• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Resultaat lege cel bij Tijd "00:00 uur"

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelFons

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2011
Berichten
41
Goedemiddag dames en heren,

Ik ben op zoek naar een toevoeging in mijn formule waarbij ik als uitkomst een lege cel krijg.

=ALS(B2="";"";ALS(--B2<=12/24;"Vroeg";ALS(EN(--B2>12/24;--B2<=16/24);"Midden";ALS(EN(--B2>=16/24;--B2<=23/24);"Laat";""))))

Als de waarde in Cel B2 Leeg is, krijg ik als resultaat een lege cel.
Dit is correct!

Maar als de waarde in Cel B2 00:00 is, krijg ik als resultaat "Vroeg".
Hier wil ik ook als resultaat "een lege cel" hebben.


Hebben jullie enig idee?


Alvast bedankt voor de moeite,

Gr Alfons
 

Bijlagen

  • Voorbeeld tijd.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 37
Waarom gebruik je --B2? Dat is hetzelfde als B2 :). Sowieso: de tijd 0:00 is het getal 0, en dat is nu eenmaal volgens de wiskunde kleiner dan 12/24 (=0,5). Je kunt de wiskunderegels nu eenmaal niet buigen naar je eigen wensen. Dus wat wil je nu eigenlijk?
 
--B2 is niet hetzelfde als B2. In B2 staat de tijd als tekst. De tijd "00:00" is dus niet altijd gelijk aan 0. Wel eerst het bestandje bekijken @OctaFish;)
 
In B2 staat de 0:00 als tekst verander dit in tijd en gebruik dan:
Code:
=ALS(OF(B2="";B2=0);"";ALS(--B2<=12/24;"Vroeg";ALS(EN(--B2>12/24;--B2<=16/24);"Midden";ALS(EN(--B2>=16/24;--B2<=23/24);"Laat";""))))
 
Het kan natuurlijk ook zo aangeleverd worden en dan heb je er weinig invloed op.

Zoiets is denk ik wel voldoende

PHP:
=IF(--B2;LOOKUP(--B2;{0;0,5;0,66666};{"vroeg";"Midden";"laat"});"")
 
Optie met ALS iets korter geschreven:
Code:
=ALS(OF(--B2=0;B2="");"";ALS(--B2<=12/24;"Vroeg";ALS(--B2<=16/24;"Midden";ALS(--B2<=23/24;"Laat";""))))
 
een verwijzing naar een lege cel levert altijd 0 op dus de OF() is overbodig.:)
 
Vooruit, zo dan maar:
Code:
=ALS(--B2;ALS(--B2<=12/24;"Vroeg";ALS(--B2<=16/24;"Midden";ALS(--B2<=23/24;"Laat";"")));"")
 
Heren,

Helemaal Super!
Bedankt voor de snelle reacties!

Heb jouw toevoeging gebruikt AlexCEL. Dit werkt goed in mijn sheet.
Dat met de -- tekens ervoor om tekst om te zetten heb ik overigens van jou geleerd en gebruik ik zeer regelmatig.

Allen weer bedankt voor deze les!

Prettig weekend,

Gr Alfons
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan