schijven niet zichtbaar in verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Vreemd probleem... sinds enkele dagen duurt het erg lang voordat schijven zichtbaar worden in verkenner.

Zodra ik de verkenner open, zie ik een leeg scherm, met aan de linkerzijde alleen de items
- snelle toegang
- deze pc
- netwerk

Onderliggende schijven worden niet zichtbaar. Pas als ik op "deze pc" klik, verschijnt er in de adresbalk een groene voortgangsbalk, die er 20 tot 30 seconden over doet. Pas dáárna worden schijven zichtbaar.
Dit probleem doet zich pas sinds kort voor, en ik kan geen duidelijke oorzaak bedenken. Iemand een idee?
 
Dat gedrag heb ik ook, maar slechts bij de eerste opening van de Verkenner na een opstart van de PC.
Bij elke volgende opening in die sessie staan de schijven er meteen.

Nooit over nagedacht dat dit een probleem zou kunnen zijn, eigenlijk ...
 
Zet een systeemherstelpunt terug indien die aan staat naar een datum van voor het probleem of een backup?

Loop de schijven eens na met Crystaldiskinfo.
https://crystalmark.info/en/download/

Indien de boel verder schoon is van malware en niets meer als eerder wat mee wordt opgestart lijkt het mij een initialiseringsprobleem, sata kabels eens reseaten kan ook wel eens helpen.
 
Heeft de schijf een schijfletter in Schijfbeheer?
 
>> update:
Malwarebytes geïnstalleerd en uitgevoerd. Dat kwam op de proppen met met 12 meldingen die mijn eigen virusscanner kennelijk heeft genegeerd. Die bestanden en dubieuze instellingen staan nu in quarantaine;
Behuizing open gemaakt en secundaire stations in een andere volgorde SATA-aansluiting gestoken. Primaire schijf heb ik gewoon op SATA1 laten zitten;
Primaire schijf is een Samsung SSD. Ook even Samsung Magician laten draaien en prestatie-onderhoud laten uitvoeren;
Crystal Disk geeft voor beide harde schijven score "goed"

Het blijft echter moeizaam. Het probleem is er ook niet alleen bij de eerste keer openen van de verkenner, maar ELKE KEER. En het is echt héél frustrerend dan steeds 20-30 seconden te moeten wachten.
Systeemherstelpunt blijkt niet beschikbaar...

En ja... alle schijven hebben gewoon een letter in schijfbeheer. Het is weliswaar een hoogbejaarde pc, maar.... tot voor een paar dagen geleden werkte het allemaal prima.



1.png2.png
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel ruimte is er vrij op de C:?
En wat er mee opgestart?

En een virusscanner ziet geen malware zoals dat door Malwarebytes en Adwcleaner wordt gezien.
 
Even opschonen met CCleaner. Kijk wat aangevinkt staat. Schijfcontrole en sfc /scannow met administratorrechten uitvoeren.
 
Even opschonen?
Ik zou nooit iemand aanraden om die rommel te gebruiken.
Maar ja ik ben een Apple Freak. We hebben dit allemaal niet nodig nietwaar!
 
Laatst bewerkt:
Ja, even opschonen dat doet Malwarebytes en andere programma's ook. Verwijderen tijdelijke bestanden en daarmee mogelijk ook schadelijke, maken cache leeg. Gewoon bij CCleaner even kijken wat er aangevinkt staat (kun je ook nog wat van leren), waar zit wat. Kunt kiezen voor analyseren en dan uitvoeren. Gebruik ik al jaren (wel een oude uitvoering) en nooit problemen mee gehad. "Ik zou nooit iemand aanraden om die rommel te gebruiken." Bedoel je producten van Apple?;) Nee, die rommel gebruik ik nooit.:D:D:D
 
Laatst bewerkt:
CCleaner is gevaarlijk...
Het wekt de indruk dat alles automatisch loopt en je er eigenlijk niets moet van kennen. En zo zijn er al veel systemen naar de filistijnen gegaan !

Enkel te gebruiken voor ervaren gebruikers dus, die bij elk item perfect kunnen inschatten wat het doet en wat niet ...

Spijtig wordt het meestal net door leken gebruikt ...

Wat ik een paar posts lager lees nl. het blijven gebruiken van een oude versie is helemaal met vuur spelen als je ook de registry laat opschonen. Je kan wel raden dat een versie 2004 opschonen met de settings in CCleaner van een versie 1803 voor véél miserie kan zorgen !
 
Zit er een moeilijk leesbare CDRom/DVD in de speler of het deurtje niet dicht?
Is er een virusscanner actief die schijven verkent?
Bij Apparaatbeheer, lijken de drivers daar te werken en ook de grafische? Een slechte grafische driver verraadt zich ook door slecht schuiven van vensters en moeilijk scrollen.
Het kan zijn dat Windows Indexing Service (voor snellere zoekopdrachten) op een probleem stuit. Hiervoor schijfcontrole doen (repareer geen sporen en sectoren maar alleen het bestandssysteem, wanneer nodig). In ieder geval is indexering niet nodig en indexering belast het systeem, dus schakel deze service gerust eens uit bij "services.msc"
Achtergrond processen vertragen misschien de hele computer, een updater bijvoorbeeld die bronnen niet vrijgeeft. Of onnodige software dat met een relatief eenvoudig programma is meegekomen. Een manier om te zien wat er op de computer opstart is met een lijst opgesteld door AutoRuns van Sysinternals. Daarbij er op gewezen: dat je daarvoor eerst kijkt in het systeemvakje rechtsonder op de taakbalk naar wat er daar allemaal staat en actief is, op het tabblad Opstarten van Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en in Programma's en Onderdelen.
 
"je er eigenlijk niets moet van kennen." Zaken uiteindelijk uitvoeren is altijd de verantwoordelijkheid van mensen zelf. Ik ga er vanuit dat mensen zelf altijd zich een klein beetje in de adviezen verdiepen en bij twijfel of gebrek aan vertrouwen zaken niet uitvoeren. Fouten maken is wat anders want dat doet iedereen en daar kun je wat van leren. Maar goed, ik gebruik CCleaner al jaren en heb nooit nadelige gevolgen ondervonden, dat zijn de feiten. Registeropschoning zal ik nooit aanbevelen.

Ja, en bij alle programma's heb je risico's. Er kan altijd wel wat in de soep lopen door Windows zelf, programma's of eigen fouten. Daarom maak herstelpunten, systeem- en databack-ups. Met de laatste herstel je het hele systeem vaak binnen 15 à 20 minuten. Aomei, EaseUs Todo backupper, Acronis en noem ze maar op zijn redelijk eenvoudige back-upprogramma's.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan