Ethernet poort ontbreekt op de laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Hello,


Ik heb onlangs gemerkt dat op de webshop Compudeals waar ik mijn laptop MSI CR 61 heb gekocht, dat de mid-range MSI laptops met een prijzenkaartje van 600 € niet meer te verkrijgen zijn. Verschillende merken van laptops zoals Lenovo,Asus, HP Pavilion hebben geen ethernet poort meer, zodat je geen ethernet kabel of utp kabel op de RJ45 poort van de laptop kunt aansluiten. Ook weet ik niet als je een usb netwerkadapter(zie bijlage) op de RJ45 ingang aansluit of je dan op het internet kunt surfen. Vermits mijn provider aanbeveelt om wanneer de WiFi- of draadloze verbinding uitvalt, een verbinding te maken met een ethernet kabel, zodat je kunt merken of je dan wel op het internet kunt gaan en dus de oorzaak niet bij de provider diensten ligt maar wel op jouw laptop, vind ik het wel belangrijk dat er een Gigabit Lan aansluiting aanwezig is op de laptop die ik wil kopen. Zit er überhaupt een netwerk in de laptop die geschikt is voor een Gigabit Lan verbinding als in de specs bij Netwerk de aanduiding Ethernet Lan een rood kruisje staat, dus geen Gigabit Lan verbinding mogelijk.
Graag uw advies hierover.
Grtz,
gilberto :)
 

Bijlagen

  • RJ45.jpg
    RJ45.jpg
    12 KB · Weergaven: 129
Ik heb de handleiding gedownload, en volgens de handleiding zit-ie aan de rechterkant, achterin.
 
Op je huidige laptop zit een ethernet aansluiting.

Zoekende op de website die je noemde, leverde mij niet 1 laptop die geen ethernet aansluiting hebben.
En trouwens, 1Gbit ethernet is zo'n beetje de standaard geworden.
 
Thanks voor de reacties op mijn vraag. Sorry, maar ik heb mij niet goed uitgedrukt. Ik begon met te schrijven dat er tegenwoordig geen MSI mid-range laptops meer te koop worden aangeboden op de online webshops. Enkel MSI gaming notebooks die beginnen vanaf een prijskaartje van 1000 €. En ik wil uitsluitend een mid-range msi laptop kopen. Dus balen. En waarom een MSI merkt laptop. Omdat die super goed zijn en op de gemakkelijkste manier kunnen worden gedemonteerd om het stof te verwijderen van de interne fan en koelpasta aan te brengen op de CPU. Je hoeft maar één gedeelte van de grondplaat los te maken en je ziet onmiddellijk de fan en de processor met heatsink zitten. Ook de interne schijf en de geheugen sticks.
Hierdoor is een misverstand ontstaan dat ik alleen maar de laptops van MSI bedoelde. Ik moet dus op zoek naar een ander merk laptop die beantwoord aan een mid-range notebook met dezelfde mogelijkheden zoals een mid-range MSI laptop. En hierbij kwam ik tot de ontdekking op de webshop van mijn computerdealer Compudeals dat de huidige merken zoals Lenovo, Asus, HP Pavilion bij de spec bij de subtitel NETWERK of POORTEN rode kruisjes plaatsen bij de optie Ehternet aansluiting of Lan verbinding. Dus alleen de WiFi verbinding wordt nog vermeld. Alleen één laptop met een AG Ryzen 5 -3500U cpu met het merk Lenovo heeft een ethernet poort RJ45. Lenovo Ideapad 15.6"FHD AG Ryzen5-3500U 16GB 512SSD Grey W10
Het valt ook op dat de verkoopprijs 599€ voor deze notebook met 16 gb geheugen en een cpu Ryzen 5 3500u, heel goedkkoop is in vergelijking als je een laptop met intel core i5-103G1 cpu en 16 gb memory koopt.(799 €).Wat me toch doet vermoeden dat de kwaliteit en leeftijdsduur van deze amd processor niet zo goed is als de intel core i5-1035G1 processor. Ondanks de hogere kloksnelheid van de basis- en max turbo frequentie die misleidend hoger zijn aangeduid als je de bench store mark bekijkt van beide processors. Maar ik wijk nu een beetje af van mijn vraag of ik met zo een netwerkkaart als getoond in de bijlage verbinding kan maken met een ethernetkabel of utp kabel? Een Lenovo laptop is ook niet zo moeilijk om te demonteren en de fan te reinigen en koelpasta aan te brengen op de cpu. Vermits je als je het toetsenbord verwijderd, je enkel één breed lint moet loskoppelen van het motherboard. Bij de Acer laptop wordt het moeilijker omdat wanneer je het toetsenbord verwijderd, daarna twee smalle lintjes die moeilijk te bereiken zijn en klein, moet loskoppelen van het moederbord.Hoe het bij een Asus laptop zit weet ik nog niet precies, maar volgens de tutorials hierover op YouTube ziet het demonteren van dit merk laptops er ook niet zo gemakkelijk uit. Nooit wordt in de specs van de laptops verwezen naar de graad van moeilijkheid hoe en laptop kan worden gedemonteerd om het stof van de fan te verwijderen en de bovenzijde van de cpu van koelpasta te voorzien. Degenen die de video's vertonen hebben meestal reeds verscheidene malen deze laptop geopend en weer geassembleerd. Ze verduidelijken dit door regelmatig videobeelden met een versnelling van de vereiste handelingen uit te voeren. Ik heb alleen ondervinding bij het demonteren van de Acer laptop van mijn dochter, die een eerste acer laptop had die gesneuveld is door teveel stof die opgepakt zat in de verluchtingsrooster.
Ook heb ik ervaring van mijn twee msi laptops bij het reinigen van de interne ventilator en het aanbrengen van koelpasta op de bovenkant van de processor.
Grtz,
gilberto :rolleyes:
 
Een echte gaming laptop heeft altijd al meer gekost dan € 600,-, ook van MSI.
MSI is (voorlopig) gestopt met het maken van budget laptops en hun instapmodel begint ergens rond de € 800,-
Jij stelt ook dat 'goedkope' laptops geen RJ45 aansluiting hebben, ik moet goed zoeken om die te vinden, het merendeel heeft wel gewoon de mogelijkheid om bekabeld in het netwerk te werken.
(Voorbeeld https://tweakers.net/laptops/vergel...tHy7CnmG0xqUqtEb3f5hMv5dfItKtpKFGrFrfoorbeeld https://tweakers.net/laptops/vergel...5wK4g6totHy7CnmG0xqUqtEb3f5hMv5dfItKtpKFGrFrf)
Voor mij is het in ieder geval geen issue of er nu wel of geen klepje af kan om bij de fan te komen, ik kies meer op betrouwbaarheid, hardware specificaties en wat krijg ik voor mijn geld.
Bovendien, ik heb hier nog wat oudere laptops liggen (Asus, Toshiba en een Acer, allemaal 8 jaar of ouder) die hebben inderdaad allemaal een keurig klepje ter hoogte van de fan, terwijl de nieuwere (van die merken) dat allemaal niet meer hebben, waar ik mee bedoel te zeggen, iets wat een fabrikant nu heeft wil niet zeggen dat het op een volgend model ook nog zo is.
MSI hangt op dit moment ook de mening aan, dat voor mid-range laptops het niet heel belangrijk is om een zeer snelle stabiele netwerk toegang te hebben, dus geen bedrade aansluiting, voor gaming is dat wel belangrijk dus daar zit (nog) wel een RJ45 aansluiting op.
Daarbij komt nog de vraag of je met de huidige AC standaard nog wel bedraad wil.
Hoe snel is 802.11ac WiFi?

Een nieuwe Wi-Fi standaard is natuurlijk leuk, maar wat u vooral wilt weten is natuurlijk hoe snel 802.11ac eigenlijk is. Het antwoord op deze vraag is tweeledig en op te delen in een theoretisch antwoord en een antwoord uit de praktijk. Eerst het theoretische antwoord.

In theorie is 802.11ac WiFi in staat om snelheden te halen tot ongeveer 7Gbps, verdeeld over acht 160MHz 256-QAM kanalen. Een dataoverdracht van 900 megabyte per seconde is waanzinnig snel, maar in de praktijk eigenlijk niet haalbaar. In plaats van de mogelijke acht kanalen, gebruikt u waarschijnlijk twee tot drie 160MHz kanalen, met als gevolg dat u maximale snelheden haalt tussen de 1.7Gbps en 2.5Gbps. Dit is nog altijd vele malen sneller dan de 802.11n standaard, die snelheden kan halen tot maximaal 600Mbps.

Het is natuurlijk de vraag of u deze WiFi-snelheden echt nodig heeft, maar ook als dit niet het geval is, biedt de 802.11ac standaard meerwaarde. Het is niet langer nodig om via een Ethernetkabel video’s of data te streamen, 802.11ac WiFi is een zeer geschikt alternatief voor datastreaming. Zo heeft u niet langer kabels nodig, maar kunt u wel blijven genieten van hoge snelheden.
Bron
 
Vriendelijk dank voor de aangebrachte uitleg en gegevens.
Voor mij is het niet zo moeiljk om een goedkope laptop Asus X543MA-GQ556C-BE 15.6"HD N4000 4GB 128SSD DVD Gray W10

349 € incl. BTW Voorraad: : 313 pcs te vinden op de webshop Compudeals.be. Kijk maar eens op deze website naar de specs van deze laptop bij de subtitel NETWERK of POORTEN en je ziet een rood kruisje staan bij de ethernet poort.(niet aanwezig).

Naast de Asus laptop staat een goedkope Lenovo S145 15.6"FHD AG ATHLON 300U(2.4GHz) 4GB 128SSD W10 349 € incl. BTW Eveneens geen mogelijkheid om een lan verbinding te maken op deze laptop. En ga zo maar verder. Op andere fora schrijven ze ook dat er geen laptops zijn zonder een ethernet poort. Maar als ik deze twee laptops op een andere webshop bekijk, zie ik daar ook geen ethernet poort staan bij NETWERK of POORTEN. Bij de duurdere exemplaren hetzelfde liedje, Kijk maar eens goed en niet vluchtig zoals sommigen doen en dan direct besluiten dat dit niet zo is. Gaming laptops zijn niet aan mij besteed.

Je hebt natuurlijk gelijk als je naar de betrouwbaarheid en de specs voor de hardware in eerste instantie kijkt, je kan een voorkeur hebben voor een Amd Ryzen 5- 3500U processor of je koopt liever een intel core i3 of i5 cpu. Je kunt deze processoren vergelijken bij de bench store mark, en zo verder. Ik zal bv geen videokaart Nvidea Geforge nemen,maar een geïntegreerde UHD grafische chip 620 die zich in de cpu bevindt op het motherboard. Omdat enige jaren terug in mijn laptop met Windows Vista Ultimate de Nvidea Geforge reeds snel begaf en voor het herstellen en vervangen meer dan 300 € werd gevraagd. Het gegoochel tussen intel en amd met hun processors is ook verwarrend. Ondanks een intel core cpu een kleiner basis frequentie heeft van 1,2 tot max turboboost 3,4 GHz wordt deze meer punten toegekend, en als beter beschouwd door bv een lower latency dan de amd cpu die een basis frequentie heeft van 2,5 tot max turboboost 3,7 GHz. Het aantal cores(kernen van de processor spelen ook mee).Maar wat je niet kunt terug vinden in de specs van beide cpu's is de leeftijdsduur voordat ze bezwijken. Amd processoren waren in het prille begin van hun ontstaan sneller kapot omdat ze meer vermogen nodig hadden en te warm werden daar ze meer stroom opnemen dan de intel processors, en de spanningregelaars en de amd cpu niet voldoende werden gekoeld... Ik weet niet of dit nog van toepassing is , maar het is een feit dat de intel core cpu's minder vermogen opnemen en dus ook minder heet worden, waardoor de spanningregelaars minder snel kapot kunnen gaan. Daarom verkies ik nog steeds de intel core processor.Maar het is niet gemakkelijk om de laptop te vinden die jij zelf verkiest.
Ik zou graag deze laptop: Lenovo Ideapad 17.3"HD+ AG i3-10110U 8GB 256SSD W10 Grey
599 € incl. BTW kopen maar met een beeldschermdiagonaal 15,6 " in de plaats van een 17,3 HD schermdiagonaal.
grtz,
gilberto :rolleyes:
 
Ik heb ook niet geschreven dat alle een rj45 aansluiting hebben, maar dat 90% toch wel zeker wel heeft, degene die juist nu uitgekozen hebt, heeft nu net geen rj45 aansluiting.
Hou je vast aan een intel (ook mijn voorkeur) 8Gb etc. dan kom je bij Lenovo op €100,- hoger uit.
https://tweakers.net/laptops/vergel...MGVanhtaIzPJvhGaWUyFRE-pCRIB0cJGzUCYRQydy6_gA

Betrek je er b.v. ook Dell bij dan blijf je wel rond de € 600,-
https://tweakers.net/laptops/vergel...rawK3FbPa5St81VmstsASROWyWIB08lNloyhBCLXXr-gM
 
ThankS.
Asus F509JA-EJ454T-BE 15.6"FHD i3-1005G1 8GB 512SSD W10
499 € incl. BTW geen ethernet poort intel core processor
Lenovo S340 14"FHD IPS Intel 5405U 4GB 256SSD W10 Grey
449 € incl. geen ethernet intel core processor
Lenovo S145 15.6"FHD AG AMD A9-9425 8GB 512SSD Black W10
449 € incl. BTW Deze heeft een ethernet poort maar is een amd a9 cpu, geen intel core
Lenovo Ideapad 17.3"HD+ A9-9425 8GB 256SSD Radeon R3 W10
499 € incl. BTW Deze heeft wel een ethernet poort maar is geen intel core processor
Asus F509JA-EJ454T-BE 15.6"FHD i3-1005G1 8GB 512SSD W10
499 € incl. BTW geen ethernet poort intel core processor
Lenovo S145 14"FHD TN AG i3-1005G1 8GB 256SSD W10 Grey
549 € incl. BTW geen ethernet LAN intel core processor
Lenovo Ideapad 17.3"HD+ AG i3-10110U 8GB 256SSD W10 Grey
599 € incl. BTW geen ethernet LAN intel core processor
Lenovo L340 17.3"HD+ AG Ryzen 5-3500U 16GB 256SSD Black W10
599 € incl. BTW Deze heeft wel een ethernet poort maar is een amd cpu geen intel core processor
Lenovo V155 15.6" FHD Ryzen 5 -3500 8GB 256SSD DVDRW W10PRO
649 € incl. BTW Deze heeft ook een ethernet LAN maar is een amd ryzen 5 cpu en geen intel core zoals ik die wil kopen.
Asus 15.6"FHD IPS R5-3500U 12GB 512SSD VEGA 8 GRAPHICS W10
599 € incl. BTW Deze heeft een ethernet LAN aan boord maar heeft een ams ryzen cpu,geen intel core processor
Lenovo Ideapad 15.6"FHD AG Ryzen5-3500U 16GB 512SSD Grey W10
599 € incl. BTW Deze heeft een ethernet poort maar is een amd ryzen cpu, geen intel core processor
Lenovo L340 17.3"HD+ AG Ryzen 5-3500U 16GB 512SSD Black W10
649 € incl. BTW Deze heeft een ethernet poort maar is een amd ryzen cpu, geen intel core processor
Lenovo Ideapad S145 15.6"FHD i5-8265U 8GB 512SSD Black W10
649 € incl geen ethernet poort intel core processor
ASUS VIVOBOOK 14"FHD IPS i5-8265U 4GB 512SSD Gun Metal W10
649 € incl. BTW geen ethernet poort intel core processor
Asus ZenBook Flip 14.0 FHD IPS Ryzen5-3500U 8GB 256SSD W10
699 € incl. BTW Deze heeft geen ethernet poort en een ams ryzen 5 cpu, geen itel core processor.
Lenovo s340 14"FHD IPS AG i5-1035G1 8GB 512SSD Grey W10
749 € incl. BTW geen ethernet poort intel processor
Asus X509JA 15.6"FHD AG i5-1035G1 8GB 512SSD Silver W10
699 € incl. geen ethernet poort intel core processor
Lenovo S145 15.6"FHD AG i5-1035G1 12GB 512SSD Grey W10
699 € incl. BTW geen ethernet LAN intel processor
ASUS VIVOBOOK 14"FHD IPS i5-8265U 4GB 512SSD Gun Metal W10
649 € incl. BTW geen ethernet poort intel processor
10 laptops intel core processor zonder ethernet poort
8 laptops amd cpu met ethernet LAN
Het valt hierbij op dat alle laptops met een AMD processor wel een ethernet LAN hebben en de laptops met intel core processor geen ethernet poort hebben.
Ik vraag me dus af of er een fout is geslopen in de specs van de laptops met een intel core cpu of het toch juist is? Ik heb ook gemerkt op deze website Compudeals.be dat er bij sommige laptops in de specs geen usb aansluitingen worden vermeld onder de subtitel:poorten en Interfaces.
En is het misschien zo dat leverancies die laptops leveren met intel core processors, willen besparen op die manier door geen ethernet poort meer te plaatsen?
Volgens uw link naar tweakers:Lenovo V110-15ISK 80TL0113MB (Belgisch model)
Deze heeft een ethernet poort
Lenovo ThinkBook 14 IIL (20SL00K5MB, Azerty toetsenbord) Deze heeft ook een ethernet poort

Lenovo V330 81AX00ARMB (BE)
Deze heeft ook een ethernet poort
Ja dit valt bijzonder op!!!!!!! Op de website van tweakers hebben de laptops met een intel core processor wel een ethernet Lan .
Het is de omgekeerde wereld. In Nederland verkopen ze lenovo laptops met intel core cpu en met het belgische azerty klavier en een ethernet poort .
Bij ons in Oost-Vlaanderen(België) verkopen ze lenovo laptops met intel core processor zonder ethernet poort . Ik weet natuurlijk niet of dit op andere websites ook altijd zo is als op de webwinkel van Compudeals.
Maar ik begrijp de verbazing van jullie omdat dit niet voorvalt op de webwinkels in Nederland. Ik zal de webwinkel Compudeals eens contacteren en vragen hoe het komt dat hun laptops met intel core cpu over geen ethernet poort beschikken.

grtz,
gilberto :thumb:
 
Je moet het even omkeren, zoek op tweakers naar een laptop die jou bevalt, de laatst gegeven link staat al gefilterd op jouw voorkeuren en ga daarmee kijken of die in Be te verkrijgen is, lijkt mel wel want Azerty staat ook aan, je zit toch, mag ik hopen, niet vast aan compudeals.

Overigens, ik neem aan dat dit topic ook van jou is?
https://nl.hardware.info/forum/threads/ethernet-poort-ontbreekt-op-de-laptop.314090/
 
Nogmaals bedankt. Blijkbaar controleren medewerkers van een forum of de TS ook op andere fora zijn vraag heeft gesteld. Op de hardware info forum was er iemand die schreef dat hij "afhaakte", omdat hij wellicht ook op jullie forum is gaan snuffelen naar mijn vraag. Dat mag, maar ik vind het wel vreemd om dit te doen. Ik wachtte reeds drie dagen op een antwoord op mijn vraag bij Hardware info forum, en omdat ik geen antwoord kreeg heb ik mijn vraag op het helpmij.nl forum geplaatst. Ik vind het nog vreemder dat u vraagt of ik wel slavik ben die deze vraag stel. Ik werk alleen op mijn laptop en niemand kent mijn wachtwoord voor mijn account op uw forum. Maar soit. En ook raar wanneer je schrijft dat ik vastzit aan Compudeals. Neen, absoluut niet. Mijn computerleverancier woont in mijn dorp en werkt samen met deze computerfirma. De voornaamste reden dat ik koop bij Compudeals is dat wanneer mijn laptop of computer niet goed meer werkt, ik heel gemakkelijk en snel mijn computerleverancier kan bereiken. In het verleden heb ik ervaren toen ik een computer kocht die door hem was geleverd van de Nederlandse firma Q-Force, dat twee maanden na de aankoop de computer niet goed meer werkte. Bij een tweede aankoop van een computer enkele jaren later bij dezelfde computerleverancier, die nu voor de firma Compudeals werkt, werkte de computer niet goed meer een week na de aankoop. Bij de eerste herstelling werd een nieuw moederbord en nieuw geheugen geplaatst, bij de tweede herstelling terug een nieuw moederbord. De vervangingen gebeurden snel en goed. Ik kon wel mijn Windows 10 die ik bij deze computerleverancier had gekocht, niet meer activeren. Dit kwam omdat de vorige productsleutel in Windows 10 niet meer overeen kwam met het nieuwe motherboard. Toen ik vroeg of ik een nieuwe dvd met Windows 10 kon krijgen, zei hij dat de firma Compudeals dit niet deed. Ik heb toen op het internet zitten zoeken hoe ik een nieuwe activatie kon regelen. Dit heb ik gevonden en door telefonisch contact met Microsoft en hun hulp weer mijn Windows geactiveerd. Ik heb gelezen op het internet bij andere topic starters die schreven, dat ze drie maanden moesten wachten op hun Asus toestel voor deze was hersteld en terug gezonden.


Intel Core i5 1035G1 Scherm 15.6 inch, 1920 x 1080 Pixels, Full HD Opslag 512 GB SSD Aantal kernen Quad Core Kloksnelheid processor 1 GHz Turbo kloksnelheid 3.6 GHz Ram-geheugen 8 GB DDR4 Grafische kaart Intel HD Graphics 579 €

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----LENOVO L340-15IRH € 799,00
Intel Core i5 9300HF Scherm 15.6 inch, 1920x1080 Pixels, IPS Opslag 512 GB SSD Aantal kernen Quad Core Kloksnelheid processor 2.4 GHz Turbo kloksnelheid 4.1 GHz Ram-geheugen 8 GB DDR4 Grafische kaart Nvidia GeForce GTX 1650 Grafisch geheugen Dedicated 4 GB DDR5
Zoals je hier kunt zien zijn deze laptops voorzien van een intel core i5 processor met elk een andere naam. De intel core i5-1035G1 heeft een basis frequentie van 1 GHz tot een max turbofrequentie 3.6 GHz.
De intel core i5-9300 HF heeft een basis frequentie van 2. 4 GHz tot een max turbo kloksnelheid 4.1
Je merkt hier dus dat de laptop die duurder is een hogere basis frequentie of kloksnelheid heeft.
Hieruit kan men afleiden dat de standaard snelheid van de intel core i5-9300HF(2.4 GHz) sneller is dan de standaard snelheid van de intel core i5-1035G1 (1 GHz).Je kunt dus sneller surfen op het internet met de intel core i5-9300HF en ook beter multitaksen.
Hier staat een beschrijving die wordt getoond bij de specs over de kloksnelheid van een processor.
De kloksnelheid van de processor uitgedrukt in GHz. De kloksnelheid heeft tegenwoordig weinig meer met de werkelijke snelheid van de computer te maken,doordat verschillende processorfamilies en merken een verschillende hoeveelheid data per clock cycle verwerken.
In hoeverre kun je nog betrouwen op de hogere kloksnelheden die voor een zelfde categorie cpu i5 worden gegeven?
IdeaPad 5i 15
Webprijs: €579,00
Processor
Intel Core i3-1005G1-processor (1,20 GHz, tot 3,40 GHz met Turbo Boost, 2 kernen, 4 MB cache)
Dit is een intel core i3-1005G1 processor dual core met een basis kloksnelheid 1,20 GHz en een max turbo kloksnelheid 3,40 GHz.
De laptop met de intel core i5-1035G1 heeft een basis kloksnelheid van 1 GHz tot max turbo boost kloksnelheid 3,6 GHz.
Zogoed als geen verschil in de kloksnelheden tussen een intel core i3 en een intel core i5 processor. Hier speelt dus het aantal kernen dat is toegepast.Voor de i3-1035G1 2 kernen en voor de i5-9300HF een quad-core.
Sorry voor de uitgebreide tekst, maar ik wil graag op de hoogte zijn voor ik een nieuwe laptop aankoop. Het uitgebreide aanbod met verschillende merken van de laptops maakt het er niet gemakkelijker op.
grtz?
gilberto :thumb:
 
Controleren is een groot woord, maar er zijn helpers (net als ik) die op meerdere fora actief zijn, dan kom je vanzelf dezelfde vragen tegen.
Het is wel vervelend als er op twee fora dezelfde antwoorden gaan worden gegeven, er wordt een hoop tijd in een antwoord gestoken en als ik dan tegenkom dat een soortgelijk antwoord al enige tijd op een ander forum aan je is gegeven, dan heb ik dus het werk voor niks zitten doen en dat is jammer, je kunt gewoon melden dat je ook elders dezelfde vraag uit hebt staan, dan kan een helper daar kijken welke antwoorden al gegeven zijn en hoeft daar dus geen nodeloze tijd in te steken, want alhoewel dit natuurlijk allemaal vrijwillig is, heb ik (en waarschijnlijk de andere ook) een hekel aan nodeloos werk.

Als je processors wilt vergelijken dan is userbenchmark.com een leuke site
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9300H-vs-Intel-Core-i5-1035G1/m744904vsm895407

Daar zie je dat de processoren elkaar niet veel ontlopen, de 9300H is inderdaad iets sneller maar verbruikt behoorlijk meer stroom, dat is als je een laptop onderweg moet gebruiken zeker wel een issue. Dat komt mede omdat de 9300H dus een 9de generatie is en de 1035G1 dus de 10de
Als je de i3-1005G1 met de twee i5's vergelijkt dan is die 'relatief' traag.
Als je voornamelijk aan de stroomkabel werkt is de 9300H de beste van dit stel, gebruik je de laptop veel zonder stroomkabel dan is 1035G1 de beste keus.
 
Processor
HP 15s-fq1041nb - Laptop - 15.6 Inch - Azerty 599 -

Processortype
Intel Core i5 Processornummer

i5-1035G1 (4 cores) Codenaam Ice Lake Kloksnelheid
1 GHz (max. 3,6 GHz)
-------------------------------------------------------------------------------------
Processor
⦁ Processorfamilie Intel® Core™ i3
⦁ Processormodel 10110U
⦁ Frequentie van processor 2.1 GHz
⦁ Maximale turbofrequentie van processor 4.10 GHz
⦁ Aantal processorkernen 2
Processor cache 4 MB 599 € HP pavilion laptop 15-dw1029nb silver
Welke processer werkt het snelst?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----HP ZBook 17 G6 6TV35EA | 17" | Intel Xeon E-2286G |
-------512GB | 32GB | Quadro RTX 4000 5152, 15€

------17.3 inch Full HD scherm Intel Core i9 32 GB werkgeheugen 512 GB opslag SSD NVIDIA Quadro M4000. Misschien heb jij interesse voor deze laptop?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Thanks. Het is goed om te weten als ik een vraag stel op een ander forum en het daar te lang duurt voordat ik een antwoord krijg, ik het aan jullie kan melden zodat jullie al een inzage en meer details over mijn vraag te weten komen.
De intel core i5-1035G1 heeft een basis frequentie van 1 GHz tot een max turbofrequentie 3.6 GHz.
De intel core i5-9300 HF heeft een basis frequentie van 2.4 GHz tot een max turbo kloksnelheid 4.1
Je schrijft dus dat de intel core i3-1005G1 beduidend trager is dan de intel core i5-9300HF.
En dat de intel core i5-9300 HF ook meer stroom verbruikt dan een intel core 3-1005G1 processor
Je schrijft dat wanneer je deze laptop met intel core i5-9300HF meeneemt en mobiel gebruikt, de batterij snel leeg is. M.a.w. dit komt doordat deze cpu meer stroom verbruikt dan een intel core i3-1005G1 processor. Hij is wel geschikt om aan het stroomnet te worden gekoppeld. Nochtans daar blijft hij dezelfde hoeveelheid kilowatt verbruiken. Jij weegt dus het sneller ontladen van de batterij af tijdens mobiel gebruik als een negatief punt voor deze intel core i5-9300HF cpu. Ja ieder persoon bekijkt het van een ander standpunt en ander gebruik om een laptop aan te schaffen die aan zijn eisen voldoen. Mijn laptop is constant aan het stroomnet gekoppeld. En het is normaal dat een snellere cpu meer stroom verbruikt dan een trage processor met een kleiner basis frequentie en een kleiner max turbo boost processor.
Maar kun jij mij zeggen welke laptop het snelst werkt tijdens het surfen op het internet: mijn laptop met een intel core i3-4100M en een vaste frequentie van 2,5 GHz of een laptop met een intel core i5-1035G1 met een basis frequentie van 1 GHz tot een max turbo boost kloksnelheid van 3,6 GHz?
Ik kan mij niet ontdoen van het feit wanneer een basis kloksnelheid lager is dan 2 GHz is, deze een tragere snelheid heeft dan een basis kloksnelheid boven de 2 GHz. Is dat zo? Want mijn laptop met een snelheid van 2,5 GHz werkt constant met een snelheid boven de 2 GHz. En hoeveel zal ik de snelheid van 3,6 GHz gebruiken wanneer ik niet met zware programma's zoals photoshop en video bewerking werk. ik ben van mening dat ik met mijn huidige laptop sneller op het internet kan surfen aan een vaste snelheid van 2,5 GHz, dan dat ik met een laptop met intel core i5-1035 G1 kan surfen op het internet met een frequentie van 1GHz tot 3,6 GHz. Want wat is de snelheid van een intel core i5-1035G1 wanneer je surft op het internet? Is dat 1 GHz of is dat 2 GHz of is dat 3,6 GHz? Kun jij hier op antwoorden?
Dank bij voorbaat.
grtz,
gilberto :)
 
De snelheid van surfen is slechts voor een zeer klein deel afhankelijk van de processor snelheid, ook de hoeveelheid intern geheugen, snelheid van de interne opslag tellen mee.
Wat je vaak zult merken is dat als je veel programma's of internetvensters open hebt staan, de snelheid bij een i3 naar beneden gaat (i3 is slechter in multi-tasken) als je dan ook nog weinig intern geheugen zou hebben wordt dat echt wel merkbaar.
Je ziet dat dus ook op de deze link, bij een beetje simpel tekstverwerken of simpel surfen ontlopen ze elkaar niet zo veel, maar als er meer gevraagd gaat worden gaat de i5 het winnen.
Je schrijft dat de laptop voornamelijk aan de stroom hangt, ik zou dan gewoon kiezen voor de snelste i5 die binnen je budget en je wensenlijstje valt (b.v. de i5 9300HF uit een eerder bericht van je), de i3-4100M gebruikt al 37W, dus daar gaan bijna alle nieuwere CPU's onder.
De snelheid van de processor is niet te zeggen, die is afhankelijk van de belasting van de processor, des de meer taken die krijgt des te hoger de frequentie zal worden dus 1 venster met simpele tekst is basis frequentie, 10 venster met allemaal actieve beelden en data zal resulteren in een hogere frequentie.
Overigens is de basis processor snelheid wel aan te passen in het energie beheer van windows.
 
Hi Maestro12,
Batterij Interne li-polymeerbatterij met 3 cellen, 45 Wh
Batterij
Interne Li-ionbatterij met 4 cellen, 46 Wh Welke batterij is de beste? Is li-polymeerbatterij even goed als li-ionbatterij?


De Intel Core i3-1005G1 is een energie-efficiënte dual-core-SoC voor laptops en Ultrabooks gebaseerd op de Ice-Lake Y-generatie die werd voorgestel in mei 2019 (Computex). De SoC integreert twee Sunnycove-CPU-cores (4 threads dankzij HyperThreading) geklokt aan 1.2 (basis) - 3.4 (single- en dual-core Turbo) GHz. Volgens Intel behalen de Sunnycove-cores 18% meer IPC (Instructions per Clock), waardoor de CPU-prestaties vergelijkbaar zouden moeten zijn met die van de hogere geklokte Whiskey-Lake-voorgangers (bv. Core i3-8145U met 2.3 - 3.9 GHz) of een oudere Core i7-7660U (2.5 - 4 GHz dual-core).
Als dit een juiste vaststelling is dan zou een processor zoals intel core i3-1005G1 dezelfde kloksnelheid hebben als de vorige cpu Wiske-lake-voorgangers Core i3-8145U MET 2.3-3.9 GHz. OF zelfs een oudere Core i7-7660U(2.5- 4 GHz dual-core)
Omdat er 18% meer IPC worden behaald met de sunnycove-cores.
Hierdoor kun je dus even snel multitaksen met een cpu intel core i3-1005G1 met een basis kloksnelheid van 1,2 GHz, als met een Intel Core i7-4702MQ @ 2.20GHz die allebei de zelfde bench mark waarde hebben . Dus niet de aanduiding van de basis kloksnelheid en de max turbo boost bepaalt de juiste snelheid van de cpu, maar het percentage dat de Sunnycove-cores behalen en de bench mark score.. Hoe meer instructies per cycle (Clock) hoe sneller de processor is.Dit had ik reeds in een vorige topic vermeld,dat deze uitleg ook staat bij de basis frequentie en de max turbo boost kloksnelheid als je klikt op het vraagtekentje voor meer info. Het aantal data of IPC per cycle verschilt tussen de processors, en bepaalt de juiste snelheid van de cpu.
Intel Core i3-10110U-processor (2,10 GHz, tot 4,10 GHz met Turbo Boost, 2 kernen, 4 MB cache)Last Price Change: $444.95 USD (2020-07-15) voor de processor

Intel Core i3-1005G1 processor 1,2 GHz tot 3,4 GHz $281
Het valt wel op dat hoe hoger de kloksnelheden zijn de aankoopprijs ook duurder is.

As of 16th of July 2020 - Higher results represent better performance !!!!!!!!!!!!!!!!!
Intel Core i3-1005G1 @ 1.20GHz 5,264
Intel Core i5-6442EQ @ 1.90GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i5-6442EQ/3560vs3544 4,573
Intel Core i5-8265U @ 1.60GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i5-8265U/3560vs3323 6,289
Intel Core i5-7442EQ @ 2.10GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i5-7442EQ/3560vs3392 4,853

Intel Core i5-7260U @ 2.20GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i5-7260U/3560vs2993 4,094



Intel Core i3-8145U @ 2.10GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i3-8145U/3560vs3349 3,689

Intel Core i5-8365UE @ 1.60GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i5-8365UE/3560vs3594 6,079

Intel Core i7-3630QM @ 2.40GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i7-3630QM/3560vs1444 5,050
Intel Core i7-4702MQ @ 2.20GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i7-4702MQ/3560vs1939 5,264
Intel Core i5-5300U @ 2.30GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i5-5300U/3560vs2459 2,738
Intel Core i7-3740QM @ 2.70GHz /compare/Intel-Core-i3-1005G1-vs-Intel-Core-i7-3740QM/3560vs1481 5,551Hier kun je zien dat zelfs de intel cores i5 processors lagere waarden hebben dan de intel core i3-1005G1.Ook staan er intel core i7 processors in de tabel met een lagere waarde of dezelfde waarde van de intel core i3-1005G1 cpu.
Ondanks de hogere kloksnelheden bij de intel core i5 en de intel i7 processores hebben ze een lagere waarde gekregen in deze tabel.
Het is dus absoluut nodig om naar de bench mark store te kijken om de juiste processor kloksnelheid te kennen. Want de gedachte dat de intel core i7 de snelste was is verleden tijd. Het is dus opletten geblazen voordat je zomaar een intel core i7 processor koopt die trager of maar even snel is als een intel core i3 procssor.
Grtz,
gilberto :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Leuk al die vergelijkingen, maar je bent nu processors aan het vergelijken van de 3de generatie met die van de 10de generatie, dat gaat niet werken.
Dikke kans dat een i7 van de 3de gen. het gaat verliezen van een i3 van de 10de gen., bovendien een performance index die bijvoorbeeld alleen de single core presaties weergeeft, geeft een heel ander resultaat als er bijvoorbeeld ook 3d (multi core) wordt meegenomen.
Dat staat allemaal niet in jouw verhaal.
Verder zou ik al niet meer gaan zoeken/vergelijken met een 3de gen. processor, maar het zoek gebied slechts beperken tot de 9de en 10de gen., ook de overige hardware die bij een 3de gen. hoort is al 'oud' en loop je dus dikke kans de de overall prestatie van de gehele laptop achterblijft hierdoor.
Stel eerst je budget vast, vervolgens ga je kijken hoeveel 'waar' je voor dat geld kunt krijgen (en vergeet dus de oude generatie processoren), overweeg de grootte van de SSD, intern geheugen enz.. Vergeet ook niet dat je voor garantie ook 'betaald', een laptop kan wel duurder lijken maar als je daar b.v. 3 jaar garantie op krijgt i.p.v. 1 jaar is dat een overweging die je moet maken.



O ja, een mooie uitleg over Li-Ion en Li-Po staat op de volgende link.
https://blog.replacedirect.nl/2015/01/08/de-verwarring-rond-lithium-polymeer-accus/
 
Thanks. Het is zeer juist wat je schrijft en processors van de 3de generatie kunnen niet dezelfde goede prestaties leveren als de nieuwe processors van de 9de en 10de generatie.
bovendien een performance index die bijvoorbeeld alleen de single core presaties weergeeft, geeft een heel ander resultaat als er bijvoorbeeld ook 3d (multi core) wordt meegenomen. Sorry, dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien.
Cinebench R20 (Single-Core) 417 Cinebench R20 (Multi-Core) 842
Passmark CPU (Single-Core) 2274 Passmark CPU (Multi-Core)5449
Geekbench 5 (Single-Core) 1061
Kunt u me uitleggen wat het verschil is tussen Cinebench R20 (single- core) en (Cinebench R20 multi-core)

Kunt u me uitleggen wat het verschil is tussen Passmark CPU(single-core) en Passmark CPU (multi-core)
wat isGeekbench 5(single-core)

Acer Aspire3 17.3"HD+ Intel N4000 4GB 256SSD DVDRW W10 Black
Scherm : 43,9 cm (17.3") Resolutie : 1600 x 900 CPU : Intel® Celeron® RAM : 4 GB Opslag : SSD VGA : Intel® UHD Graphics 499€
Asus F509JA-EJ454T-BE 15.6"FHD i3-1005G1 8GB 512SSD W10
499 €
NOTAS0000386
Scherm : 39,6 cm (15.6") Resolutie : 1920 x 1980 Pixels CPU : Intel® 10de generatie Core™ i3 RAM : 8 GB Opslag :512SSD VGA : Intel® UHD Graphics
186 stuk(s)
Graag uw mening over deze twee laptops, dus qua prijsvergelijking en performance van de processors van beide laptops.
Ze staan allebei op de website van Compudeals op de eerste pagina in aanbieding.
Stel eerst je budget vast, vervolgens ga je kijken hoeveel 'waar' je voor dat geld kunt krijgen (en vergeet dus de oude generatie processoren), overweeg de grootte van de SSD, intern geheugen enz.. Vergeet ook niet dat je voor garantie ook 'betaald', een laptop kan wel duurder lijken maar als je daar b.v. 3 jaar garantie op krijgt i.p.v. 1 jaar is dat een overweging die je moet maken.
Ik ben zoals velen gebonden aan een bepaald budget,maar dat is niet volledig juist. Je moet ook rekening houden met welke programma's(lichte of zware) je zult werken op de laptop. Ik heb een laptop met intel core i3 en een laptop met intel core i5 sedert enkele jaren. Ervaring heeft me geleerd dat ik zo goed met Windows Movie Maker kan werken op de i3 laptop als op de i5 laptop. Hetzelfde met Audacity een audio verwerkings programma. Dus mijn ervaring leert dat een laptop met intel core i3 processor voldoet aan de taken die ik uitvoer. Maar..... nu zie ik zowel laptops met intel core i3-1005G1, en i3-10110U staan.
Core i3-10110U has 4MB of L3 cache and operates at 2.1 GHz by default, but can boost up to 4.1 GHz, depending on the workload. Intel is making the Core i3-10110U on a 14 nm production. Dus twee laptops met intel core i3 processor maar een verschillend prestatie vermogen. And of course een different price.
HP ProBook 450 G7 Intel i3-10110U 15.6 808 €-

⦁ 15.6 inch
⦁ Full HD scherm
⦁ Intel Core i5
⦁ 8 GB werkgeheugen
⦁ 256 GB opslag
⦁ SSD
⦁ Intel UHD Graphics 620
De laptop met de intel core i3-10110U is 309 € duurder. Dat is heel veel en voor die prijs koop je reeds laptops met de intel core i5 processor met quad core en 8 threads.
Dus twee laptops met een intel core i3 processor maar een verschillende aankoopprijs die behoorlijk groot is.
Hier kan je duidelijk opmerken wanneer de kloksnelheden hoger zijn, de aankoopprijs ook oploopt. Wat ook aangeeft dat een basis kloksnelheid boven de 2 GHz ook sneller is dan een basis kloksnelheid onder de 2 GHz. En hierbij valt me dus op dat voorheen de aankoop van een laptop zoals mijn msi cr61 met een intel core i3-4000M vaste standaard kloksnelheid van 2,5 GHz(weliswaar geen max turbo kloksnelheid van 4.1,maar als je geen zware programma's draait heb je dat niet nodig) niet zo hoog was 600 € als nu de Hp Probook 450 G7 Intel i3-10110U 15.6 aan 808 €.
En kun jij me zeggen of de intel core i3-1005G1 even snel werkt als mijn laptop met een basis standaard kloksnelheid van 2,5 GHz als je met geen zware programma's werkt?
Er is een tijd geweest dat men alleen de standaard kloksnelheid bekend maakte en pas als die boven de 2 GHz ging, jouw laptop een behoorlijke snelheid had en goed kon multitaksen. Vermits de kloksnelheden niet voortdurend hoger kunnen worden geproduceerd, bedenkt Intel een andere manier om de snelheid op te drijven. Hyper-Threading is er één van, en het aantal cores speelt nu ook een rol in de snelheid waarmee kan worden gewerkt. Het aantal groter percentage IPC speelt nu ook mee en dit kan het verschil maken dat een 1 GHz processor toch de snelheid behaald van een intel dual core met 2,5 GHz.
Maar als je het zeker wilt weten moet je het kunnen zien met jouw eigen ogen en dat gebeurt dus meestal nooit. De laptop wordt besteld volgens de specs die worden aangegeven, maar daardoor heb je nog geen zekerheid of de snelheid beantwoord aan de vereiste, die jij wenst zolang je de laptop niet op voorhand hebt zien werken.
Grtz,
gilberto :thumb:
.
 
Hier zoals beloofd een vraag gesteld op Hardware info forum.
Vriendelijk dank voor de antwoorden. Jullie hebben volkomen gelijk.
Ik heb ondertussen de voorkeur voor een laptop met intel core i3-1005G1.
Ik werk met geen zware programma's zoals photoshop, alleen surfen op het internet, e-mailberichten verzenden, Windows Movie Maker en Audacity. Maar ik twijfel bij deze nieuwe processor of de basis kloksnelheid 1.2 GHz tot max turbo boost kloksnelheid 3,4 GHz zo snel is als mijn huidige processor in mijn laptop msi cr61. Deze heeft een standaard kloksnelheid 2,5 GHz. Alhoewel er staat vermeld op het internet dat de intel core i3-1005G1 cpu met dual core door de vermeerdering van het aantal IPC, dezelfde snelheid behaalt als een intel core processor die een kloksnelheid heeft boven de 2 GHz, betwijfel ik dit.
Wat is jullie mening hierover?
Grtz,
gilberto :rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan