Wijzigen Standaard Stijl in Word

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansFRAP

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
209
Probleem
Bij het maken van een nieuw document in Word heeft de eerste alinea de stijl: Standaard.
Deze stijl bevat echter een extra ruimte na van 8 pt (wat ik niet wil!).
Ik kan de stijl Standaard aanpassen zodat de opmaak van een alinea 0 pt voor en 0 pt na krijgt.

Nu is er ook een Stijl: Afstand geen
Ik kan deze opmaak gebruiken om geen afstanden rond alinea's te krijgen, maar dan moet ik altijd de stijl Standaard met Geen afstand gaan wisselen.
Dus ik zou deze stijl: Geen afstand (om verwarring te voorkomen) willen verwijderen of de naam ervan wijzigen.

Vraag
Hoe kan ik de (standaard) Stijl: Geen afstand verwijderen uit mij sjabloon?
of: Hoe kan ik de naam van deze (standaard) Stijl wijzigen?
 
Laatst bewerkt:
via het dialoogscherm Manage Styles.
ManageStyles.JPG

wel opletten: de delete optie is alleen beschikbaar voor eigen aangemaakte stijlen
 
@NoellaG: Aangegeven beheer optie is mij bekend.
De vraag is / was: Kan ik een Standaard Stijl verwijderen?
Mij lukt dat niet, maar misschien is er wel een mogelijkheid. Ik heb geen idee, vandaar de vraag.
Dus wellicht is je antwoord correct, alleen eigen stijlen zijn te verwijderen.
Mijn dank voor meedenken.
 
De Standaard stijl kun je niet verwijderen, wel aanpassen. Je kunt er wél voor kiezen om de lijst met zichtbare stijlen in het Stijlen venster aan te passen door bij de opties <Selecteer weer te geven stijlen> te kiezen voor "In huidige document". Als je de stijl dan niet gebruikt, staat hij niet in de lijst. Sowieso raad ik je aan om je stijlenpalet eenmalig goed in te richten, en vervolgens bij het opslaan te kiezen voor <Nieuwe documenten op basis van deze sjabloon>. Dan zijn je volgende (nieuwe) documenten gelijk goed ingericht. Zelf gebruik ik overigens de Afstand Na wél, met een instelling die gelijk is aan de instelling die ik bij Regelafstand (Ten minste 14 pt, Afstand Na 14pt). Dan zet je vervolgens óók het vinkje aan bij <Geen afstand toevoegen tussen alinea's met dezelfde stijl) en dan kom je een heel eind.
Maar sla dus vooral je stijlaanpassingen op voor nieuwe documenten, anders blijf je bezig. Ik heb een uitgebreide Tekstverwerkingscursus gemaakt waar dit soort dingen uitgebreid worden behandeld. Staat in de Handleidingen sectie.
 
@OctaFish dank voor je toevoeging.
Ben het geheel met je eens: Stijlen maken en deze opslaan zodat in de toekomst dat niet meer hoeft aan te passen.
(Werk in Word hoofdzakelijk met stijlen (Opmaakprofielen) ipv Enter, Spaties, Tabs, etc.)
 
Ik heb nog nooit een stijl gezien die je kan gebruiken i.p.v. een <Enter> of een spatie. Lijkt me heel bijzonder, dus die wil ik wel eens zien :d.
 
Nee ook nooit gezien.
Maar tijdens tekstverwerken moet je zo min mogelijk regels tussenvoegen door ENTER gebruiken.
Inspringen doe je niet door TAB TAB TAB te gebruiken.
Dus elke alinea heeft een eigen STIJL. Moet een alinea inspringen dan gebruik maken van een eigen Stijl.
enz. Cursus Word dus . . . :)
 
Dus elke alinea heeft een eigen STIJL. Moet een alinea inspringen dan gebruik maken van een eigen Stijl.
Voor inspringen per alinea hoef je geen stijl te gebruiken; stijlen gebruik je in beginsel voor opmaak. Een tab is geen opmaak, maar een teken. En een tab zet je gewoon in de liniaal. Weliswaar overdraagbaar naar een volgende alinea, maar daar heel simpel weer te verwijderen zonder dat het de Stijl verandert. Lege regels voorkom je met Afstand Na in te stellen (14 pt. bij mij dus). En ik gebruik dus <Geen afstand toevoegen tussen alinea's met dezelfde stijl>. Ik gebruik eigenlijk twee stijlen, die om en om elkaar aanroepen. Dus Standaard roept Standaard2 aan, en Standaard2 roept Standaard aan. Daarom hou ik netjes één lege 'regel' tussen twee gewone alinea's zonder dat ik er iets voor hoef te doen. Dat vind ik nét iets handiger dan het vinkje bij 'Geen afstand tussenvoegen' uit te laten. Maar dat werkt in beginsel ook goed, alleen heb je dan dus altijd die witruimte onder losse alinea's. In mijn werkwijze kun je twee opeenvolgende alinea's met een sneltoets dezelfde stijl geven, zodat je naar keuze de lege regel kunt vermijden.

Maar stijlen maken speciaal voor Tabs etc. heb ik dus nog nooit gedaan, en ook nog nooit overwogen :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan