Soms wel en soms geen video-output bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

pilootnour5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 nov 2008
Berichten
1.895
Beste lezers,

Ik heb zelf een PC samengesteld en in elkaar gezet (onderdelen staan verderop omschreven) en ik loop daar helaas tegen het volgende probleem aan. Bij het opstarten van de computer is er vaak sprake van geen video output op mijn monitor te zien. De verlichting binnen de kast gaat wel aan, en alle fans draaien dan gewoon. Als ik de computer dan zo'n 4-5 keer uit- en aanzet, dan komt er uiteindelijk wél video output, en start de computer zonder enig probleem op. Ik heb de computer nu zo'n 2 dagen aangelaten en heb verder geen problemen ondervonden. Het gaat dus echt puur om het opstarten. Ik weet ook niet precies waar ik het probleem moet zoeken, dus ik heb veel van de bekabeling en de videokaart losgehaald en opnieuw vastgezet, zonder succes. Ook de RAM sticks opnieuw erin gezet, maakt geen verschil. In de bios staat de videokaart ingesteld als initiele output, dus de interne kaart wordt als het goed is niet gebruikt. Ik heb wel geprobeerd om de monitor aan de interne graphics aan te sluiten om te kijken wat er zou gebeuren maar dan krijg ik helemaal nooit output (wat ik ook zou verwachten).

Mijn samenstelling
- Gigabyte Aorus x570 Elite moederbord
- AMD Ryzen 7 3700X
- EVGA nVidia GTX 1080 Ti
- 32GB Vengence RAM (2x16)
- Corsair RM750 PSU voeding
- Samsung Evo 970 1TB M.2

Iemand tips om te achterhalen waar het probleem zit? Ik kan opvallend weinig vinden op andere fora en hier over dit specifieke probleem, en volgens mij is dat geen goed nieuws.
 
Laatst bewerkt:
Dat je op de I/O video-uitgang geen signaal hebt is logisch:
De R7 3700X heeft geen GPU en het moederbord ondersteunt die I/O uitgang alleen voor
For 2nd Generation AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics processors/AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics processors only.

Setup ziet er verder keurig uit :thumb:
Voeding mag het probleem niet zijn, SSD eigenlijk ook niet.

Jammer dat je het merk & type van de geheugenbanken niet opgeeft...

Door jouw omschrijving ga ik denken aan een mogelijk UEFI probleem, controleer bij Gigabyte of er een nieuwere, ge-update versie is ..?
Controleer ook de firmware-versie van de SSD.
Nvidia heeft geruime tijd problemen gehad met de drivers van de top-kaarten, ik weet niet of ze die op dit moment onder controle hebben.
Het kan echter geen kwaad om de driver eens volledig te verwijderen m.b.v. DDU en deze na herstart zelf handmatig te installeren.
En met handmatig bedoel ik dan de "aangepaste / geavanceerde" installatie, dus niet de Xpress installatie.
Als je voor Aangepast kiest krijg je een scherm met onderdelen die standaard geïnstalleerd worden.
Haal daar alle vinkjes weg behalve die van de driver zelf ( dus 3D Vision, Geforce Xperience, PhysX etc uit zetten ).

Kijk eens of dat verbetering in het opstartgedrag oplevert....?
Als dit allemaal niks oplevert zou ik het zo 1,2,3 even niet weten....:rolleyes:
 
Ik heb wel geprobeerd om de monitor aan de interne graphics aan te sluiten om te kijken wat er zou gebeuren maar dan krijg ik helemaal nooit output (wat ik ook zou verwachten).

Is ook het eerste wat ik zou doen, maar dat werkt alleen als je de losse kaart er uit haalt, de interne wordt namelijk automatisch uitgeschakeld wanneer je een losse kaart er insteekt.
2 andere opties, kabels controleren, voeding(PSU)

Er zijn meerdere types 1080Ti, niet duidelijk is welke jij exact hebt.
Las op hardwareinfo van ruim 1,5 terug dat er heel veel problemen waren met de 1080Ti kaarten.
 
Nog iets wat informatie kan opleveren. Als de computer zonder beeld opstart. Wacht dan eens een minuut of twee en druk kort op de uit knop. Gaat de computer meteen uit dan komt hij inderdaad niet door UEFI en is het mogelijk een hardware issue. Duurt het langer 10-30 seconden (of meer) dan is Windows blijkbaar wel gestart en is het eerder een software probleem (begin te zoeken bij de Nvidia drivers). Vooral het 3D onderdeel van de driver geeft nogal eens problemen.
 
Super! Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik ga bovenstaande eens proberen en dan kom ik er op terug als ik meer (of niet?) weet!

Edit: Om mijn post nog aan te vullen: de videokaart is een EVGA.
 
Laatst bewerkt:
Door jouw omschrijving ga ik denken aan een mogelijk UEFI probleem, controleer bij Gigabyte of er een nieuwere, ge-update versie is ..?

Controleer ook de firmware-versie van de SSD.

De bios draait momenteel versie F11, de eenna laatste versie, want de nieuwste is F20. Zou dat helpen om de bios te updaten hiermee? Wil niet onnodig risico lopen door deze te updaten, overal zie ik 'warnings' als het gaat over bios updaten.

Ik wist niet dat SSDs ook firmware draaiden... Heb de software hiervoor van Samsungs website gedownload, blijkt al wel de nieuwste te zijn dus daar ligt het niet aan.
 
Even een update:

Ik heb de BIOS geupdatet naar de laatste versie (F20). Het probleem is nog steeds aanwezig.

Om antwoord te geven op RogerS: Als de PC wél opstart met output, dan gaat mijn toetsenbord met LED na zo’n 10s aan als ik in Windows kom. Als de PC niet opstart met output, dan gaat mijn toetsenbord NIET aan. Het uitzetten met de knop moet overigens wel door deze ingedrukt te houden. Eenmalig kort indrukken doet niks.

Ik weet nog steeds niet precies waar ik het probleem moet zoeken, maar ik zie inderdaad meer over dit type probleem bij GTX 1080 Ti kaarten. Ik zou het kunnen aantonen/uitsluiten door een andere videokaart in mijn machine te stoppen, echter heb ik deze niet. Ik heb ook geen andere PC waar ik de 1080 Ti in zou kunnen doen om het op die manier te testen. Als het het moederbord is, dan kan ik die terugsturen want dan is het een DOA. De videokaart is niet nieuw overigens (enige onderdeel van de hele PC die ik heb overgenomen van iemand).

Zijn er nog tips? Ik ga vanavond even de DDU proberen en zal daarover dan nog een update schrijven.
 
UEFI-versie kan wel degelijk verschil maken, met name met de high-end videokaarten.
Wat betreft die waarschuwingen:
in het verleden kon dat dode moederborden opleveren als het flashen, om wat voor reden dan ook, fout ging.
Tegenwoordig is dat risico minimaal, dit moederbord beschikt over Gigabyte Q-Flash Plus en @BIOS utility ( in het app-centre ).
Daarnaast beschikt het bord over DualBIOS dus het risico dat je met een onbruikbaar bord komt te zitten is zo goed als nul.
Ik zou de poging wagen.
 
Mijn verdenking verschuift toch richting de videokaart. Ik moet maar eens even een andere regelen waarmee ik het kan testen. Als de pc wel opstart met een andere videokaart, dan zit het probleem dus in de 1080 en niet in het moederbord.

Wordt vervolgd.
 
@ L.P.: ik had mijn reactie al geschreven toen ik werd weggeroepen en heb deze pas later verstuurd, nadat TS de flash had uitgevoerd, vandaar dat mijn reactie te laat werd geplaatst.

Een high-end videokaart overnemen blijft altijd een risico..
Heb je die kaart voor aanschaf werkend gezien..?
Zo niet, dan afblijven....iemand doet zo'n high-end kaart niet voor niets weg...
Nu maar hopen dat je via garantie nog iets kunt, via leverancier of fabrikant maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk wel de originele aankoop-factuur nodig.
 
@ L.P.: ik had mijn reactie al geschreven toen ik werd weggeroepen en heb deze pas later verstuurd, nadat TS de flash had uitgevoerd, vandaar dat mijn reactie te laat werd geplaatst.

Een high-end videokaart overnemen blijft altijd een risico..
Heb je die kaart voor aanschaf werkend gezien..?
Zo niet, dan afblijven....iemand doet zo'n high-end kaart niet voor niets weg...
Nu maar hopen dat je via garantie nog iets kunt, via leverancier of fabrikant maar dan heb je hoogstwaarschijnlijk wel de originele aankoop-factuur nodig.

Ik heb hem niet werkend gezien, heb hem gratis mogen overnemen van een vriend. Wat dat betreft geen man overboord. Ik denk dat er qua garantie weinig kans van slagen is. Echter, ik wil wel zeker weten waar het probleem zit, want als het tóch het moederbord is, dan kan ik wel aanspraak maken op garantie aangezien die wel nieuw is. Enige oplossing is toch even een andere videokaart erin zetten en kijken of die wel altijd opstart.
 
Tja, het is dat je ruim 100 Km hier vandaan zit anders had ik er wel 1 voor je gehad om te testen, wel geen 1080 Ti maar een ouder model....:eek:
 
Heb je oude pc niet meer?
Mocht daar nog een kaart inzitten kan je die gewoon proberen.
 
Heb je oude pc niet meer?
Mocht daar nog een kaart inzitten kan je die gewoon proberen.

Had hiervoor geen PC, heb deze speciaal aangeschaft voor games. Gebruik 'in het dagelijks leven' enkel Mac. Ik heb geregeld dat ik een andere GPU kan testen. Dat zal ergens volgende week zijn. Ik zal de uitkomst hier uiteraard ook delen.
 
Laatst bewerkt:
Alvast een korte update: Ik heb ook gekeken naar of het mogelijk de RAM is. Ik had het niet eerder beschreven maar ik heb de Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16. Deze zou Ryzen ready moeten zijn. Ik heb in de BIOS dus XMP aangezet en memory multiplier op 32 (ipv auto). Ik had ergens op een ander forum gelezen dat dit wel eens de problemen zou kunnen verhelpen, echter zonder succes bij mij. Vrijdag kan ik overigens een andere videokaart testen, kijken of het probleem daarbij nog steeds optreedt.

Edit: zie onder andere dit topic ook waarin een zelfde probleem met dezelfde hardware optreedt.
 
Laatst bewerkt:
Volgende update: Ik heb een andere videokaart geprobeerd, bij deze vertoonde de pc hetzelfde probleem. Ik heb de RAM vervangen voor de CMK32GXM2E3200C16 (M2E en niet M2B!) maar ook bij deze krijg ik hetzelfde probleem. Ik weet eigenlijk niet anders meer dan dat het aan het moederbord ligt. Als iemand nog laatste tips heeft dan hoor ik dat graag.
 
En wat is het en type daarvan?

Hoe staan de I/O Ports voor de grafische delen? eerste mag op auto of off staan.
Neem aan dat de kaart is het eerste PCI-e slot zit en die ook in de UEFI aangegeven.

En de Above 4G Decoding? probeer die op on.
 
En wat is het en type daarvan?

Hoe staan de I/O Ports voor de grafische delen? eerste mag op auto of off staan.
Neem aan dat de kaart is het eerste PCI-e slot zit en die ook in de UEFI aangegeven.

En de Above 4G Decoding? probeer die op on.

Het type is Corsair Vengeance LPX.

V.w.b. de IO ports staat in de bios ingesteld dat ie moet opstarten met PCIe, anders sowieso geen beeld lijkt mij. De kaart zit in de eerste PCI-e slot. Ik weet niet wat UEFI is, noch de Above 4G decoding.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan