• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"Opschoon" optie Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stefanvte

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2019
Berichten
33
Beste,

Laat ik beginnen met: Mijn project is nog niet af, veel formules kloppen nog niet, maar:

Ik ben momenteel bezig met een rooster bouwen, die wil ik zo veel mogelijk indekken dat er geen fouten in gemaakt kunnen worden. Nu loop ik tegen enkele dingen aan:
- Bij het tabblad "invoerblad" heb ik een situatie dat als jij als roostermaker werkt. Je hem op kan slaan en vervolgens alleen het weeknummer veranderd en weer verstuurd. Dit is echter niet wenselijk want de week die er na komt kan iemand met verlof zijn of bepaalde diensten niet meer van toepassing zijn (afhankelijk of ze er nog staan ja/nee).
Het verlof kan bekeken worden in Tabblad verlof maar ook onder "Kennis Data".

Heeft iemand van jullie nog een goed idee hoe je dit zou kunnen maken? door middel van een knop o.i.d. dat alle "vervuiling" wordt leeg gehaald dat er minimaal gepland hoeft te worden?

Tevens had ik nog een vraag of iets mogelijk was:
Stel, een medewerker ben ik "kwijt" ontslag of gaat weg bij de afdeling. Ik wil eigenlijk iets maken dat zowel de Kennis tabel dan netjes opgeschoont wordt "klaar" voor een nieuwe en tegelijk ook dat alles keurig weer op zijn plek wordt gezet. Natuurlijk kan dit iedere willekeurige medewerker zijn. Zonder dat dit het rooster in zijn functionaliteit beschadigd.

Voor mij zijn de vragen die ik nu stel een uitdaging, ik ben erg benieuwd waar jullie mee komen en mij hiermee eventueel uit de brand kunnen helpen!

Alvast hartelijk bedankt!

P.S.: Het uploaden van de bestand werkt om de één of andere reden niet. Wellicht dat ik mijn antwoord gewoon zo kan krijgen anders ga ik nog een optie zoeken hoe ik hem toch nog krijg bij jullie!
 
Zonder voorbeeldbestand zul je weinig hulp krijgen.
Wat gaat er mis bij het uploaden.?
 
Het enige wat ik krijg is:

Foutmelding.JPG

Ik dacht dat het eventueel kwam omdat ik vanuit mijn werkomgeving het probeer te uploaden maar vanaf mijn eigen PC werkt het ook niet.
 
uit: lees dit voordat u een vraag plaatst

Als een bestand te groot is of het bestandstype niet door het forum wordt geaccepteerd, gebruik dan een inpakprogramma.
Een .zip bestand wordt altijd door het forum geaccepteerd.
 
Eerst even als .xlsb extensie proberen, dat opent plezieriger als een zip.
 
Beste,

Excuses dat ik zo lang niet heb gereageerd. Had vakantie en was totaal vergeten dat ik deze had open gezet.
Ik heb hem als .XLSB geüpload, ik ben benieuwd of jullie hierin mij kunnen helpen.

Ook sta ik open voor verbeteringen of handige extratjes om hem nog beter te maken!

ik ben benieuwd!

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Opzet Rooster-voorbeeldversie.xlsb
    1,9 MB · Weergaven: 48
Voor mij zijn de vragen die ik nu stel een uitdaging
Voor mij ook, begrijp er werkelijk niets van.:eek:
Waarschijnlijk moet je de vraagstelling eens wat duidelijker maken, 459 maal bekeken en nog steeds geen reactie.
 
Snap ik, ik heb het best complex gemaakt (ivm de vele verwijzingen).

Maar stel, je bent bij het tabblad "Invoerblad". Hier kan je diensten selecteren en bewerken op basis van je kennis tabel etc etc. Die kijkt naar het weeknummer die je in vakje L2 kan selecteren.
Het probleem wat ik nu heb is dat ik weet dat de mens "lui" is en dus altijd zo min mogelijk wilt aanpassen en daarom kopiëren en plakken ze veel. Ik wil dus hebben dat als ik bijvoorbeeld het rooster van week 1 zou gebruiken voor week 3 en ik verander hem naar week 3, de mensen die dan met verlof zijn automatisch weg worden gehaald van de diensten.

Tevens wil ik dat zodra iemand wordt "verwijderd" (denk aan iemand die uit dienst gaat o.i.d.) dan krijg je ergens tussen al je medewerkers een lege vak. Dat vind ik gewoon lelijk en erbij heb je ook nog dat alle vinkjes onder het tabblad "Kennis Tabel" aan staan. Eigenlijk wil ik dat dit middels een macro of iets dergelijks wordt "opgeschoond" dat je dit niet handmatig moet doen.

Ik kan me niet bedenken hoe dit mogelijk is, dus ik heb geen idee of het überhaupt kan, echter zitten op dit forum vaker genieën die het één en ander middels slimme trucjes weten uit te vogelen, dus ik dacht wie niet waagt wie niet wint....

Hopelijk zo wel duidelijker omschreven?
 
Ik behoor niet tot de genieën op dit forum en kan nog steeds geen touw vastknopen aan de hele opzet.(is inderdaad wel heel erg complex)
Misschien heb je geluk en wil iemand anders er eens naar kijken.
 
Dit bestand zit veel te complex in elkaar en is zelfs door de maker na een tijdje niet meer te onderhouden. Alleen de tab 'Kennis Tabel' met al die trage vinkvakken al. Deze vinkvakken zijn gekoppeld aan cellen in de tab 'Kennis Data' waarom? Waarom TRUE en FALSE omzetten naar een 1 of 0 met een als formule? Kijk ik in die tab naar bv D2 en klik op 'Trace Dependents' dan raak ik al aardig de weg kwijt. Doe ik hetzelfde in BQ2 dan raak ik het spoor helemaal bijster.
Als je rekent met 1-en en 0-en dan heb je helemaal geen IF() nodig
Code:
=IF(AND($D2=1;AE2=1);1;0)
Code:
=$D2*AE2

Zet al je basisgegevens in een aantal gestructureerde tabellen en werk van daaruit verder. Excel heeft voldoende zoek en vergelijk mogelijkheden waardoor je niet alles op voorhand hoeft vast te leggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan