• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rente op rente per jaar en per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.638
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Bedrag 50.000
rentevergoeding 0,04%

Ik heb 50.000 en zet deze 10 jaar vast =50.000*1,0004^10 = 50200,36
Nu is er een bank en die geeft r-o-r per maand dus iedere maand bijtellingen en weer rente over de rentevergoeding per maand. Hoe is dan de formule en uitkomst?
 
1. Ik begrijp die uitleg niet.
2. Het is niet de vraag om jaarrente om te rekenen naar maand of omgekeerd. De bank geeft de rentevergoeding per maand en schrijft die bij. Over het saldo + die bijgeschreven rente krijg je dan weer de nieuwe rente. En dat maand na maand en dat is wat anders dan rente voor een heel jaar.
 
Ok. Die bank geeft jou dus een rentepercentage per maand? Prima. Dan is de formule: 50.000x(1+rentepercentage per maand)^120 voor een periode van 10 jaar.
 
Nope. Van 0,04% per jaar ook al niet... laat staan dit verdeeld over 12 maanden.
 
Ok. Die bank geeft jou dus een rentepercentage per maand? Prima. Dan is de formule: 50.000x(1+rentepercentage per maand)^120 voor een periode van 10 jaar.

Nee, helemaal niet !
Dat moet met een formule die men noemt samengestelde rente en die dus telkens het kapitaal van de maand verhoogd met de rente van de vorige maand.
Maar slaag er niet meteen in die te vinden...

Overigens zou je best nog eens nalezen want ik heb nooit een bank geweten die je zo gek krijgt dat te doen.
 
Ja, leuk. Met die huidige rentepercentages kun je helemaal geen rendement meer maken.
@AlexCEL. Laat dat nou geen maandpercentage zijn maar een jaarpercentage. Maar dat gegeven percentage wordt gewoon over het maandsaldo berekend.
Als ik invoer:
50000*1,0004^120 = 52.458,03 lijkt mij niet goed.

CBA (https://www.centraalbeheer.nl/sparen/renteplus-rekening/rente#Vastzetten
Centraal Beheer Achmea) schrijft meestal de rente per maand bij.
 
Laatst bewerkt:
50.000x(1+rentepercentage per maand)^120.
50000*1,0004^120

Zoek het/de verschil(len)
 
Als ik invoer: 50000*1,0004^120 = 52.458,03 lijkt mij niet goed.

Vandaar de link naar de site om de jaarrente naar de maandrente om te rekenen....

Formule gebruiken die daar staat: (0,04+1)^(1/12) - 1 = 0,00033%.

Dus 0,04% per jaar staat effectief gelijk aan een rentepercentage van 0,0033% per maand.
 
Laatst bewerkt:
Effe nadenken mensen : een jaarintrest uitdrukken in een rente per maand is niet wat de TS hier beschrijft.
Het gaat erom dat je in februari al intrest krijgt over het bedrag van intrest dat in januari werd toegekend ! en dus krijg je een steilere curve en hoger rendement.

en dat bereken je dus zo in één formule : https://nl.wikipedia.org/wiki/Samengestelde_interest
 
Blijft nog steeds mijn formule uit #4 geldig.

Vraag is alleen wat voor maandpercentage de bank aanbiedt dan.

Op die site van senso staat dat ze per dag de rente bepalen, en rond de 1e van de volgende maand alle dagrentes in een keer uitbetalen. Ik neem aan dat ze per dag de actuele rente (0,04% per jaar) omrekenen naar een dagrente. Dus zelfs een jaarinterest uitdrukken in een rente per dag...

Ik laat het topic verder rusten, denk dat de oplossing gegeven is.
 
Laatst bewerkt:
De bank biedt maar één percentage aan. RentePlus 0,04 dus m.a.w. de bank rekent dat terug?
met =50000*1,000033^120 kom ik uit op 50.198,39 en dat is nog lager dan 50.200,36 dus dat schiet dan ook niet op.

Volgens de voorwaarden is renteberekening per dag en bijschrijving per maand.
 
Laatst bewerkt:
netjes leren rekenen met iets meer nauwkeurigheid !
Bovendien heeft een jaar slechts 360 dagen (bij belgische banken bij beleggingen ! bij een lening wel 365 d)
 

Bijlagen

  • rente04.xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker overstappen op die andere bank dat scheelt je een handvol centen.:thumb:
 

Bijlagen

  • ROR.xlsm
    16,8 KB · Weergaven: 48
zuinige hollander ?
 
Ja, dan is het verschil over 120 maanden totaal over 0,03680 meer. Dikke winst dus!
Een zeer laag percentage geeft wel een vertekend beeld, want bij hogere percentages is ror per maand toch stukken hoger.
 
Laatst bewerkt:
Halllo Senso

De banken hier in NL geven bijna geen rente meer. Ik heb een aantal jaren geleden mijn geld op een ander soort bank gestald met een veel interessantere rente (opbrengt). Is 100% veilig.

Als je interesse hebt dan geef me maar een berichtje.

Gr

Jacob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan