• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afronden van breuken naar percentages

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
349
Ik heb een aantal kolommen die in breuken staan, en die in een andere kolom in percentages moeten komen. Het totaal van de breuken en de percentages moet uitkomen op 100%.

Ik stoot daarbij op een probleem met 'oneindige' breuken, zoals bv 1/3.

1/3+1/3+1/3 komt mooi uit op 100%
33,33%+33,33%+33,33% komt voor Excel echter ook uit op 100%, omdat hij dit achterliggend berekent. In de realiteit komt dit uit op 99,99%.

Is er een manier waarop ik van die breuken 33,33+33,33+33,34 kan maken zonder dat de gebruiker dit manueel moet ingeven? Ik vermoed van niet.
 
Je kan de functie AFRONDEN gebruiken...
Code:
=AFRONDEN(SOM(A1:C1);0)
Als in A1 tm C1 de percentages staan.
 
Dat weet ik, maar dat is het probleem niet :) Een robot gaat bij ons die percentages moeten uitlezen. De bot gaat hier gewoon 33,33% van maken, terwijl dit eigenlijk 33,34% moet zijn, om op 100% uit te komen.

Ik denk niet dat hier een automatische manier voor is om dit restbedrag te berekenen? Je zou het restbedrag van 100 kunnen nemen, dan heb je ook 33,34, maar dit staat niet telkens op dezelfde plaats. Bij bv. 1/7 gaat dat restpercentage elders staan....
 
Dit schreeuwt om een voorbeeldbestandje.

Moet het met formules of mag een VBA-oplossing ook? Waar moet het komen te staan? is er een totaal ergens? Wie voert de percentages in?

M.a.w. wat is de input en wat is de verwachte output voor een aantal cases?
 
Zie bijlage voor een voorbeeldje. Excel berekent dit achterliggend correct. Een bot gaat bij ons echter die percentages uitlezen en letterlijk overnemen. Je komt dan voor bepaalde breuken niet meer uit op 100%.

Is er een manier om het laatste percentage te 'corrigeren', zodat dit wel effectief uitkomt op 100%?

Voor 1/3 zou dat betekenen dat één percentage naar 33.34% moet, voor bv. 1/7de moeten drie percentages naar 14.28 ipv 14.29.
 

Bijlagen

  • Breuken.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 37
Als je meer decimalen achter de komma neemt...?
Hoe ziet de robot dat?
 

Bijlagen

  • R99_Breuken.xlsx
    11 KB · Weergaven: 36
Meer decimalen gaat ook niet, het gaat om oneindige breuken. Daar zal wel een wiskundige term voor zijn; ik ken die niet :)

In jouw voorbeeld is 7 x 14,2857% ook niet 100%, maar 99,9999.

Het gaat niet zozeer om de totalen,die gebruik ik zelf als validatie in de Excel. De bot gaat de individuele percentages uitlezen en in een ander systeem inbrengen. In dat ander systeem moet het wel op 100% uitkomen. Als de bot echter 3 x 33.33 gaat ingeven, kom je niet op 100 uit.

Voor breuken zoals 1/2, 1/5 en zo is dit natuurlijk geen probleem.
 
staan deze percentages altijd boven elkaar, dus 33,33, 33,33, 33,33 en niet 33,33, 14,29, 14,29, 33,33, 33,33
 
Vreemd draadje, maar dat zal aan mij liggen.
In ieder geval zie ik het probleem niet. 1/3 is toch geen 33,33%. Wat je in die cel ziet staan heeft met opmaak te maken.
Ha, ik zag net dat route99 op hetzelfde spoor zat.
Over naar de visie van de robot dus :d
Je moet dus vooral niet gaan afronden. Valt dat niet aan die robot uit te leggen?
 
Idd niet afronden tussendoor, want het is een opmaakkwestie... maar ja domme bot... of dom van iemand die hem zo geïnstrueerd heeft...
Tom zit iig met de gebakken peren....
Hoe weet een bot dat er bij 1/3 nog twee andere getallen staan die ook 1/3 zijn...?
Of hebben geen goed beeld van de context.....
 
Ik denk dat het gewoon niet mogelijk zal zijn.... Wij weten allemaal dat het om opmaak gaat, en het dus niet echt 33,33 is. Maar een bot weet dat niet. Of de onze toch niet ;)
 
Kan je antwoord geven op #8
 
in H2
Code:
14,29
in H3
Code:
=AFRONDEN(RIJEN(H$2:H3)*100/AFRONDEN(100/H$2;0);2)-SOM(H$2:H2)
H3 doorvoeren naar H8
 

Bijlagen

  • helpmij tomswaelen breuken afronden optellen 100.xlsx
    15,1 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan