adressenbestand in excel maken waarbij ik bij het ingeven van de postcode (in kolom C) de naam van de gemeente automatisch wil invullen (in kolom D). hiervoor heb ik een lijst met alle postcodes en alle gemeenten in een aparte tabel in een apart werkblad gezet.

ik doe momenteel de opzoeking via verticaal zoeken maar loop tegen een klein issue aan.... als er meerdere gemeenten zijn met dezelfde postcode (door de fusies van gemeenten) wordt automatisch de eerste gemeente genomen.

concreet voorbeeld: Loenhout en Wuustwezel hebben allebei postcode 2990, Loenhout staat eerst in de lijst en dus wordt altijd Loenhout ingevuld. Bij het ingeven van een postcode met meerdere resultaten zou ik graag de mogelijkheid krijgen om de gemeente naam te kiezen. dus m.a.w. als ik 2990 ingeef bij postcode, dan zou ik op een of andere manier moeten kunnen kiezen tussen Loenhout en Wuustwezel en afhankelijk van mijn keuze moet dan de gemeentenaam ingevuld worden in kolom D (bij de juiste postcode uiteraard)

in bijlage een voorbeeld bestand. allicht dat ik het op een andere manier dan met verticaal zoeken moet aanpakken maar ik weet ff niet hoe.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand.xlsx
    80,6 KB · Weergaven: 31
Welke Excel-versie gebruik je?
Mag er een lijst met gemeentes in de kolommen ernaast komen te staan?
Dus als er bijv. 4 gemeentes zijn dat kolom D,E,F,G gebruikt worden?

Voor postcode 3700 zijn er 19 keuzes zag ik... leuke fusie.
 
Laatst bewerkt:
Dag AlexCel

ik gebruik office 365 ....

om het helemaal moeilijk te maken :-( ...

de cellen ernaast zijn in de "echte" tabel al ingevuld met andere gegevens. idealiter zou het zijn dat bij meerdere resultaten een pop up of zo verschijnt en dat er dan gekozen mt worden over welke subgemeente het gaat....
 
Volgens mij haal je plaats- en gemeentenamen door elkaar. Door gebruik te maken van FILTER() en gegevensvalidatie kom ik best een eind. Anders zal het met een macro moeten en dan moet je wat meer uitleg geven over waar je mee bezig bent.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand (3).xlsx
    81,5 KB · Weergaven: 51
VenA

dankuwel! dit is een werkbare oplossing zonder uit te moeten wijken naar een macro of vba! thx!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan