Ethernet poort ontbreekt op de laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Uitleg (in het engels) over allerlei scores en test begrippen staan hier
https://cpu.userbenchmark.com/Faq/What-is-the-PassMark-CPU-score/50

Als je jouw huidige 4100M vergelijkt met de 1005G1 zie je dat deze gemiddeld 10% sneller is (het is de vraag of je dat gaat merken, als de rest van de hardware ook sneller wordt dan je huidige ga je er vanzelf meer van merken)
i3 1005G1 vs jouw huidige
i5 9300H vs jouw huidige
i5 9300H vs i3 1005G1

Zoals ik al eerder aangaf zou mijn voorkeur liggen bij een i5 9300H die is toch weer overall net iets meer een all-rounder. (o ja, een 9300HF is dezelfde processor maar met uitgeschakelde video, dus dan heeft de laptop een echte videokaart)
Maar goed, het blijft iets persoonlijks waarbij veel factoren meespelen, overall komt het hier op neer, neem een niet te oude processor serie, neem geen budget uitvoering van een processor, zorg voor voldoende intern geheugen, zorg voor voldoende en snelle opslag (SSD) en je budget natuurlijk.
Ik heb een voorkeur voor een aantal merken vanwege de bouwkwaliteit, dat ik dan voor hetzelfde geld minder mooie specs krijg als bij 'mindere' merken neem ik voor lief, dat is mijn keuze.
 
Nog een laatste opvallende vergelijking.
Asus X543MA-GQ556C-BE 15.6"HD N4000 4GB 128SSD DVD Gray W10
349 €
Scherm : 39,6 cm (15.6") Resolutie : 1366 x 768 Pixels CPU : Intel® Celeron® RAM : 4 GB Opslag : SSD 128 GB VGA : Intel® UHD Graphics 600

Processorfamilie Intel® Celeron®
Processormodel N4000
Intel celeron N4000 basis kloksnelheid 1,1 GHz en max burst klokrate 2,6 GHz.
Kloksnelheid‎: ‎1100 - 2600 MHz
Level 2 Cache‎: ‎4 MB PLUSPUNT :thumb:
Aantal Cores / Threads‎: ‎2 / 2 geen hyper-threading
Socket‎: ‎FCBGA1090
On the positive side, the Celeron N4000 has a decently high maximum clock speed of 2.6 GHz, an unusually large 4 MB cache for the budget processor category (as opposed to more common 1 MB or 2 MB), and a power-efficient design with a power consumption of 6 Watts. Furthermore, thanks to its good thermal characteristics the N4000 enables fully fan-less and totally quiet designs of notebooks with it.
De laptop is fanless en maakt dus geen geluid. Ik heb ook een laptop van het merk Lenovo met een intel celeron N2840 processor die fanless is.

Intel Celeron N4000 4 GB MEMORY 128 SSD
1.10 GHz Frequency
2.60 GHz Turbo (1 Core)
2.60 GHz Turbo (All Cores)
2 Cores 2
No Hyperthreading
No Overclocking ?
4.00 MB Cache

Intel UHD Graphics 600
0.20 GHz GPU frequency
0.65 GHz GPU (Turbo)
9.5 GPU Generation
14 nm Technology
12 DirectX Version PLUSPUNT :thumb:
3 Max. displays
12 Execution units
96 Shader
_________________________________________________________________________________________________________________________
Intel Core i3-4100M 4 GB MEMORY 500 GB HARDE SCHIJF 2,5
Frequency 2.50 GHz

2 Cores 2
Hyperthreading Yes PLUSPUNT :thumb:
Overclocking ? No
Cache 3.00 MB 1MB minder

Intel HD Graphics 4600
GPU frequency 0.20 GHz
GPU (Turbo) 1.15 GHz
Generation 7.5
Technology 22 nm
DirectX Version 11.1
Max. displays 3
Execution units 20
Shader 160
___________________________________________________________________________________________________________________
Decode / Encode Codec h264 Decode / Encode
Decode / Encode Codec JPEG Decode

De intel celeron N4000 processor moet niet onderdoen voor mijn intel core i3-4100M 4 de generatie uit 4/2013
Is dit juist of sla ik de bal behoorlijk mis?
Grtz,
gilberto :d
 
Ja, nu sla je de plank mis :p
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Celeron-N4000-vs-Intel-Core-i3-4100M/m503050vsm15299

Hierbij moet je ook kijken naar het grafisch gedeelte, er wordt gehakt gemaakt van de N4000 op grafisch gebied, dat is niet zo erg als je alleen e-mail of documentjes verwerkt, maar bijna alles wat meer wordt (ook gewoon wat 'zwaarder' tekstverwerken) dan dat stort de processor in.
Kijk maar naar het mooie plaatje, daar zie je bij gaming, desktop en workstation dat jouw i3 overal bijna 2× zo snel is, laat staan als je dit tegen een nog modernere i processor gaat afzetten.

Een Celeron kun je totaal niet vergelijken met de i processoren, een celeron is gemaakt om, zo min mogelijk energie te gebruiken (dus traag, slechtere video prestaties enz.) zodat die zonder actieve koeling kan werken, verder wordt die, gezien de lagere prijs, vaak bij budget modellen gebruikt.
 
Core i3-10110U has 4MB of L3 cache and operates at 2.1 GHz by default, but can boost up to 4.1 Intel Core i3-10110U Deze processor bevalt me het meest.


Hier staat een belangrijle vermelding: "and operates at 2.1 GHz default" dus hetgeen ik altijd aanhaal. Hier wordt de basis kloksnelheid 2.1 GHz "by default" genoemd. Dus is een basis kloksnelheid hetzelfde als een standaard kloksnelheid zoals mijn standaard kloksnelheid 2,5 Ghz op mijn intel core i3-4100M (q4 2014)En als dit klopt,w.d.z. dat een basis kloksnelheid van 1 GHz ook de default kloksnelheid is en het dus is af te wachten of de SSD die meegeleverd wordt en het geheugen 4 gb de prestaties voldoende verhogen,zodat ze dezelfde zijn als mijn intel core i3-4100M met default 2,5 GHz.
Nogmaals. Dit kan alleen worden uitgetest als je de laptop met intel core i3-1005G1 aan het werk ziet.

Nogmaals dank. Ik ben al veel meer te weten gekomen over de verschillen in kwaliteit en prestaties tussen processors dank zij jouw hulp.
Natuurlijk gaat het dan steeds om welke processor het meest kan presteren en het snelst is voor de aankoopprijs van een laptop rond de 600 euro. Vermits ik geen gamingman ben en geen zware programma's gebruik als photoshop, cubase, kijk ik dus ook niet naar de laptops met intel core i7- of intel core i9 processor.
De intel core i5 processor is meestal een cpu met 4 cores en 8 threads, waardoor zijn prestaties en snelheid beter zijn dan die van de intel core i3 processors.
Naar de basis-en max turbo kloksnelheden mag je niet kijken en vergelijken. Want bij sommige intel core i3 processors is de basis snelheid hoger dan bij de intel core i5 processors. Zie intel core i3-1005G1 met basis frequentie 1.2 GHz en intel core i5-1035G1 basis clockrate 1GHz.
Maar dit is ook opvallend. Want naarmate de aanduiding van de cijfers voor de intel core processors stijgen, daalt de snelheid van de basis kloksnelheid in GHz .
VB: intel core i3-1005G1 2 cores- 4 threads @ 1,20 GHz, 15 W release date ~q3 2019
De i5-1035G1 heeft vier processorkernen (quad-core) en een kloksnelheid van 1.0 GHz tot 3.6 GHz
Waarom is de basis kloksnelheid van de intel core i5-1035G1 quad core 8 threads(duurder)en kleiner dan de basis kloksnelheid van de intel core i3-1005G1?Het vermeerderen van de cores en de threads speelt daar blijkbaar een rol mee. Dus wanneer men meerdere cores en threads toepast daalt de snelheid van de basis kloksnelheid. Joost mag weten waarom? Hier schuilt een toepassing in die het productieproces van de cpu kan verlichten, dan wanneer men een basiskloksnelheid van 2 GHz produceert.Dat denk ik toch. Verkeerd gedacht?
Ik kan het niet meer volgen. Voorheen stond er alleen de standaard kloksnelheid en de grootte van de L2 of L3 cache vermeld bij de processor, en had je een duidelijk beeld welke processor er het snelst was. Maar nu met het gegoochel van meerdere cores, threads en de basis-en max turboboost (bij goedkopere modellen de burst)weet je het niet meer. Ik heb alleen ervaren dat mijn pc met Windows exp een kloksnelheid had van 965 Mhz. Met de jaren die verliepen en ik een nieuwe computer kocht, was de kloksnelheid gestegen en bedroeg dan 1,5 GHz. De volgende desktop die ik kocht had een kloksnelheid van 2,6 GHz. Dus je merkte duidelijk dat de kloksnelheden hoger werden en daarmee de prestaties en snelheid op de computer verbeterden. Maar wie kan tegenwoordig zeggen of een intel core processor met een kloksnelheid zoals de intel core i5-1035 G1 zonder gebruikmaking van de quad cores en de 8 threads, en alleen de basis kloksnelheid heeft van 1 GHz, en dezelfde L2 of L3 cache of die dan sneller is en beter presteert als een intel core i5 met een standaard kloksnelheid 2,5 GHz zoals de pc's van vroeger? Als je antwoordt dat de processor met de standaard kloksnelheid 1 GHz trager is dan de processor met de standaard kloksnelheid 2,5 GHz, dan zeg je ook dat hoe hoger het getal is om de snelheid van de computer in GHz aan te duiden hoe beter de desktop of laptop presteert. Daar bestaat geen twijfel over. Verlies niet uit het oog dat de standaard kloksnelheid dus geld voor een processor zonder quad cores en threads(hyper-threading). Je hebt zelf geschreven dat het maar 10% verschil maakt tussen mijn laptop van 6 jaar oud en een laptop met nieuwe i3 processor die slechts één jaar oud is. Daarna begin je op te merken dat onderdelen zoals een SSD die sneller is, in de plaats van een gewone harddisk en meer geheugen een rol gaan spelen en natuurlijk de L2 of L3 cache die groter is. Ook de geïntegreerde intel UHD Graphics 620 is natuurlijk een grote verbetering.Maar als ik je vraag of een intel core i5 quad core 8 threads met een basis kloksnelheid van 1 GHz en een max turboboost clockrate van 1,6 GHz even snel presteert als een intel core i5 quad core 8 threads met een basis kloksnelheid 2,4 en een max turboboost 4,1 GHz, wat antwoord je dan??????

Ik ben benieuwd naar jouw antwoord!
grtz,
gilbert :d

De compleet uitgeruste HP ProBook 450 is dun en licht en beschikt over essentiële zakelijke functies, tegen een scherpe prijs voor elk bedrijf. Automatische beveiliging
⦁ Windows 10 Pro 64
⦁ Intel® Core™ i3-10110U met Intel® UHD Graphics 620 (2,1 GHz, tot 4,1 GHz met Intel® Turbo Boost-technologie, 4 MB cache, 2 cores)
⦁ 39,6 cm (15,6 inch) Full HD IPS ontspiegeld WLED-backlit scherm
⦁ 8 GB DDR4-2400 SDRAM (1 x 8 GB)
⦁ 256 GB PCIe® NVMe™ SSD
⦁ Je merkt hier ook dat een intel core i3 cpu geen quad core krijgt van intel en 8 threads om de prestaties zoals bij de intel core i5 cpu te verhogen. Nochtans is het prijskaart 820 euro of wat meer hoger dan sommige laptops met de intel core i5 processor.Bij deze intel core i5 processors die goedkoper zijn is begint de basis kloksnelheid van 1 GHz.

Dus hier zie je duidelijk wanneer de basis kloksnelheid boven de 2 GHz komt, de aankoopprijs veel duurder is voor een intel core i3 processor. De tdp met U letter aangeduid speelt ook een rol om de laptop duurder te maken. Ik kan me gewoon niet ontdoen van het feit,dat wanneer je nu een laptop koopt met een intel core i3 processor met een basis kloksnelheid boven de 2 GHz, je veel meer betaalt dan voorheen voor een laptop met een intel core i3 processor met een kloksnelheid boven de 2 GHz.
Hoeveel mensen hebben een max turboboost nodig van 4,1 GHz, maar nu als ze een laptop met een kloksnelheid boven de 2 GHz willen kopen, moeten ze meer betalen, omdat het nieuwe systeem van intel om nog meer geld binnen te rijven uitgevonden is met een basis- en max turboboost kloksnelheid. Bedroevend.
grtz,
gilberto :thumb:


Een Celeron kun je totaal niet vergelijken met de i processoren, een celeron is gemaakt om, zo min mogelijk energie te gebruiken (dus traag, slechtere video prestaties enz.) zodat die zonder actieve koeling kan werken, verder wordt die, gezien de lagere prijs, vaak bij budget modellen gebruikt.
Oké. In mijn Lenovo laptop met intel celeron N2840 steekt een SSD 500 GB + 8 GB geheugen. Toen ik hem kocht voor 350 euro zat er maar 2 gb hynix memory in en een harddisk 2,5 500 gb.Dan werkte hij heel traag, maar na toevoeging van de nieuwe ssd en 6 gb meer werkt hij veel sneller. En de huidige intel celerons 4000 en 5000 presteren nu ook veel beter en worden veel aangeboden bij de lagere budget prijzen.
 
Ik heb nu wel een laptop gezien bij Bol.com (600 euro) zonder ethernet aansluiting... op de een of andere manier spreekt mij dat niet zo aan...
 
Het is uit je hoofd niet te zeggen welke processor precies het snelste zal zijn voor het werk wat je doet, je kunt een aardige inschatting maken op de site die ik iedere keer gebruik (userbenchmark), door deze consequent te gebruiken en geen andere sites/tests te gebruiken krijg je een inzicht wat een processor doet bij andere gebruikers.
Alle opties die in een processor zitten hebben invloed op een bepaald stukje van de snelheid bij een bepaalde bewerking.
https://www.afa.nl/welke-intel-core-cpu-het-beste-voor-jou en ook hier lees je dat er eigenlijk niet echt een pasklaar antwoord op is.

Probeer een all rounder te scoren die binnen je budget past, waarbij je dus niet de focus hoeft te leggen op gaming maar meer op desktop en workstation.
Een rappe i3 kan overall zeker net zo snel werken (in elk geval gevoelsmatig) als een middenmoot i5, voor mij zit het grote voordeel in de cores en threads van de i5 waardoor mijn middenmoot i5 in mijn geval sneller werkt als een rappe i3.
Voor jou zal een rappe i3 zeer waarschijnlijk volstaan, maar aan de andere kant, als die duurder is dan een middenmoot i5 zou ik toch weer voor een i5 kiezen :D
Als je processoren of zelfs hele pc's/laptop's wilt vergelijken doe dit via één site, het voordeel is dat dan iedere keer dezelfde test wordt gebruikt zodat je enigszins inzicht krijgt in de verschillen bij eenzelfde test en niet in verschillen bij verschillende tests, daar wordt je niets wijzer van.
 
Thanks.
Ik heb nu wel een laptop gezien bij Bol.com (600 euro) zonder ethernet aansluiting... op de een of andere manier spreekt mij dat niet zo aan...
Ethernet poort is altijd een goede hulp bij problemen met het uitvallen van de WiFi.
Ik werd onlangs gevraagd om mijn wachtwoord opnieuw in te voeren,maar dat lukte niet omdat de WiFi was uitgevallen. Dan maar de ethernet of utp kabel aangesloten op de ethernet poort en het wachtwoord opnieuw ingevoerd. En voilà. Internet werkte na ontkoppeling van de kabel weer prima met de draadloze verbinding.
Eerst en vooral bedankt voor de link naar "Welke Intel Core CPU is het beste voor jou".
Logischerwijs betekent dat meer cores dus meer processen tegelijk kan uitvoeren wat weer betekent dat je pc sneller en efficiënter opdrachten kan uitvoeren. Toch is dat niet altijd zo simpel. Ga daarom niet blindelings voor de processor met de meeste cores, er zijn namelijk nog meer belangrijke factoren die de snelheid van je processor bepalen waaronder de kloksnelheid. Hoe hoger deze kloksnelheid is, hoe meer instructies de processor kan uitvoeren in een enkele kloktik.
Welke kloksnelheid is geschikt voor mij?
Goede vraag, ook hier geldt dat hoger meestal beter is. Een hogere kloksnelheid genereert echter weer meer warmte en daarom worden processoren met meerdere cores op een lagere snelheid geklokt. Hier staat dus beschreven waarom de basis kloksnelheid lager is bij de intel core quadcore i5 processor.
De vier cores + 8 threads hebben dus maar een basis clockspeed van 1 GHz zodat ze niet te heet worden, dus een lagere verwerking van de data stroom in de threads die continu wordt opgedreven en aangepast naarmate de opdrachten en programma's zwaarder worden.
Een rappe i3 kan overall zeker net zo snel werken (in elk geval gevoelsmatig) als een middenmoot i5, voor mij zit het grote voordeel in de cores en threads van de i5 waardoor mijn middenmoot i5 in mijn geval sneller werkt als een rappe i3.
Oké. Hier heb je een punt. Ik zou wel graag weten als je een laptop met een intel core quadcore i5 processor verkiest, welke basis kloksnelheid en max turboboost die moet hebben?
grtz,
gilberto :thumb:


.
 
Ik zou een i5 ergens base clock rond de 1,6 tot 2,0 ghz zoeken met een turboboost tot ergens 3 á 4ghz, let dan ook op het aantal cores/threads, de budget i5 heeft ook maar 2 cores en 4 threads, maar wel weer een hogere basis snelheid, maar door het gebrek aan cores presteert die duidelijk minder als de 4 cores versie (alles in perspectief hé, wat ik duidelijk minder vindt hoef jij nog niet zo te ervaren)
 
Ik zou een i5 ergens base clock rond de 1,6 tot 2,0 ghz zoeken met een turboboost tot ergens 3 á 4ghz.
Hier onderaan staat een laptop met intel core quad core i5-8265U die een basis clockspeed heeft van 1,6 GHz en max turboboost van 3,9 GHz. Toch heeft die minder punten gekregen dan de intel quad core i5-1035G1 met basis clockspeed 1 GHz en max turboboost 3,6 GHz.
Hier mijn verwondering over de goedkopere AMD processors die nu op de computermarkt verschijnen.

Nog een vergelijking : Lenovo Ideapad 15.6"FHD AG Ryzen5-3500U 16GB 512SSD Grey W10
599 € incl. BTW

Aantal processorkernen 4 Frequentie van processor 2,1 GHz Maximale turbofrequentie van processor 3,7 GHz Processorfamilie AMD Ryzen 5 Processormodel 3500U
Als je de specs van deze laptop met AMD processor bekijkt zie je in de specs grote verschillen en natuurlijk ook in de aankoopprijs met de laptops die werken met intel core processors.Men heeft 16 gb memory in de plaats van 8 gb bij intel, de cpu heeft een U(ultra lower power) en hogere kloksnelheden die beginnen boven de 2 GHz.De SSD 512 gb in de plaats van 256 gb bij intel, en de integrated Vega10 zal ook wel goed zijn en niet onderdoen voor de nieuwe G1 van intel.En toch verkies je de laptops met een intel core i5 quad core cpu met minder geheugen en minder opslag,en of course lagere kloksnelheden. Daar moet toch een goede reden voor zijn. Kun je me verklaren wat jou precies doet kiezen voor de laptop met een intel core quad i5 processor? Geloof je rotsvast dat de kwaliteit van de AMD processors met quad core minder goed zijn als die van de intel core processors? Twijfel je aan de juistheid van de specs die bij een AMD processor worden gegeven? Hebben laptops met een AMD processor meer en zwaardere fans nodig voor de koeling? Ik lees op het internet in fora dat een intel core processor onverslijtbaar is en niet kan kapot gaan. Een feit is zeker dat er op mijn zolder een pc staat gekocht in 1995 en dus 25 jaar en de intel core cpu nog steeds goed werkt. Ook op een tweede computer(2001)die op zolder staat vermits het moederbord is gesneuveld,is de intel core processor nog in goede staat, dus 19 jaar oud. Ik weet natuurlijk niet of er mensen zijn die dezelfde ervaring delen als ik met een computer die heeft gewerkt met een AMD processor.
Wat de vergelijking betreft met twee laptops die een intel core quadcore processore i5 bezitten is het ook koffiedik kijken.Voorbeeld:

The i5-1035G1 has a bit lower base frequency (1.00 GHz to 1.60 GHz) and lower boost one too (3.60 GHz to 3.90 GHz) than i5-8265U. The memory supported frequencies are on the side of the newer CPU – DDR4-3200, LPDDR4-3733 and DDR4-2400, LPDDR3-2133 for i5-8265U.12 dec. 2019
Hier merk je op dat de i5-1035G1 een wat lagere basis frequentie heeft dan de i5-8265U.
Maaar onderaan staat dan weer geschreven dat de i5-1035G1 CPU een groter geheugen bereik ondersteund.Ook staat er geen ultra lower power angeduid bij de i5-1035G1.
De benchmark core zegt; Waarom is Intel Core i5-1035G1 beter dan Intel Core i5-8265U?
En er wordt verwezen naar zoals ik reeds zei: 1333MHz hogere ram snelheid
3733MHzvs2400MHz
4nm kleinere maat halfgeleider
10nmvs14nm
18.13GB/smeer geheugenbandbreedte
55.63GB/svs37.5GB/
32GB grotere maximale geheugengrootte
64GBvs32GB
1MB groter L2 cache
Dus deze kenmerken zorgen er voor dat ondanks de basis- en de max turboboost kloksnelheden van de i5-8265U die hoger zijn en meer IPS verwerken minder snel werken dan de laptop met de i5-1035G1. Ja men moet tegenwoordig goed uit zijn doppen kijken als men een laptop met intel core quad core i5 processor wil kopen.

grtz,
gilberto :thumb:





-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Specs table:
Intel Core i5-1035G1 Intel Core i5-8265U
Cores / Threads 4 / 8 4 / 8
Base / Max frequency 1.00 – 3.60 GHz 1.60 – 3.90 GHz
Cache 6 MB Intel Smart Cache 6 MB Intel Smart Cache
TDP / up / down 15W / 25W / 13W 15W / 25W / 10W
Memory support DDR4-3200, LPDDR4-3733 DDR4-2400, LPDDR3-2133
 
Intel Core i3-10110U vs intel Core i5-8265U –– higher frequencies can’t beat core count
hogere frequenties kunnen het aantal cores niet verslaan
Oordeel

Dus, de i3-10110U heeft hogere operationele frequenties, maar het aantal kernen is altijd belangrijker. De i5-8265U is slechts $ 18 duurder, maar het is veel sneller dan de i3-10110U. Als je kijkt naar de detailhandelsprijzen van notebooks uitgerust met die CPU's zul je merken dat de prijsverschillen klein zijn.

Misschien is de i3-10110U is nog steeds het absolute minimum voor normale dagelijkse prestaties, maar het is niet de moeite waard, want voor een paar dollar meer kun je i5-8265U die veel sneller is en je zult meer tevreden zijn met de prestaties. Onze Whiskey Lake CPU heeft meer cores en daarom is het de snellere in deze vergelijking.
Hier wordt beschreven dat jij aan het langste eind trekt(vlaams spreekwoord)voor dat jij het meest gelijk hebt.
Zo zie je maar .
Hier snap ik de laatste regel niet!
Intern geheugen
8 GB Max. intern geheugen
Max.intern geheugen 16 GB Aantal geheugensloten 1
Geheugen lay-out 4 GB onboard, 1 x 4 GB RAM geheugen uitbreidbaar Ja
Dat laatste regeltje begrijp ik niet.Er is reeds 8 gb intern geheugen voorzien.
Je kan geheugenlatjes plaatsen tot 16 gb.
Maar wat ze bedoelen met geheugen lay-out 4 gb onboard, 1 x4 gb ram geheugen uitbreidbaar begrijp ik niet. Wat betekenet dit precies?
Graag uw uitleg hierover.
Grtz,
gilberto :thumb:

Asus X509JA 15.6"FHD AG i5-1035G1 8GB 512SSD Silver W10
699 € incl. BTW Misschien iets voor jou?
 
Oké. De topic mag worden gesloten.
grtz,
gilberto :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan