foute datum en tijd op foto's veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
Berichten
227
Dear Helpers,

My camera broke down and I was forced to use a (very) old one for my holiday photos. 'Of course' I forgot to reset date and time and I am now left with an long series of (mostly nice) pictures with wrong date and time. With all the wrong timewise storage consequences of it.

The series extends apparently between
24/04/2012 - 01:12:32 and 29/04/2012 - 05:08:07 but in reality they were taken between
12/07/2020 - ~17h and 17/07/2020 - ~21h

I know that in Photos on my Mac one can change date and time photo by photo. But how can one do that systematically and automatically for a large series?

I think it would eventually reduce the problem to divide the lot into files on a day by day basis. For each dayfile one has then only to change the date into a chosen standard date (taking care of day-time limits at day end and beginning) and change the time (the latter can of course be done in a rather coarse way with a precision of minutes or even of an hour). But then it is still a lot of work if one does it photo by photo.

Who could help me with a good solution?
Thanks in advance!

Dirk
macOS Catalina 10.15.6
Photos 5.0 (161.0.120)
 
Waarom in het Engels? :confused:
 
Dank Edmoor voor uw reactie. in het Engels omdat ik de vraag ook op een Engelstalige site gesteld heb en ondanks mijn ergernis over overtollig gebruik van het Angelsaksisch (niet zozeer hier het geval) geen zin of tijd had om het hele ding te vertalen. Ik hoop dat dit antwoord voldoet. Nogmaals dank, Dirk
 
Als je een vraag op meerdere fora plaatst zou het wel fijn zijn als je daarvan de link hier ook plaats om te voorkomen dat meerdere mensen voor je aan het werk gaan die exact hetzelfde doen.
Zie ook de huisregels hierover.
 
Beste helpers,

Mijn camera ging stuk en ik moest een (zeer) oude camera gebruiken voor mijn vakantiefoto's. 'Natuurlijk' Ik vergat de datum en tijd opnieuw in te stellen en ik heb nu een lange reeks (meestal mooie) foto's met een verkeerde datum en tijd. Met alle verkeerde tijdgewijze opslaggevolgen ervan.

De serie strekt zich blijkbaar uit tussen
24/04/2012 - 01:12:32 en 29/04/2012 - 05:08:07 maar in werkelijkheid werden ze tussen genomen
12/07/2020 - ~ 17u en 17/07/2020 - ~ 21u

Ik weet dat je in Foto's op mijn Mac de datum en tijd foto voor foto kunt wijzigen. Maar hoe doe je dat systematisch en automatisch voor een grote serie?

Ik denk dat het uiteindelijk het probleem zou verminderen om de kavel dagelijks in bestanden te verdelen. Voor elk dagbestand hoeft men dan alleen de datum te veranderen in een gekozen standaarddatum (rekening houdend met daglimieten aan het einde en begin van de dag) en de tijd te wijzigen (dit laatste kan natuurlijk vrij grof gedaan worden met een precisie) minuten of zelfs een uur). Maar dan is het nog veel werk als je het foto voor foto doet.

Wie kan mij helpen met een goede oplossing?
Bij voorbaat bedankt!

Dirk
macOS Catalina 10.15.6
Foto's 5.0 (161.0.120)
 
Kijk eens even of je de foto's met een bepaalde dagdatum of wat wenselijk is kunt zoeken (mogelijk met Zoeken/Uitgebreid zoeken) en selecteren met de zoekmachine Everything van Voidtools. Heb je een selectie klaar dan sleep je ze in Advanced renamer en kunt daar mogelijk met linksonder Tijdsstempel de datums wijzigen. Let op: ik heb daar zelf geen ervaring mee en weet niet of het zal lukken.
 
@senso&alphamax Dank nog voor jullie suggesties. Ik zag ze pas laat en heb ze genoteerd. Nog geen tijd gehad ze te proberen, maar ik zal dan wel vertellen of het werkt nogmaals dank, Dirk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan