software voor batterij beheer voor laptop gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Berichten
190
Ik zoek een specifiek stukje software, dat ervoor kan zorgen dat de laptop op de batterij kan lopen, ondanks dat de stekker in het stopcontact zit.
Dit om er voor te zorgen dat de batterij zelf regelmatig wordt gebruikt (totdat hij bijna leeg is), en dus de batterij langer meegaat.
Ik gebruik Windows 10.

Ik zoek dus geen tooltje dat alleen de status van de batterij (%) weergeeft of allerlei details zoals merk, etc.

Maar specifiek een tooltje dat het uitschakelen/loskoppelen van de adapter kan simuleren, zodat de batterij ook echt gebruikt wordt.
En deze zelf weer aansluit zodra de batterij zo goed als leeg is.

Ben benieuwd of hier een tooltje voor is!

gr,
M.
 
Daar zal geen soft voor zijn want het is een vals probleem !!! Een laptop loopt namelijk ALTIJD over de batterij, ook als de stekker erin zit. De stekker leidt nl. naar de batterij en het ganse moederbord en al de rest tapt altijd stroom van de batterij.
Nu is het zo dat de IN vanuit de lader hoger is dan de OUT en zo laadt de batterij ook op terwijl ze gebruikt wordt, m.a.w. als de stekker in zit.

Makkelijk vast te stellen : als de batterij er niet in zit mag je de stekker insteken zoveel als je wil, je laptop komt niet onder stroom.

Het probleem dat je wil bestrijden nl. dat je ziet dat de batterij te vaak, te veel op 100 % staat en je toch verbruik hebt (wat jij dan denkt dat van de stekker komt) is niet uit de lucht gegrepen, maar dat is makkelijk te omzeilen : trek nu en dan de stekker eens uit en gebruik de laptop tot hij zegt dat een minimum lading is bereikt (instelbaar - staat bij mij op 10 %). Dat is goed voor de levensduur (flexibiliteit tussen leeg en vol = capaciteit) van je batterij, dat klopt.
 
Daar zal geen soft voor zijn want het is een vals probleem !!! Een laptop loopt namelijk ALTIJD over de batterij, ook als de stekker erin zit. De stekker leidt nl. naar de batterij en het ganse moederbord en al de rest tapt altijd stroom van de batterij.
Nu is het zo dat de IN vanuit de lader hoger is dan de OUT en zo laadt de batterij ook op terwijl ze gebruikt wordt, m.a.w. als de stekker in zit.

Makkelijk vast te stellen : als de batterij er niet in zit mag je de stekker insteken zoveel als je wil, je laptop komt niet onder stroom.

Het probleem dat je wil bestrijden nl. dat je ziet dat de batterij te vaak, te veel op 100 % staat en je toch verbruik hebt (wat jij dan denkt dat van de stekker komt) is niet uit de lucht gegrepen, maar dat is makkelijk te omzeilen : trek nu en dan de stekker eens uit en gebruik de laptop tot hij zegt dat een minimum lading is bereikt (instelbaar - staat bij mij op 10 %). Dat is goed voor de levensduur (flexibiliteit tussen leeg en vol = capaciteit) van je batterij, dat klopt.

je hebt er weer eigen draai aan gegeven. Leuk maar dat is niet wat ik bedoel.
Laat ik het nog een keer herhalen/ anders zeggen: ik zoek dus juist een tooltje dat "de stekker eruit halen" simuleert, en "de stekker er weer in doet" simuleert als de batterij < 10 % is.
 
Ja, snap ik ... en ik leg uit waarom je dat hoogstwaarschijnlijk niet zult vinden ... nikske eigen draai.
 
Ja, snap ik ... en ik leg uit waarom je dat hoogstwaarschijnlijk niet zult vinden ... nikske eigen draai.

Ik vrees ook van niet, maar wie weet...
Ik heb de vraag ook op een andere forum gepost.,.. mocht ik iets gevonden hebben, dan zal ik het hier ook laten weten!
 
En heb je daar gezegd dat het hier op dit forum ook al staat ?
Forum-etiquette vereist dat : om nodeloos dubbel opzoekwerk te vermijden voor de helpers : je zet er best een linkje naar dit forum bij zelfs !
 
Als ik de uitleg van DigiGafee goed lees, is veel van post 1 (met name 1e alinea) gebaseerd op foute aannames/feiten. Dus de vraag is ongegrond.

Maar specifiek een tooltje dat het uitschakelen/loskoppelen van de adapter kan simuleren, zodat de batterij ook echt gebruikt wordt. En deze zelf weer aansluit zodra de batterij zo goed als leeg is.

De stekker leidt nl. naar de batterij en het ganse moederbord en al de rest tapt altijd stroom van de batterij.
Nu is het zo dat de IN vanuit de lader hoger is dan de OUT en zo laadt de batterij ook op terwijl ze gebruikt wordt, m.a.w. als de stekker in zit.

Maar goed als er dan toch een probleem is, trek dan zelf de stekker eruit. Kijk even naar dit zoekresultaat.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Was leuk om te weten welk forum ...


Sommige b.i.o.s. 'n hebben een instelling waarbij de l.i.o.n. batt. slechts tot +/- 80% wordt opgeladen.

De duurdere laptops bezitten een batterij met een veel groter vermogen ... ze geven dus 100% aan , terwijl ze slechts +/- 80% opgeladen zijn.

Dit wordt geregeld in de "chipset" van de batterij zelf.

Het software matig "uitschakelen/loskoppelen van de adapter kan simuleren..." bestaat volgens mij niet.

Alle laptop schema's die ik tot nu toe onder handen heb gehad lijken dit niet te ondersteunen ....

Maar .... zeg nooit nooit ...

Zonder opzoeken ... een l.i.o.n. laptop batt. gaat zo'n 3 jaar mee zonder veel vermogen verlies mits korrekt behandelt.

Het aantal laadcycli is beperkt , iets dat veel mensen blijken te vergeten.

Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.


P.s.

Vermelding merk/typenr van deze laptop had volgens mij veel nuttiger/eenduidiger info voor u opgeleverd.

Een gemiste kans ???



Peter
 
Laatst bewerkt:
@Senso : helemaal akkoord.
Dat soort programma's had ik ook in gedachten, maar TS wil enkel en héél precies het uittrekken van de lader simuleren ...

Ik zoek dus geen tooltje dat alleen de status van de batterij (%) weergeeft of allerlei details zoals merk, etc.[\QUOTE]

Het nut daarvan ontgaat me volledig als je ook gewoon de stekker kan uittrekken maar kom ...
:shocked:
 
@Senso : helemaal akkoord.
Dat soort programma's had ik ook in gedachten, maar TS wil enkel en héél precies het uittrekken van de lader simuleren ...

Ik zoek dus geen tooltje dat alleen de status van de batterij (%) weergeeft of allerlei details zoals merk, etc.[\QUOTE]

Het nut daarvan ontgaat me volledig als je ook gewoon de stekker kan uittrekken maar kom ...
:shocked:

Het gaat erom dat dit tooltje (mocht het bestaan) dit automatisch doet en de mens kan dit soms vergeten/geen zin in hebben.
Ook andersom geredeneerd: als de batterij bijna leeg, dit tooltje automatisch de "stekker in te pluggen".

Stel je eens voor (misschien moeilijk voor je ;)) je bent toevallig even niet op je plek en de batterij raakt leeg, terwijl je een tooltje hebt draaien dat ziet dat batterij bijna leeg is en de adapter "weer aansluit"...
sommigen hier hebben echt geen voorstellingsvermogen :(

Het type/model laptop maak ik geen geheim van maar het is een universeel issue dus merk/model onafhankelijk.
 
Hallo

"Het type/model laptop maak ik geen geheim van maar het is een universeel issue dus merk/model onafhankelijk. "

Als het al bestaat , zal dit toestel specifieke software zijn ...

Misschien in de b.i.o.s. kijken ???

Of dit merkloze toestel een robuuste batterij bezit , en dit alles overbodig is ???

Zoals reeds eerder vermeld .... een voor u gemiste kans ...

Gelukkiglijk maak je wel melding van dat andere forum waarop je dezelfde vraag hebt gesteld .... kwestie van niet alles dubbel te vermelden ....:eek:

Peter
 
Stel je eens voor (misschien moeilijk voor je ;)) je bent toevallig even niet op je plek en de batterij raakt leeg, terwijl je een tooltje hebt draaien dat ziet dat batterij bijna leeg is en de adapter "weer aansluit"...
sommigen hier hebben echt geen voorstellingsvermogen :(

Onwezenlijk hoe mensen online het nodig vinden om bij het minste onaangenaam te worden. Waarom zou ik geen voorstellingsvermogen hebben ? Waarom jij zo denigrerend wordt kan ik me inderdaad niet voorstellen.

Toevallig even niet op je plek en batterij leeg ? Héhé - even ? als je waarschuwing van Windows instelt op 10 % of 15 % mag je al een uurtje weg zijn en ondertussen dat tooltje draaiend hebben voor hij spontaan (maar proper) zal afsluiten.
 
Ja goed, ik lees de uitleg van DigiCafee en VDK_P en blijf erbij dat TS van een foute veronderstelling uitgaat. Dat staat in post 7 en Peter geeft zijn verhaal en geeft meer info die veel belangrijker is. En als je op internet leest dan komt er geen einde aan en wordt het ontzettend technisch (techneuten) en iedereen weet het beter of is het weer anders. Blijkbaar hebben de fabrikanten weinig verstand van het product dat ze produceren.;)
 
Hallo

Was leuk om te weten welk forum ...


Sommige b.i.o.s. 'n hebben een instelling waarbij de l.i.o.n. batt. slechts tot +/- 80% wordt opgeladen.

De duurdere laptops bezitten een batterij met een veel groter vermogen ... ze geven dus 100% aan , terwijl ze slechts +/- 80% opgeladen zijn.

Dit wordt geregeld in de "chipset" van de batterij zelf.

Het software matig "uitschakelen/loskoppelen van de adapter kan simuleren..." bestaat volgens mij niet.

Alle laptop schema's die ik tot nu toe onder handen heb gehad lijken dit niet te ondersteunen ....

Maar .... zeg nooit nooit ...

Zonder opzoeken ... een l.i.o.n. laptop batt. gaat zo'n 3 jaar mee zonder veel vermogen verlies mits korrekt behandelt.

Het aantal laadcycli is beperkt , iets dat veel mensen blijken te vergeten.

Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.


P.s.

Vermelding merk/typenr van deze laptop had volgens mij veel nuttiger/eenduidiger info voor u opgeleverd.

Een gemiste kans ???



Peter

forum is superuser.com
mijn bios (HP laptop) heeft geen functie zoals beschreven in originele vraagstelling.
 
Onwezenlijk hoe mensen online het nodig vinden om bij het minste onaangenaam te worden. Waarom zou ik geen voorstellingsvermogen hebben ? Waarom jij zo denigrerend wordt kan ik me inderdaad niet voorstellen.

Toevallig even niet op je plek en batterij leeg ? Héhé - even ? als je waarschuwing van Windows instelt op 10 % of 15 % mag je al een uurtje weg zijn en ondertussen dat tooltje draaiend hebben voor hij spontaan (maar proper) zal afsluiten.

Ja vriend , als je zelf begint met het maken van onjuiste veronderstellingen, en twijfelt aan het nut van de vraag, dan krijg je dat mensen iets scherper gaan reageren.. Wie kaast kan de bal verwachten... ;)

Met alle respect: ik zit niet te wachten op pseudo bijdehandte opmerkingen/discussies over het tijdsbegrip van het woord even"... het gaat om het principe en de vraagstelling. Mocht je geen RELEVANTE hulp of informatie kunnen bieden, zeg dan gewoon niets. Ik zit niet te wachten op allerlei discussies over randvoorwaarden: "waarom zou je dit willen"? "het nut ontgaat me", "dit ga je waarschijnlijk niet vinden". Wat voegt dat toe aan de vraag? Niets. En dus graag liever geen reacties dan zinloze reacties. Dank u.
 
Laatst bewerkt:
OK ... begrepen : ik wens je veel succes met andere vrijwillige helpers die er geen probleem mee hebben om als dweil te worden gebruikt... Je moet de helpers hier niet uitvoerig bedanken maar enig respect voor wie je probeert te helpen is toch welkom...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan