Programmeertaal "Basic"....

Status
Niet open voor verdere reacties.

OBADE

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2016
Berichten
93
Hallo,

Ik wil een kleinkind kennis laten maken met programmeren. En de makkelijkste en leukste manier "was..." altijd het goeie, oude BASIC. Zo'n 35 jaar geleden kon je dat doen met een Spectrum, ATARI of MSX homecomputer, iets later kon dat met GWBasic op een PC.
Maar hoe kan dat tegenwoordig?
Is er nog steeds de mogelijkheid om op de één of andere manier BASIC te draaien onder Windows?

Of zijn er andere alternatieven voor BASIC om een jongen van 10 met programmeren kennis te laten maken?

Ik hoor graag van jullie.


Groeten,
OBADE.
 
Ja, ontzettend veel 'emulators' ... Best dat je gewoon zelf eens "gwbasic windows 10" intikt in Google en zelf aan het testen gaat ...
 
Ga voor python ipv BASIC. syntax is niet eens zoveel anders, net zo makkelijk te leren en echt courant en nuttig om te leren
 
Ga voor python ipv BASIC. syntax is niet eens zoveel anders, net zo makkelijk te leren en echt courant en nuttig om te leren

Heeft u voor mij ook een linkje om het te downloaden? En moet dit ook vanuit een DOS-emulator?
 
Python voor een jongen van 10 ? Zal dan toch wel een uitblinker moeten zijn ...
 
Dus jij adviseert gewoon gwbasic?

Hij is dus gewoon een beginner; het enige dat hij van computers weet, zijn VLOGs en games. Maar hij heeft wat interesse wat er zich onder de motorkap afspeelt. Basic leek mij een mooi startpunt, om na te gaan of hij idd interesse in computers heeft.
 
Ideale eerste opstap.
In Python krijgt hij al meteen te maken met de GUI interface, de kritische faktor van de 'leestekens' etc... gevaar op afknappen.
Gaat die GWBasic na enige gewennig wonderbaarlijk goed, dan zou ik inderdaad overstappen naar iets krachtiger en moderner en dan is Python een kandidaat ...
 
Sorry maar dat is onzin. Mijn zoontje van 8 programmeert ook in python. De omgeving kun je net zo mooi / moeilijk maken als je zelf wilt.

python met een goede editor is MAKKELIJKER dan basic. Experts raden kinderen aan om te beginnen met scratch en daarna python. Iemand van 10 is mogelijk al een beetje te oud voor scratch, dus daarom raad ik python aan. Natuurlijk kun je altijd nog even naar scratch kijken om echt te beginnen. Dat zie ik als de meest natuurlijke opvolger van LOGO en BASIC.

https://scratch.mit.edu/
https://www.python.org/
https://teachyourkidscode.com/learn-python-for-kids/
 
Sorry maar dat is onzin.

Ik zal nooit wennen aan die gewoonte op Nederlandse fora om alles waarover men van mening verschilt maar agressief als "onzin" te bestempelen.
Respect voor andermans mening is hier blijkbaar niet nodig ...
 
Voordat de leerling wat kan leren van de leraar, moet eerst de leraar het beheersen.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt, maar daarom moet de leraar nog niet van dezelfde mening zijn, dacht ik zo ...
 
Mijn reactie is op het volgende:

In Python krijgt hij al meteen te maken met de GUI interface, de kritische faktor van de 'leestekens' etc... gevaar op afknappen.

- Er zijn geen speciale leestekens in python anders dan in BASIC. geen '{}', geen ';' etc.
- GUI interface: python runt net als BASIC vanaf cmd-line / text editor. tenzij je er specifiek voor kiest een GUI te gebruiken.
 
De 'homecomputer Basic' dialecten zijn niet goed om te leren programmeren, dat zijn spaghetti talen. Veel vriendelijker is Python waar je eenvoudig in kan beginnen en als het leuk is wat meer gestructureerd gaat programmeren. Bovendien werkt de overstap van Python naar andere talen erg goed (bij leeftijd 12+). Er is veel over te vinden, bijvoorbeeld www.spronck.net/pythonbook/pythonboek.pdf . Als het aansluit bij school dan is het wellicht des te leuker.
Bijvoorbeeld de tafel van 5, als je vroeger met Basic hebt gewerkt dan zal het volgende niet moeilijk zijn ;)
Code:
aantal = 5
for teller in range( 1, 11 ):
    print( teller, " x ", aantal, " = ", teller * aantal )

Python download https://www.python.org/downloads/

Het klopt dat Python krachtig is maar het gaat om de beginselen en daar is het prima geschikt voor.
 
Laatst bewerkt:
Een reden om toch voor Basic te kiezen is dat Obade Basic kent en dus zijn kleinkind kan helpen.
Als ie Python neemt moet ie eerst zelf leren hoe dat gaat.

Nu hoor ik hier de Python-fans al roepen "oh maar dat is zooooo makelijk, dat leer je in 3 minuten"

Uit eigen ervaring (voormalig IBM mainframe systemsprogammer, programmeertaal Assembler) met zowel Python als basic vond ik Basic eenvoudiger dan Python.

WAt wel een puntje is dat als u voor GW Basic kiest dat in een DOS-box gedraaid moet worden, wat weer een complicerende factor kan zijn.
Daarom misschien beter om naar een modernere vorm kijken, zoals bijv Small basic : https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=22961
 
Laatst bewerkt:
Daarom misschien beter om naar een modernere vorm kijken, zoals bijv Small basic : https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=22961

Bedankt voort deze tip. perfect! Ben zelf ook een oude basic-programmeur, enthousiaste ZX18-er.
Later ook Forth, assembly, Lua op home-pc.

Geheel niet eens met die verhalen dat Python simpel zou zijn, meest simpele ding krijg ik al niet aan de praat. Opmaakgevoelig, één inspring verkeerd en het werkt al niet meer. "print"-instructie is opeens verdwenen bij hogere versie, nee laat maar...
 
Was ook mijn insteek van bij mijn eerste reactie, wat Wampier ook moge beweren ...
Ik denk dat je alle info hebt om te beslissen en met je kleinzoon aan de slag te gaan hé ...
 
Eerst maar eens het enthousiasme van de leraar en leerling vast weten te houden.
Als de interesse gewekt is kan je altijd nog op zoek naar "krachtigere"-programmeertalen.
En met "krachtigere" bedoel ik"
-sneller
-grafischer (b.v. vensters in windows maken)
-interactiever (b.v. animaties)
 
Ben zelf ook een oude basic-programmeur, enthousiaste ZX18-er.
Later ook Forth, assembly, Lua op home-pc.
Top, dan kan Python totaal geen probleem zijn. Bij "enthousiaste ZX18-er" lees ik dat het eigenlijk gaat om nostalgie :D en de rest is ondergeschikt.

Als een kind van 10 jaar nu Basic leert en later een ICT opleiding wilt volgen, dan is er veel extra werk om de Basic werkwijze af te leren, docenten zijn daar niet blij mee.
Het is niet voor niets dat Python bij veel opleidingen in de 1e klas wordt gebruikt als "leer taal".

Mijn eerste progjes waren vroeger in Acorn Basic (er is zelfs een emulator) maar Basic zou ik mijn kinderen niet aanleren.

@srpchulp Nee ik heb nooit met Python gewerkt maar na de setup had ik binnen 1 minuut een werkend progje.
Assembler en Python = appels vergelijken met peren

Persoonlijk denk ik dat als het gaat om een nostalgisch spelletjes te spelen een Basic emulator leuk is maar niet om er iets van te leren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan