Power knop in Windows 10 is weg?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
De power knop is zomaar ineens verdwenen. En hoe sluit ik het systeem nu af?
 
Windows Afsluiten/knop kun je zelf maken.

Maak een snelkoppeling met:

C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /f /t 00
Geef die dat pictogram rode vierkant met witte cirkel en verticaal streepje en zet die op het bureaublad. Naam: AFSLUITEN of UIT.

Sleep deze in de Taakbalk en je hebt een duidelijke UIT knop.
 
Misschien is het handig om uit te zoeken waarom de powerknop verdwenen is.
Misschien een virus of malware die dit doet om te voorkomen dat je het systeem kan afsluiten, om maar iets te noemen? Dus doe vooral eens een scan.

Het gaat niet vanzelf in ieder geval, en het is zeker ongewoon.
 
Herstarten helpt niet (al geprobeerd). Ik heb overigens al eerder gemerkt dat de knop zomaar ineens weg kan zijn, en soms ook weer terug...

De suggestie Alt+F4 sluit bij mij wel het venster af, maar niet Windows.

Die laatste suggestie zal wel werken. Dat is in feite wat ik uiteindelijk ook gedaan heb om af te sluiten (via een command venster, maar goed)
 
De suggestie Alt+F4 sluit bij mij wel het venster af, maar niet Windows.

Vergat erbij te zeggen : Alt - F4 vanop de desktop, anders sluit het inderdaad enkel programmavenster af, vanop de desktop sluit het de Explorer en dus Windows af.
 
Gebruik tegelijk de toetsen:
Ctrl + Alt + Delete
Dan zit er rechtsonder een uit-knop op het scherm.

Windows-10-ctrl-alt-del-to-shut-down.png
 
Laatst bewerkt:
Is dat die powerknop onder Start?
 
Doe exact wat er staat en je krijgt het plaatje.... speciaal voor mensen die niet zo snel overtuigd zijn.. ;)
Waar zie je "Start" staan?
Als je je bedenkt kun je bij de blauwe scherm nog terug met de Esc toets (Escape).
Deze opties bestaan al heel lang.
 
Laatst bewerkt:
Ctrl + Alt + Delete
Dat staat normaal voor Taakbeheer. Ik bedoel linksonder op het bureaublad dat is de Start-knop (Start).
Links staat dan Aan/Uit
Slaapstand
Afsluiten
Opnieuw opstarten
Als die weg is, is dat natuurlijk wel vervelend.
 
Kan wel zijn... maar ik heb een 100% werkende optie gegeven voor het probleem van de TS.
De power knop is zomaar ineens verdwenen. En hoe sluit ik het systeem nu af?
Je kies op een scherm toch altijd de optie die je nodig hebt? De TS vraagt niet om "Taakbeheer".

Als je in een programma iets wilt openen ... kies je toch ook "bestand openen" en niet voor knippen/plakken....

Dus kies je op het blauwe scherm voor de "uit-knop" om "het systeem af te sluiten". Bij het pijltje op het plaatje.
Dat kan toch niet al te moeilijk zijn in mijn perceptie.

Repareren is nog beter, Lange Pier noemde al eea.
 
Laatst bewerkt:
In alle versies wordt de taakbalk met ook de Start knop en afsluit mogelijkheden, opgeroepen door Ctrl + Esc.

Als de taakbalk vaak verborgen blijft dan is er een probleem met een programma of proces wat vastloopt. Ik denk dan niet meteen aan fouten in Windows. Eerst een schijfcontrole doen, via contextmenu in verkenner en alleen het bestandssysteem automatisch herstellen. Windows controle opdracht is sfc /scannow en daarna nagaan wat er actief is en problemen zou kunnen geven. Taakbeheer kan daarvoor gebruikt worden maar verdacht zijn updeaters, Windows update en virus of malware scans op de achtergrond. Is er geen verbetering, kijk dan in de logboeken door "logboeken" te typen bij Zoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan