Oudere laptop weer sneller maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt, maar als het inderdaad zooooo erg is als TS hier laat uitschijnen is er nog wel méér aan de hand.
Maar dan zullen zelfs die specs niets laten zien, vrees ik ... zou er in de event logs moeten gedoken worden om te zien waar Windows allemaal zijn tijd mee verspeelt.

Maar ik denk dat het immens grote aantal updates dat 'failed' staat (en dus continue probeert te installeren) vooral schuld treft !
Er is géén update meer geslaagd sedert augustus 2019 !
Het systeem staat nog op versie 1803 ...

En vooral die feature update die staat te wachten maakt alles ongelooflijk traag !
Al die updates zouden weg moeten om terug vlot te werken : als dat niet lukt (wat ik me kan voorstellen) dan is een herinstallatie van Windows meteen met versie 1909 (veilig spelen, géén 2004 meteen erop) best. Al dan niet na het vervangen van de HDD door een snellere SSD.

PS : ik zie ook dat de eigenlijke specs niet overeenkomen met de specs die je van tweakers gaf - er zit vb. maar 4 Gb RAM in ipv. 8 Gb ...

OK, lijken goede tips. Hoe doe ik dat, met die updates? Ik heb weinig verstand, zeker niet van computers... ;)
 
Je kunt m.b.v. het hulpprogramma op deze pagina een opstartbare usbstick maken met de installatiebestanden van Win 10,.
Als je daar de laptop van opstart via het bootmenu en je kiest vervolgens voor upgrade zou er een nieuwe installatie van de laatste Win 10 moeten plaatsvinden met behoud van je bestanden !
Dan kun je in een later stadium je foto's ergens anders opslaan...
 
Dank. Gisteren geprobeerd op andere laptop maar bestanden waren weg.

Weet jij hoe dat werkt met die updates?
 
Dan is de vraag wàt je geprobeerd hebt...een upgrade of nieuwe installatie.
Bij een nieuwe installatie verdwijnt inderdaad alles, als het systeem je echter bij de installatie-start aangeeft dat je kunt upgraden dan wordt de Windows-installatie vervangen maar blijven documenten, foto's etc. bewaard.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Windows dan weer in de standaard instellingen staat, dus Edge als browser en PDF-lezer etc. en dat je dat dus zult moeten aanpassen als je Chrome of Firefox als browser gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eerst geprobeerd Windows opnieuw te installeren 'met behoud van de documenten' zoals hij beloofde. Ging redelijk en na een paar uur was hij klaar.

Probleem is dat het wachtwoord niet meer herkent... wat nu???

Bij het opstarten zegt de computer eerst geruime tijd: Wijzigingen ongedaan maken.
 
Laatst bewerkt:
Het blijft nu gelukkig wel stil op het forum.

Heeft u een ander talig toetsenbord dan moet u wellicht het on-screen toetsenbord gebruiken, rechts onder.

Ik denk dat u de chipset drivers weer moet downloaden van de site van de fabrikant en installeren. Het nalaten daarvan is misschien de oorzaak van trage werking geweest in de eerste plaats. Ook de Grafische driver doet de snelheid aanmerkelijk toenemen. Het kan sowieso zijn dat Windows niet de beide processor kernen herkent, dus ook niet nadat de chipset drivers geïnstalleerd zijn. Ook dat zou een aanzienlijke beperking inhouden. Via Taakbeheer en Prestaties kan u grafieken oproepen die activiteit tonen in de 2 cores. Het heet een quad core te zijn maar technisch zijn het twee kernen met ieder twee activiteiten.

Verder, schakel de service Windows Search Indexer uit. Probeer of u nog geluid heeft als u afziet van de Realtek drivers en stuurprogramma.

U kan een geheugenmanager draaien die ongebruikt geheugen vrijmaakt. Dit komt je hier op kritiek te staan als zou het weinig nuttig zijn en veel naar schijf schrijven maar mij bevalt het altijd goed. Hier een screenshot van het programma en de instellingen:

Knipsel Memory Optimizer.JPG

Draai ook AutoRuns van Sysinternals om te zien wat er allemaal opstart. Zoek de onbekende namen met Google op vooral de forums. Nieuw gevonden items, sinds de laatste scan, zijn groene regels en zo houdt u de computer beter veilig en minder belast. Updaters zijn bijvoorbeeld wel eens slecht geschreven en belastend voor het systeem. Uw computer heeft deze controles echt nodig. Ga er daarom eens een uur voor zitten om zo veel mogelijk af te slanken.

Deze computer wordt trouwens beoordeeld als geschikt voor video afspelen en internetten met weinig tabs open, dat zegt toch wel genoeg. Geeft niet. Succes
 
Laatst bewerkt:
Dank, helaas voor een leek niet te doen. Vandaag na opstarten weer een uur gewacht en het ding heeft zichzelf naar de eerste, onbruikbare toestand teruggezet.

Prio is nu de foto's eraf halen. Ik heb dat met USB geprobeerd, maar elke 30 foto's duren 30 minuten bij het overbrengen. En het zijn er 5000. Nog tips hiervoor?
 
Ja, mijn tip van eerder (maar ik ben bang dat je niet zal weten hoe je dat zou moeten doen) en anders heb ik er nog eentje.

Koop een nieuwe HDD voor in deze computer.
De oude HDD haal je eruit en daar maak je een externe HDD van door een behuizing te kopen waar die HDD in kan.
Daarna op de nieuwe HDD Windows installeren en hang de externe HDD aan je computer voor opslag.

Of als je dit ook een stap te ver vind, ga naar een pcdokter in je woonplaats die dit voor je kan regelen.

En klaar ben je.
 
Waar staat in post #12 dat ik zeg dat peter789 liegt. Ik geef aan dat de feiten uit post 1 niet kloppen, immers in het verloop van de topic is duidelijk dat de gegeven specificaties niet kloppen. Dan is er toch sprake van een andere laptop! Vervolgens wordt geschreven "vanaf het begin". Lijkt mij dat als je een laptop nieuw koopt en is niet goed, ga je terug voor reparatie of eist een nieuwe. En of die W10 aankan daar zijn toch tools voor om dat te bepalen. Oorspronkelijk was het besturingssysteem toch W8.1? Laten we het zo formuleren dat de herinnering van TS niet helemaal goed is.

Waarom gaat TS over om de laptop alleen te gebruiken voor opslag? Daar moet toch een dringende reden voor geweest zijn. Ik ken niemand die dat zo zou doen met een nieuwe laptop. Dan ook nog "zo was ie al toen hij uit de doos kwam "warm en gaat veel geluid maken"! Ik schrijf nergens dat TS liegt maar wel dat een aantal feiten niet kloppen en derhalve trek ik andere zaken ook in twijfel. En wat is de bedoeling van: "Ik denk dat ik genept ben". Dat is een beschuldiging die niet kan. Product niet goed bij aankoop, ga je terug naar de verkoper/winkel/shop. Om daar over te oordelen moet iedereen de feiten kennen omtrent de gang van zaken betreffende de aankoop.

Topicstarters beschuldigen van liegen... nooit OK.
Je leest niet goed. Het zijn mijn vermoedens, maar als niet technicus kom ik hier advies halen en doe slechts suggesties. Slechte beurt, jochie.

Ik lees heel goed, geef directe antwoorden en heb nergens geschreven dat TS liegt. In mijn antwoorden draai ik nergens omheen. De toon zal wel iets typisch Twents zijn. Aan al het verdere wat ik lees, concludeer ik dat de schijf defect is of andere hardware. Met CrystalDiskInfo te controleren en als verder niets meer lukt zoek een repairshop die er naar kan kijken. Overigens wat is er tegen om terug te gaan naar de zaak waar je deze gekocht hebt en de gang van zaken voor te leggen? Ik dacht ook dat je tegenwoordig vaak zelf de garantie online kunt regelen. Heb je dat toen gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Verder maakt het geen **** uit of iemand zijn laptop voor opslag wilt gebruiken, al ken jij niemand, ik ken er genoeg.

En die zo'n laptop daar nieuw voor kopen ??? Komaan, ernstig blijven.
Ik volg Senso dat hier vlotjes met spek wordt geschoten.
 
Mijn hemel, wat een geouweneel... wat heb je voor leven als je daar tijd voor hebt...

Maar goed, als je niet kan slapen omdat je de omstandigheden niet kent: de Laptop was voor mijn dochter van 15 en die heeft het een tijd aangezien en toen het te laat was het ding in een hoek gesmeten. Nu wil ze haar foto's terug. Nou tevreden? Mijn God, wat een gezeur, zeg...

Enne: ooit geprobeerd iets door BCC te laten repareren zonder je laptop een maand kwijt te zijn en alle bestanden eraf?

Ik neem aan dat je nu over mijn opvoedingsskills wilt praten? Neem anders zelf kinderen.
 
Doet er allemaal niet toe : bottomline = als je onvolledige, foute of verdraaide informatie opneemt in je vraag kan je niet verlangen een correct en helpend antwoord te krijgen.
Voor de rest is alles wat je doet, niet doet of denkt niet van belang en je eigen zaak.
 
En die zo'n laptop daar nieuw voor kopen ??? Komaan, ernstig blijven.

Hij heeft hem daarom niet gekocht, denk ik te lezen. Wel serieus blijven.

@ peter789, ik wens je veel succes. Ik hoop dat mijn tip je verder kan helpen en laat nog eens weten of het allemaal gelukt is.
 
Hij heeft hem daarom niet gekocht, denk ik te lezen. Wel serieus blijven.

Haha, nee uiteraard niet. Jij snapt dingen, Femke.

@ peter789, ik wens je veel succes. Ik hoop dat mijn tip je verder kan helpen en laat nog eens weten of het allemaal gelukt is.

Ga mijn best doen. Heb een WD harde schijf eraan gehangen maar het ding wil niet eens de WD software installeren. Zucht...

Heb nog een SSD gevonden, opeens, ga die eens proberen eraan te hangen, maar vrees het ergste... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan