Formulieren: verschil van velden op formulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacobCats

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2014
Berichten
130
Wat gaat er mis?
Ik heb een boekendatabase (zie bijgaand dummy bestand) en heb daarin verschillende formulieren gemaakt
t.w.: 1 Raadpleegformulier
2 Invulformulier
3 Wijzigingsformulier

Als ik naar de velden kijk en er mee aan de slag ga loop ik tegen het volgende aan:
frm 1 Raadpleegformulierveld
Auteur is keuze veld (een "v" naar beneden) ik zie alle keuze mogelijkheden (mogelijkheid tot aanbrengen wijzigingen hier geblokkeerd) Is raadpleegformulier!
veld Genre ( een"v" naar beneden en een "^" naar boven) Ik zie geen keuze mogelijkheden
veld Uitgever ( een"v" naar beneden en een "^" naar boven) Ik zie geen keuze mogelijkheden
veld Titel ( een"v" naar beneden en een "^" naar boven) Ik zie geen keuze mogelijkheden

frm 2 Invulformulier
velden Auteur, Genre en Uitgever (een "v" naar beneden) ik zie alle keuze mogelijkheden (mogelijkheid tot aanbrengen wijzigingen) Is invulformulier!

frm 3 Wijzigingsformulier
Gemaakt met Wizard formulier.
veld Auteur is keuze veld (een "v" naar beneden) ik zie alle keuze mogelijkheden (mogelijkheid tot aanbrengen wijzigingen)
veld Genre Ik zie geen "v" en heb geen keuze mogelijkheden
veld Uitgever ( een"v" naar beneden en een "^" naar boven) Ik zie geen keuze mogelijkheden
veld Titel ( een"v" naar beneden en een "^" naar boven) geen keuzemogelijkheden noodzakelijk.

Het lijkt mij dat het frm 2 Invulformulier juist is maar ik krijg de velden op de andere 2 formulieren niet op de zelfde wijze.
Het fine-tunen (lay-out ed) van het wijzigingsformulier komt later wel. Is geen probleem.
Ook mijn eerdere vraag over het verschijnen van foto's krijg ik aan de praat.
Wie o wie kan mij helpen?

Jacob

P.S. Wel erg veel tekst.
 

Bijlagen

  • testkast.zip
    206,3 KB · Weergaven: 26
Hallo,
frm 1 Raadpleegformulierveld:
Genre, Uitgever zijn text boxes en geen combo boxes. Alleen bij combo boxes en lists kan je een keuzemogelijkheid zien.
frm 3 Wijzigingsformulier: idem dito, probeer wel je objecten een naam te geven zonder spaties erin. Dat is gemakkelijker als je de naam in queries/modules moet gebruiken. Namen met spaties erin moeten tussen vierkante haken gezet worden, gewone namen niet
 
Ik heb de desbetreffende velden gewijzigd in een combo box.
Maar helaas ik krijg nog geen keuzelijst te zien.
Is er nog meer dat er gewijzigd moet worden?
 
Heb je de tekstvakken op het formulier gewijzigd of de velden in de tabel? In de tabel gebruik je best nooit comboboxen, alleen op het formulier. Als je de text box op het formulier wijzigt (kan in de design view door met de rechtermuisknop op de textbox te klikken), krijg je altijd een keuzelijst. Je moet wel de eigenschappen rowsource (tabblad data), en Column Count en Column widths (tabblad format) goed zetten om de correcte keuzelijst te zien.
 
Dank voor je antwoord.
De tekstvakken heb ik op het formulier gewijzigd in combo-box. In de tabel gebruik ik geen combo-boxen.
Wat bedoel je met "Je moet wel de eigenschappen rowsource (tabblad data), en Column Count en Column widths (tabblad format) goed zetten om de correcte keuzelijst te zien."?
Ik werk met de nederlandse versie.

Nog een vraagje.
Op het wijzigingsformulier heb ik de knop "Record zoeken"geplaatst.
Bij aanklikken verschijnt de mededeling "De opdracht of actie Zoeken is momenteel niet beschikbaar"
Op het raadpleegformulier werkt hij wel.
Waar zou het probleem kunnen zitten?

De bijgewerkte testkast.base is weer bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Testkast.zip
    224,5 KB · Weergaven: 27
Hallo,n
ik heb geen Nederlandstalige versie, maar hopelijk helpen de volgende screens:
Rowsource.JPG
Columns.JPG
Resultaat:
Combobox.JPG
 
Wat je zoekknop betreft: het formulier wijzigen opent in data entry modus en toont dus geen bestaande records. als er niets is kan je ook niets zoeken. Je kan hier beter een zoekformulier voor maken, of je kan in de hoofding ook een combo-box zetten waarin je bv. op titel kan zoeken en dat gebruiken om de dataset van het formulier aan te passen.
 
Volgens mij heb ik de database nu redelijk voor elkaar (met jullie prima hulp, mijn klein beetje ervaring maar zeker niet mijn kennis van ACCESS).
Proefondervindelijk komt men ook verder.

De antwoorden leveren echter weer nieuwe vragen op.

Is het namelijk juist dat in de hoofdtabel (Boekenkast) niet meer de namen van schrijver e.d. wordt weergegeven maar
de corresponderende ID nummers.
Zo ja: akkoord
Zo nee: wat er gaat/is er niet goed en hoe dit te herstellen.

Zoals al eerder: Bijgaand het aangepaste testbestand.

Dat gij bedankt word witte gij.
 

Bijlagen

  • Testkast.zip
    224,5 KB · Weergaven: 25
Dat klopt: in de hoofdtabel wordt de auteursID opgenomen, via deze ID kan je dan alle auteursinfo terugvonden via queries of comboboxen (waar ook een query gebruikt wordt voor de rowsource). Als je trouwens ooit boeken met meerdere auteurs zou moeten opnemen in je verzameling, bv. een verhalenbundel, dan zal je met een koppeltabel moeten werken:

Boeken -> BoekenAuteurs <- Auteurs

Maar als je maar één auteur/boek hebt is dit niet nodig.
 
Nogmaals hartelijk dank voor je expertise en tijd.
Ik kan weer verder.
 
Als je trouwens ooit boeken met meerdere auteurs zou moeten opnemen in je verzameling, bv. een verhalenbundel, dan zal je met een koppeltabel moeten werken
Hoeft uiteraard niet; je kunt ook een veld met meerdere waarden gebruiken. Al ben ik daar zelf geen voorstander van. Maar wellicht geeft jou dat voldoende speelruimte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan